• ElinOE­milia
    Äldre 24 Jan 23:13
    19042 visningar
    51 svar
    51
    19042

    Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?

    För er som inte vill veta något om detta så läs inte mer.

    Men jag kan då inte låta bli att fundera över detta, även om jag inte vill så snöar tankarna in på det lite då och då.

    För att citera lite info;

    Den s.k Mayakalendern slutar den 21 December 2012. Enligt deras planetära cykel så kommer då jorden och solen stå i en perfekt linje med vår galax "ekvator", något som vi med moderna mätinstrument nu kunnat verifiera. Mayaindianerna menade att då skulle jorden, som vi känner den, gå under.
    Vissa hävdar att på den 21:a December så kommer jorden genomgå ett så kallat "pole shift" som innebär att de magnetiska knytpunkterna (nordpolen och sydpolen) kommer flyttas vilket kommer leda till globala naturkatastrofer och till slut mänsklighetens undergång.

    Det som får mig att fundera över detta är just det att mayafolkets profetior har stämt i nästan alla fall som t.ex andra världskriget. Kalla mig paranoid :P, men det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det kanske blir såhär?

    Vad tror ni om detta?

  • Svar på tråden Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?
  • Kjellg­ren
    Äldre 11 Dec 17:43
    #41
    La Lola skrev 2012-12-11 17:27:40 följande:
    Du har inte köpt några julklappar va?

    Å, vilket bra argument! "Tyvärr släkten blev det inga julklappar, jag trodde världen skulle gå under. Men tack o lov gjorde den inte det så man kan säga att ni fått livet som gåva!". Vinst hur man än gör.
  • La Lola
    Äldre 11 Dec 17:56
    #42
    Principessa skrev 2012-12-11 17:35:02 följande:
    Jo en del, men var det lönt?
    Nä, det måste ju vara totalt onödigt för nån som ändå tror att jorden ska gå under.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Äldre 11 Dec 17:56
    #43
    Kjellgren skrev 2012-12-11 17:43:31 följande:

    Å, vilket bra argument! "Tyvärr släkten blev det inga julklappar, jag trodde världen skulle gå under. Men tack o lov gjorde den inte det så man kan säga att ni fått livet som gåva!". Vinst hur man än gör.
    Javisst. Kanonbra!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Agnost­ino
    Äldre 11 Dec 18:06
    #44

    Det finns ingenting som tyder på att jorden skulle gå under. Att tro att mayaindianerna, som var ett på många områden mycket primitivt folk, visste mer än modern vetenskap är bara korkat, världen kommer inte gå under.

  • Äldre 11 Dec 18:09
    #45
    Agnostino skrev 2012-12-11 18:06:11 följande:
    Det finns ingenting som tyder på att jorden skulle gå under. Att tro att mayaindianerna, som var ett på många områden mycket primitivt folk, visste mer än modern vetenskap är bara korkat, världen kommer inte gå under.
    De har heller aldrig sagt att jorden ska gå under. Det är deras längsta cykel i kalendern som slår över, inget konstigt alls.
    Visst skulle poolerna kunna skifta och kommer sannolikt göra det men inte om 10 dagar, det är ingen process som sker sådär bara.
    Och nej mayaindianerna förutspådde inte andra världskriget.
  • Äldre 11 Dec 18:15
    #46

    Mår dåligt inför detta datum då jag kommer att skriva en tenta på en 15 hp:s kurs :(

  • Äldre 11 Dec 18:56
    #47
    jaghopparhögt skrev 2012-12-11 18:09:25 följande:
    Visst skulle poolerna kunna skifta och kommer sannolikt göra det men inte om 10 dagar, 
    Och det skulle inte heller få jorden att gå under, har trots allt skett flera gånger tidigare.
  • Äldre 11 Dec 19:02
    #48
    MospP skrev 2012-12-11 17:38:27 följande:
    att du inte väntade ett år då, för att kolla vad som hände...

    Ja och man kan ju också planera in ett barn ett år senare bara sådär. Vissa har inte så lätt för att få sitt önskebarn
  • Äldre 12 Dec 19:49
    #49
    Principessa skrev 2012-12-11 19:02:27 följande:

    Ja och man kan ju också planera in ett barn ett år senare bara sådär. Vissa har inte så lätt för att få sitt önskebarn

    Använda preventivmedel tills du är "utom fara"?
  • Äldre 13 Dec 17:22
    #50

    astrobiology2.arc.nasa.gov/ask-an-astrobiologist/answered/ Här på denna sida kan du se massor av frågor om jordens undergång, och du kommer också se svaren från en vetenskapsman från NASA svara på frågorna och berätta att jorden INTE kommer att gå under. På engelska dock, men det ska nog inte vara några problem tror jag, Är också lite nojjig men brukar gå in på den sidan och läsa.

  • Kevlar­själ
    Äldre 18 Dec 20:21
    #51
    enlyckligfamilj skrev 2012-12-13 17:22:58 följande:
    astrobiology2.arc.nasa.gov/ask-an-astrobiolog.../ Här på denna sida kan du se massor av frågor om jordens undergång, och du kommer också se svaren från en vetenskapsman från NASA svara på frågorna och berätta att jorden INTE kommer att gå under. På engelska dock, men det ska nog inte vara några problem tror jag, Är också lite nojjig men brukar gå in på den sidan och läsa.
    Varför skulle NASA berätta sanningen om det nu var så att det skulle inträffa någon så pass stor katastrof?
Svar på tråden Vad tror ni om Maya-indianernas profetia om 2012?