• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • BabyNo2

    Blendha.. de låter som nattmonstret tagit dig... jag har oxå haft de så.. antar att de är en massa som händer i kroppen även under natten så att man ej kan slappna av.. jag har tagit nå litet att äta, sen somnar jag om:o)
    Hoppas de går över snart iaf.

    Vi är bjudna på bröllop i februari nästa år.... o bebben kommer i maj/juni.. sååå.. JAG SKA GÅ NER ..MÅSTE.. VILL.... jag vill trivas med mig själv.. så jag kommer kontakta en dietist så fort jag är pigg nog o sen köra på...
    Mina sköldkörtelvärden är asbasabra. även nu. Var lika när jag väntade Adrian, att jag ej behövde höja doserna.
    Men NÅT måste de berott på att jag ej gick ner nåt i vikt fast jag körde GI över 2 månader...åt visserligen lite för lite.. o de kanske spelar stooor roll just är de kommer till GI???

    kram på er...

  • kim86

    Gummibjörn. Tack.
    Haha, kanske inte expertisen jag var ute efter heller, utan mer lungnande ord.
    Jag ska försöka vara lugn och njuta.
    Tack så mycket..=)

  • blehnda

    Babyno2: kan vi inte tok köra barnvagspromenader och bebisluncher i hop i sommar och höst och peppa varandra att komma i form igen. tror det är lättare om man inte e ensam, jag vet att jag funkar så iaf. plus att jag tror du e den enda i stan som jag känner som också kommer ha en liten bebis då.=)
     jag tror jag kände bebisen i magen igår också! satt och lökade i soffan och så bara buffar det till snett brevid naveln. inga luftbubblor, det vet jag. och sen så kom det små bufflande med jämna mellanrum under kvällen innan jag gick och la mig! va så mysigt!

    längtar efter att få den igen nu på måndag!

    Babyno2: när har du nästa bm besök. kan vi inte pusha på våra läkare att ordna en träff för alla gravida i stan nån dag. har hört att det ska vara 4 st i lilla katrineholm just nu.

  • Masarin

    Vilda Tiger: Jo jag äter sötsaker ibland när jag är sugen och justerar med insulin. Känner att jag måste kunna leva lite oxå. Hade blivit galen om jag var tvungen att avstå allt gott. Visst vräker jag inte i mig men jag måste ändå få känna att jag lever.

    Mia Magdalena: Jag hade precis samma sak med förra men då räknade de fel på 1kg!!!! Han uppskattades till 3600 en vecka innan och kom ut som 4600! Men då var bs inte helt i fas i slutet.
    Denna gång gissar jag och mannen på en 4 kilos men läkaren tror 3400.. jovisst sörrö.. *ler*

    Datur är spikat för snitt, alla frågar när men ingen får veta förutom min mamma som ska ha de andra barnen under de dagar vi är på BB.


    Sova jämnt? Nja i början och mitten kanske. Nu har krafterna återvänt men visst är det tungt och man sover illa p.g.a. tyngden men nu ser man ljuset i tunneln. Det är snart över!!!

  • Fixaren

    Blehnda: Jag har samma problem, vaknar och är klarvaken.. Flera ggr.. Och så blir jag nästan sur på min sambo som ligger å sover så gott.. ha ha ha..
    Däremot vaknar jag dessutom av alla superkonstiga drömmar jag har varje natt. I natt vaknade jag av att min sambo ringde och sa att du måste komma till sjukhuset nu bebisen har kommit (borde jag inte vara med när den kommer).. Och en låååång historia runt det som jag verkligen inte kan förstå....

    Jag äter oxå smaskiga saker och ta extra insulin.. I början vågade jag inte det men nu så kan jag inte motstå..

    Kim 86: Jag va lika noga som du i början, så jag hade ångest över mina höga värden (vilket jag fortfarande får) men BM sa att det är inte ett enstaka högt värde som är farligt, det är ifall man svänger upp och ner flera ggr som inte är bra.. typ känning/rekyl/känning/ rekyl.. MEn enstaka värden ska vi inte oroa oss över.. :)

    Spännande att vara så nära så ni kan "avsluta" med era BM.. Då är det ju verkligen på G... {#lang_emotions_laughing}

    Nu ska jag ut på en långsam promenad i solskenet och försöka få lite ny energi.. Och trycka ner sockret efter en halvbra lunch.. :)

  • kim86

    Oki, ja, jag hade för mig att det var så, men eftersom man inte fått chansen att prata med någon diab ssk eller bm än så vänder jag mig till experterna på forumet istället.. =) Ni lever ju med det varje dag, känns som den bästa formen av kunskap..
    Då ska jag bara försöka ligga så jämnt som möjligt men inte bli hispig av ett enstaka värde över 10.. TACK..
    vet ej när jag får tid hos bm ännu..

  • Fiyali
    Hjälp!
    Jag har som sagt oroat mig för min vikt innan, för jag tycker jag är så himla stor. Var på första Tillväxt/Flöde idag. Är i vecka 28+3, mitt symfus mått låg på 30, min vattenmängd på 252 och bebisen beräknades till 1540 gram. Vad tusan ska jag göra!?
    Min läkare sa att mina sockervärden och hba1c låg bra, så vad kan det annars bero på?
  • Vilda Tiger

    Fiyali
    Jomen jag är inte heller så kaksugen just, men om jag vill ha något sött (kanelbullar is da shit!) så trycker jag glatt i mig 1.5 middagsdos insulin för att få den där bullen. Det bryr jag mig inte om. Så menar jag. Ang barnet så är det ju så ibland att man får oförklarigt stora barn... utan att ligga dåligt i socker eller så. Jag kan rätt lite om va det kan bero på. Vet inte om läkarna vet ens...


    Wille


    Jag känner så med! Iofs är jag överviktig i vanliga fall med men jag SKA ner under 70 nån gång inom två år efter att nästa bebis är ute. Och ja - självklart har vi en tråd för de som vill gå ner i vikt sedan! Jag är på. Ang Ami ska jag träffa henne för första gången sedan jag bytte imorgon. Vilken tid ska du dit? Jag har tid 15:00. Tänkte om vi springer på varandra...


     


    Blehnda


    Jag vet inte... jag sover själv rätt kasst men det är för att jag har känning så ofta och då dröjer det två timmar ungefär innan jag somnar om igen.


     


    gummibjörn


    Jag lyckades ju till och med gå ner mina vackra 35 so jag gick upp. Så gör jag om det är jag jättenöjd. Duktiga du som gjorde samma braiga prestation! Sedan ska jag tillägga, så inte nån blir ledsen, att man inte är ODUKTIG om man kämpar utan att gå ner, för jag VEEEET att det är apsvårt och att man inte alltid kan bestämma hur kroppen ska reagera. Varje kilo är en seger tycker jag. Speciellt då man är diabetiker!

    Kim
    Enligt MIG har du alldeles för höga krav... alltså tio är inte HÖGT tycker jag. Visst, inte lågt men itne så jag blir orolig. Jag ligger nog på tio en gång om dagen tror jag. Så släpp du oron. Har du så få "höga" värden så är det iiingen fara.

    masarin
    Tur jag inte är ensam om att moffa gotta då och då.

  • Vilda Tiger

    Fixaren
    Ja, det gäller dig med! Det där att jag inte vill va ensam om att käka gott då och då. Jag gör ofta t.ex. frukt- eller bärpaj och det är mycketl ite socker i smulpajen då, men jag tar gärna två eller tre portioner i andra sidan.

  • kim86

    Oki, tack Vilda..
    Då ska jag försöka koppla av lite... =), gud vad underbart att denna tråden finns nu när man börjar noja.. =)
    Alltså, är det normalt att maggen börjar svullna mot kvällen redan nu, nu är min mage jättesvullen, typ precis som den kan bli vid mens...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare