• Anonym (heart­onthel­ine)
    Äldre 24 Jan 17:35
    11581 visningar
    11 svar
    11
    11581

    Öppna andras post på arbetet?

    Jag börjar bli lite orolig, ,har skickat ett brev till min kk till hans jobb.
    Skrev så här på kuvertet;
    Namn
    Företag
    Adress

    Han arbetar inte inom stat, kommun eller landsting utan ett privat företag (kontorsarbete) så den här offentlighetsprincipen gäller inte.
    Finns det någon risk att ngn öppnar det om han inte skulle vara på kontoret på ett par dagar? Själv har jag bara haft arbeten där all post öppnas och registreras så jag vet inte hur man brukar göra?!?!

    Har panik, det är inte ämnat för alla om man säger så

  • Svar på tråden Öppna andras post på arbetet?
  • FOA
    Äldre 24 Jan 17:36
    #1

    Pa mitt job oppnar vi varandras post om nagon ar borta mer an ett par dagar, annars inte.

  • The Black Lady
    Äldre 24 Jan 17:37
    #2

    Klart den risken finns.... skicka mail istället.

  • Äldre 24 Jan 17:38
    #3

    Visst finns risken att någon öppnar posten...

  • Anonym
    Äldre 24 Jan 17:38
    #4

    Rent lagligt så ska man inte öppna post som har namnfältet först och företagsnamnet efter då det räknas som privat post adresserad till arbetsplatsen. Men det är ju inte alls säkert att kollegorna vet om det utan öppnar för att de tror att det har något med tjänsten att göra. 


    Om brevet ser ut att vara privat så får man ju hoppas att de förstår att det inte är ett jobb-brev utan privat.
  • Anonym (heart­onthel­ine) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 17:41
    #5

    Det är ett paket inuti, inslaget, och ett kuvert med ett brev i.
    Vet inte om det ser privat ut, det är ett sånt där vadderat kuvert från posten. ¨
    Jag kan inte maila honom, inte heller ringa av anledningar jag inte kan gå in på. Det här var enda chansen att nå fram

  • Anonym (heart­onthel­ine) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 22:27
    #6
    Anonym skrev 2010-01-24 17:38:39 följande:
    Rent lagligt så ska man inte öppna post som har namnfältet först och företagsnamnet efter då det räknas som privat post adresserad till arbetsplatsen. Men det är ju inte alls säkert att kollegorna vet om det utan öppnar för att de tror att det har något med tjänsten att göra.  Om brevet ser ut att vara privat så får man ju hoppas att de förstår att det inte är ett jobb-brev utan privat.
    Men då booorde de inte öppna det iaf?
  • Anonym (been there)
    Äldre 25 Jan 17:15
    #7

    Jag har också fått lära mig den principen; Namnet först = posten öppnas inte av annan, Företaget först = posten rör jobbet och öppnas ....

  • Anonym (myndi­gheten­)
    Äldre 25 Jan 17:22
    #8

    Många myndigheter öppnar all post även om tjänstemannens namn står överst. Tur att det är ett privat företag. Enda undantaget är kanske om det står privat eller personligt.

    Finns nog stor risk att post öppnas om personen är borta en tid.

  • Aleida
    Äldre 25 Jan 18:36
    #9

    Många myndigheter är ju tvugna att öppna all post för att diarieföra dem, men det gäller nog inte privata företag vad jag förstått.
    På mitt jobb öppnas all post och stämplas även om det står handläggarens namn på överst. Om ngn är på semester finns en person utsedd att kolla post+ mail, men det är en statlig myndighet och inte ett privat företag

  • Äldre 26 Jan 08:16
    #10

    Om det är privat företag så vet man ju inte vad de har för policy vad gäller post! Det kan ju hända att de inte öppnar varandras post medan det likaväl kan vara så att de har bestämt att man öppnar varandras post om personen ifråga inte är där. Men inom offentlig sektor (där jag jobbar) finns inga privata brev även om namnet står först.

  • Soul
    Äldre 26 Jan 08:23
    #11

    Hos oss öppnas all post av en assistent för att säkra att inga fakturor missas.

Svar på tråden Öppna andras post på arbetet?