• Äldre 22 Jan 21:40
    531030 visningar
    9675 svar
    9675
    531030

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Äldre 25 Jan 05:41
    #31

    Evell: Jag fick precis som vilda tiger tok höja precis i v. 4-5 nånstans, rejäl ökning, och sen i v. 8-9 så fick jag dunder sänka i stället. så det är såkert bara att förja med kroppens behov.

    Kim:SUPER GRATTIS! Åh jag kommer i håg den där känslan, man är nästan inställd på att det ska vara tok negativt när man testar för det är det ju alltid liksom, men så är det positivt! gud så kul, hoppas det blir tydligare för var dag!

  • kim86
    Äldre 25 Jan 08:39
    #32

    Tack Blehnda.. =)
    Tog ett nytt imorse, men det var inte starkare. Alltså nu är dessa test väldigt svaga, men är ju några dagara till innan bim. Hoppas verkligen att de blir strkare..
    Men killen har sett dem med, så jag kan inte inbilla mig.. =)

  • Fixare­n
    Äldre 25 Jan 09:31
    #33

    Kim: Grattis grattis!! Åh va underbart! Jag håller alla tummarna att det blir starkare! :)

    Fiyali: Jag e i v 31 med 1:a barnet och hade förra veckan gått upp 11kg. I början gick jag inte upp någonting nästan, utan det har kommit dom 5 senste veckorna, för oj oj vad jag är hungrig hela tiden!!! Och söt sugen.. :( Känns som kroppen bara skriker efter det...

    Evell: Jag fick oxå tokhöja i början och sen sänka.. Men jag har ju för mig att Insulatard är typ 12 eller 18timmars bas. Hade den innan jag började med Lantus, och där till min tanke, kan du inte ta den 2 ggr om dagen då? Som ett extrahjälp att putta ner till måltiderna. Jag kan verkligen ha helt fel, för det var många år sedan jag bytte, nån annan som kanske känner igen det?
    Min bm säger att när jag har för högt fastevärde är det för att jag behöver mer basinsulin. Kanske skulle kunna hjälpa dig?

    Tjejer.. Vad äter ni till frukost? JAg är såååå trött på grova mackor.. Vill ha yoghurt och flingor, men jag vet inte några flingor som inte skjuter mig upp till skyarna. Eller något annat mumsigt! Är det någon som har lite tips?

  • ebyl
    Äldre 25 Jan 09:58
    #34

    Fixaren: Jag äter a-fil 3%, ev lite hårdbröd nersmulat alt. Icas Gott liv müsli, ibland kanel i. Endast. På helgerna kokar jag ett ägg med kaviar, dricker te å ev att jag tar en macka med leverpastej/ost på! Jag köper inte supergrovt bröd som smular sig i munnen utan bara bröd som inte har socker, sirap eller glukos bland ingredienserna förrän på slutet. Försöker ju att inte äta så mycket bröd då det höjer bs en del så därför är jag inte mer noga än så...
    Har nog nojja på fil den här grav. Blir nog 5 dl på morgonen å 5 dl på kvällen...

  • ebyl
    Äldre 25 Jan 09:59
    #35

    Annars kan du väl lägga i något bär eller frukt i filen/naturella yoghurten? Eller drar bs iväg då också? Jag har gjort egen sylt som jag smyger ner ibland, fast då blir det till att öka insulinet!

  • Äldre 25 Jan 10:04
    #36

    Håller tummar och tår för dig Kim =)

    Fiyali jag har BF imorgon och hade senast jag vägde mig gått upp 14 kg tror jag. Första veckorna gick jag upp mkt, var konstant hungrig tyckte jag. Kändes som jag inte gjorde annat än åt och sov :P men sen stannade det av lite mer och nu har det väl satt lite fart igen, trots att jag inte äter så mycket. Men de runtikring mig säger att det inte sitter så mycket på övriga kroppen utan att det mest är mage, så får väl hoppas på det. Bara så glad att slippa gå upp 30 kg som mamma gjorde med första!

    Ja ni tjejer, idag ska jag ge mig iväg på sista besöket till bm, och få en tid för igångsättning på onsdag. *suck* hade ju verkligen velat att killen hade rätt med sin känsla att bebisen skulle kommit innan idag, men men. Får väl ändå se det som att jag slipper gå över en massa dagar. Är så enormt trött på att allt ska vara så besvärligt hela tiden, magen är ju i vägen vad jag en ska göra ;) (ok, nu har jag gnällt nog).

  • ebyl
    Äldre 25 Jan 10:06
    #37

    Tjohoo: Åh vad spännande!! Önskar man hade så nära ändå...
    Lycka till!

  • Äldre 25 Jan 10:15
    #38

    Tjohoo
    Men SNART är det onsdag!

    Fixaren


    Det finns ju helt sockerfria flingor (fargo) som kanske kan funka för dig? Ta nötter, det höjer ju bara marginellt. Rosta lite mandlar och hasselnötter i ugnen och hacka för att sedan ha i filen tillsammans med hallon eller andra bär.


     


    Jag börjar känna av fogarna nu. Inatt knäckte det till och jag slogs av tanken av "just det... så här ont kan det göra" men nu känner jag tack och inte så mkt av det. Har tagit fram fogbältet och ska ha det nu ett tag framöver.

  • Wille 2008
    Äldre 25 Jan 12:29
    #39

    Hej alla söta pinglor!

    Jag har också hittat hit och OMG vad mycket jag haft att läsa ikapp...{#lang_emotions_dreamer}.
    Grattis till er som plussat nyligen och välökomna hit till er som är "nya" i tråden.

    Minns inte vem som skrivit vad tyvärr men kanske kan lite av detta hjälpa på vägen...

    Det var någon som tyckte det hade varit kul att jämföra graviditet 1 med nr 2
    Jag fick min journal från förra graviditeten utskriven på nytt när jag bad min bm, trots att hon gav mig den på återbesöket efter förlossningen. Gasnka roligt att kolla alla gamla värden och vikten!!

    Gick tydligen upp närmare 25kg med min dotter Stella som just fyllt 2. Vad som skilt graviditeterna åt är att jag första samlade på mig enooooormt med vätska och började med det ganska tidigt och att jag hade mycket låga värden och känningar som jag vände genom att dricka juice...i mängder. Åt inte mycket onyttigt då förutom på slutet då jag ju frossade loss i semlor för jag var så trött på allt . Konstigt nog hjälpte det föga....
    Den här gången har jag inte varit strikt med god- och sötsakerna, samlat "normala" mängder vätska men ändå nu i v. 37 gått upp cirkus 13 kg. Vi får väl se vad slutnotan hamnar på

    Var på första ctg-mätningen idag. Känns såååååå onödigt att åka till sjukan för att sitta där i 10 minuter och trycka på en stackars knapp för att sen få åka hem igen. MEN det är ju för en god sak. Ska försöka komma ihåg det när jag gör samma tripp på fredag

    Någon i tråden pratade om att inte vara redo trots flera barn och slutspurt på graviditet....jag är också där! Känner mej helt förvånad över att ha en mage som har sitt eget liv och kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig livet med ett barn till...om 3 veckor!!!! Inga råd om hur man får en realitycheck på mildast vis

    Nu ska jag gå och lägga mig på soffan en stund. Får väl se om det hjälper!

    Lycka till Tjohoo och Skogsrå! Fy, så spännande!

    Hej hopp

  • Sinnik­a
    Äldre 25 Jan 12:34
    #40

    Såg att någon nämnt sötsug...DETTA JÄKLA SÖTSUG GÖR MIG GALEN!!!


    Är i v. 33+1 nu så det är inte långt kvar men nu börjar sötsuget sätta in på riktigt! Och till råga på allt så ligger jag alltmer sällan lågt så jag kan inte passa på att äta sött lika ofta. Att ta extra insulin för att kunna äta sötsaker är inte att tala om, det blir nästan aldrig bra numera utan jag hamnar skithögt och det är det ju inte värt.
    Jag drömmer om kakor och bakelser, skriver listor över vilket godis som måste med till BB och planerar den sötaste påsken i mannaminne (för då är ju bebisen redan ute). Så läste jag att en del inte kan äta choklad när de ammar för att bebis får ont i magen! Slår vad om att detta öde drabbar oss!
    Och varför måste det vara semlesäsong just nu? Går ju och dreglar så fort jag är på stan! Hoppas på att få sänka doserna mot slutet av graviditeten, då blir det ju lättare att klämma in lite bakverk! Sockerfritt godis är jag inte så förtjust i, försöker undvika onödigt sötningsmedel nu, och frukt stiger jag lika mycket på som godis. Ett glas pepsi max då och då är min enda räddning : )
    Någon som har några tips?
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare