• Äldre 22 Jan 21:40
    531050 visningar
    9675 svar
    9675
    531050

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • BabyNo­2
    Äldre 25 Jan 21:42
    #51

    Kim 86..GRATTIS :o)
    Jag hade inte kunnat vänta med att kontakta min diab.ssk, men så blir jag ju lite nojjig oxå*fniss*

    Kram

  • kim86
    Äldre 25 Jan 21:44
    #52

    Tack.. =)
    Ja, men jag tänker att jag har ju bim på fredag, så innan des borde jag inte kunnat ringa, om du förastår hur jag menar.. =)
    Men jag får se hur jag gör imorgon..

  • ulli32
    Äldre 25 Jan 22:57
    #53

    Heeej alla goa sockertjejor!!!

    oj oj vad mkt d va o läsa idag :)

    tjohooo82 jag blev igångsatt men d gick inte så d blev ett snitt...men d gick toppen!! så undrar du nått so hojta till :)

    tycker d e så jobbit när sockret är som en bergodalbana hela tiden..el ja ofta i alla fall...man blir ju lite orolig för det lilla fröet där inne i magen....specialt när min son som just blivit 4 fick diabetes vid 18 månader...

    är det nån annan här som har barn med diabetes?

    hur länga har alla här inne haft sin diabetes? jag har haft min sen -84

    vad brukar ni andra äta när ni har ett lågt bs?
    tidigare så tog jag det som va gott o sånt man inte ska äta..godis...men nu dricker jag juice...är rädd att gå upp för mkt i vikt.
    jag gick ju upp 35kg under förra graviditeten...d va inte kul kan ja säga...o massa vätska hade jag oxå!

    får jag fråga vart alla bor?
    själv bor jag i haninge utanför stockholm..

    hahahaha usch vilket osammanhängande inlägg...men men tröttheten gör nog sitt så nu ska jag upp o kolla sonens bs o sen bums i säng.

    natti natti mina vänner!

  • Nasse7
    Äldre 26 Jan 07:00
    #54
    Fixaren skrev 2010-01-25 09:31:00 följande:
     Tjejer.. Vad äter ni till frukost? JAg är såååå trött på grova mackor.. Vill ha yoghurt och flingor, men jag vet inte några flingor som inte skjuter mig upp till skyarna. Eller något annat mumsigt! Är det någon som har lite tips?
    Jag har hittat sockerfria flingor, havreringar och havrekuddar som jag tycker fungerar ganska bra. Tror det är Frebecco (undrar om märket heter så...) Brukar oftast köra med sockerfri yoghurt (Yoggi Mini) och så en smörgås. Ibland vill jag mysa till det lite och då tar jag en smörgås med sockerfri O'Boy.

    Jag gick upp 11 kg vid min första graviditet. Då hade jag inte diabetes, men nu när jag har det har jag hittills gått ner 2 kg och jag är i v 20.
  • Äldre 26 Jan 07:43
    #55

    Ulli
    Jag dricker juice och/ eller äter banan. Ibland även en macka om det är före sängdags till ex. Jag bor i Mölndal utanför Göteborg.

  • Äldre 26 Jan 09:22
    #56

    Ulli: Jag är 22 och har haft diabetes sen jag var 4 år, så 18 år nu! Bor i katrineholm.
    Jag äter ofta banan eller yougurth när jag blir låg, är jag ute på vift blir det oftast druvsocker och kanske en festis (smidigt att ha i fickan)

    Ush vet inte hur mycket jag har gått upp ännu. hade gått upp 5 kg sist jag kollade ( för en vecka sen eller nåt) men det kan ju ha tokstigit sen dess, äter mycket nu =)
    är i v. 20 nu och alla säger att det är nu och framåt som vikten kommer och det låter ju inge kul, får se hur mycket vätska jag samlar på mig också!

  • kim86
    Äldre 26 Jan 09:26
    #57

    Är det någon som har nån gravidbok att rekommendera?
    Man känner att man borde läsa på en del, men hittar inte energi just nu att ge mig ut till bokhandlar, utan handlar hellre hemifrån.. =) (blivit riktig latis)

    Sen tänkte jag på sånt man äter, något jag ska undvika.?
    Hur mycket kaffe får man dricka tex?
    Mina bs har dessa två veckorna varit kanon, men det är bara att försöka njuta av de tillfällena nu vad jag kan förstå så kommer det hoppa en del.. =)

  • Wille 2008
    Äldre 26 Jan 09:40
    #58

    Kim: Grattis!!{#lang_emotions_flower}

    Här är en länk till dig angående vad man bör äta/undvika under en graviditet. Vad som händer när och så kan du ju kolla här på FL under "graviditets symbolen". Jag köpte också "Från A till Bebis" av Hannah Rosander och Ann Söderlundh för min förra graviditet. Ganska rolig och "nakna" sanningar i den!

    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

    Och vill du inte ringa din diabssk ännu så kan du ju "förbereda" inför ditt samtal/besök med henne/honom genom att börja ta bs före varje måltid och ca: 1½ h efteråt samt när du går och lägger dej och kanske ett nattvärde också. Samt anteckna i en liten bok Det var det rådet JAG fick i alla fall!

  • Wille 2008
    Äldre 26 Jan 09:42
    #59
    Efterlyses:

    Fridlyst, Skogsrå och Tjohoo...hur mår ni var är ni och var är era bebisar
  • kim86
    Äldre 26 Jan 10:05
    #60

    Tack så mycket.
    Från A till bebis har jag emd köpt nu.. =) den är rolig..
    Jag tar redan väldigt mycket bs, o skriver upp dem, men tack för påminnelsen.. Hhih, inte alltid man kommer ihåg det.. =)

    Ska läsa infon om maten.. =)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare