• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Egensinnig
    Smurfan 81 skrev 2010-03-07 09:32:24 följande:
    Vad har du under locket? Är det ordentligt spacklat? Kan locket ha kommit i kontakt med moussen i tårtan?Jag har aldrig blandat så mycket SP och marsipan, men däremot har Ballins SP aldrig smält för mig och jag fodrar aldrig. Enda gångerna SP har haft en tendes att smälta var innan jag började lägga min lilla SP-korv längst ner på tårtorna innan spackling och då hade lite av moussen smitit ut genom grädden och kommit i kontakt med SP'n. Den klarar ju inte syra så man måste vara noga med att spackla så att ingen mousse sipprar ut. Samma med marsipan, har aldrig smält för mig. Jag kavlar på matolja när jag täcker med marsipan, då blir den ju automatiskt fodrad.
    Berätta mer om "korven" - var lägger du den och varför? *nyfiken*
    Matilda, Matilda........
  • längtan09

    Mina12: Hur mycket smet använde du till Bil-tårtan? Ska göra en sån i juni och jag har länge funderat över hur mycket smet man ska ha


    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • mina12

    Nu har jag vågat lägga ut mina första två tårtor i bildtråden. Kan behövas lite nybörjartårtor bland alla dessa superfina proffstårtor som ni gör. Tack för tips och råd som jag fått till tårtorna här i tråden.

    Bilen är till bonusbarnets 6 års dag och den andra är en beställningstårta till en 90åring. Gissa om jag ar nervös av att göra en tårta på beställning, utan att knappt ha övat alls... Bilderna blev tyvärr lite små, men hoppas de syns ändå.

  • Ankmor
    mina12 skrev 2010-03-07 10:50:42 följande:
    Nu har jag vågat lägga ut mina första två tårtor i bildtråden. Kan behövas lite nybörjartårtor bland alla dessa superfina proffstårtor som ni gör. Tack för tips och råd som jag fått till tårtorna här i tråden. Bilen är till bonusbarnets 6 års dag och den andra är en beställningstårta till en 90åring. Gissa om jag ar nervös av att göra en tårta på beställning, utan att knappt ha övat alls... Bilderna blev tyvärr lite små, men hoppas de syns ändå.
    Det är superfina tårtor! Absolut inte "nybörjarfinish" på dem...

    Rosorna - hur lyckas du att få de så fina och utslagna? Mina blir bara kompakta och "raka"... AVUNDSJUK jag?!?!! Neeeeeeeheeeråå!!
    Det stavas JU inte JUH !!!! Lär er det någon gång!!!
  • Smurfan 81
    Egensinnig skrev 2010-03-07 10:42:09 följande:
    Berätta mer om "korven" - var lägger du den och varför? *nyfiken*
    Innan jag spacklar gör jag en liten "korv" av SP som jag lägger längst ner runt hela tårtan. Sen spacklar jag med grädde (så lite som möjligt på sidorna men ändå att det innesluter all mousse ordentligt) ner till den här korven. Alltså ingen grädde ända ner i tårtbrickan. Sen på med locket och om jag gjort rätt så kommer det inte ut nån grädde nertill! Locker klistrar sig fast i korven och gör liksom en barriär neråt. Svårt att förklara... Men så gör jag i alla fall!
  • Sigrid

    Hej, jag är ny i den här tråden. Jag har varit inne och tittat på guiden, som finns länkad till i trådstarten, men har några frågor som jag inte hittade svar på där. Hoppas att någon kan hjälpa mig.

    Jag har några frågor om Sugerpaste:

    1. Hur länge klarar sig egengjord sugerpaste (ej fryst), jag tänkte följa receptet på bakalitenkaka-bloggen?

    2. Hur långt i förväg kan man göra sugerpaste-dekorationer? Klarar de sig en vecka, två veckor...? Hur förvarar ni figurer ni gjort?

    3. Hur långt i förväg kan man täcka en tårta med sugerpaste, om man spacklat tårtan med smörkräm eller oljat in pastan? Kan man göra tårtan klar ett dygn innan den ska serveras?

    4. Hur kavlar ni ut sugerpaste? Mjölar ni under eller använder florsocker eller oljar ni under? Vad är enklast?

    5. Om man vill smaksätta sockerpastan, har ni något tips på god smaksättning? 

    6. Hur länge klarar sig sugerpaste i frysen?

    Jag har aldrig gjort en egen dekorerad tårta tidigare, men tänkte ge det ett försök. Jag har säkert hundra frågor till när jag kommit igång, men börjar med dessa.

  • joseline
    lSmurfan 81 skrev 2010-03-07 09:32:24 följande:
    Vad har du under locket? Är det ordentligt spacklat? Kan locket ha kommit i kontakt med moussen i tårtan?Jag har aldrig blandat så mycket SP och marsipan, men däremot har Ballins SP aldrig smält för mig och jag fodrar aldrig. Enda gångerna SP har haft en tendes att smälta var innan jag började lägga min lilla SP-korv längst ner på tårtorna innan spackling och då hade lite av moussen smitit ut genom grädden och kommit i kontakt med SP'n. Den klarar ju inte syra så man måste vara noga med att spackla så att ingen mousse sipprar ut. Samma med marsipan, har aldrig smält för mig. Jag kavlar på matolja när jag täcker med marsipan, då blir den ju automatiskt fodrad.
    Jag hade glasscreme under locket och var riktigt noga med spacklingen, kanske var för lite/dåligt iallafall =/
    Problemet är att det har aldrig smält när jag bara använt sp.
    Tipset med "korven" var ju jättebra, ska göra så nästa gång om jag nån gång vågar testa 50/50.

    Räddade tårtan genom att ta bort allt klet och spritsa rosa grädda istället, blev ganska bra ändå.
  • Egensinnig
    Smurfan 81 skrev 2010-03-07 11:00:18 följande:
    Innan jag spacklar gör jag en liten "korv" av SP som jag lägger längst ner runt hela tårtan. Sen spacklar jag med grädde (så lite som möjligt på sidorna men ändå att det innesluter all mousse ordentligt) ner till den här korven. Alltså ingen grädde ända ner i tårtbrickan. Sen på med locket och om jag gjort rätt så kommer det inte ut nån grädde nertill! Locker klistrar sig fast i korven och gör liksom en barriär neråt. Svårt att förklara... Men så gör jag i alla fall!
    Aha - smart, det ska jag prova. Borde lösa mitt problem med att tårtan liksom går inåt längst ner, har precis försökt dölja det med massa kristyr o det blev väl sådär......spritsning är inte min grej. Men om man får en snygg nedre kant så behöver man ju inte spritsa!
    Matilda, Matilda........
  • Smurfan 81
    joseline skrev 2010-03-07 12:39:50 följande:
    Jag hade glasscreme under locket och var riktigt noga med spacklingen, kanske var för lite/dåligt iallafall =/ Problemet är att det har aldrig smält när jag bara använt sp. Tipset med "korven" var ju jättebra, ska göra så nästa gång om jag nån gång vågar testa 50/50. Räddade tårtan genom att ta bort allt klet och spritsa rosa grädda istället, blev ganska bra ändå.
    Glasscreme ska ju funka att ha under locket... Man använder ju marsan för att stabilisera grädde så det är ju märkligt att det smälte! Kanske att marsipanen inte klarade glasscremen. Låter inte troligt egentligen men jag är inte säker.
  • Egensinnig
    Sigrid skrev 2010-03-07 12:16:28 följande:
    Hej, jag är ny i den här tråden. Jag har varit inne och tittat på guiden, som finns länkad till i trådstarten, men har några frågor som jag inte hittade svar på där. Hoppas att någon kan hjälpa mig.Jag har några frågor om Sugerpaste:1. Hur länge klarar sig egengjord sugerpaste (ej fryst), jag tänkte följa receptet på bakalitenkaka-bloggen?2. Hur långt i förväg kan man göra sugerpaste-dekorationer? Klarar de sig en vecka, två veckor...? Hur förvarar ni figurer ni gjort?3. Hur långt i förväg kan man täcka en tårta med sugerpaste, om man spacklat tårtan med smörkräm eller oljat in pastan? Kan man göra tårtan klar ett dygn innan den ska serveras?4. Hur kavlar ni ut sugerpaste? Mjölar ni under eller använder florsocker eller oljar ni under? Vad är enklast?5. Om man vill smaksätta sockerpastan, har ni något tips på god smaksättning? 6. Hur länge klarar sig sugerpaste i frysen?Jag har aldrig gjort en egen dekorerad tårta tidigare, men tänkte ge det ett försök. Jag har säkert hundra frågor till när jag kommit igång, men börjar med dessa.
    Hej o välkommen!
    1. Jag brukar ha min i upp emot 2 måndaer , väl inplastad i dubbla påsar.
    2. Flera veckor innan går bra - om de ska vara mjuka förvara i lufttät burk, om du vill att de ska torka så kan du ha dem på en bricka el dyl på dammfritt ställe. Akta dock för att ha dem i soljlus el starkt lampljus - det bleker färgerna.
    3. Ett dygn går finfint - jag täckte igår morse o vi ska äta tårtan i kväll.
    4. Jag kavlar alltid på en bit vinyl alternativt så använder jag generöst med flrosocker. Men det går bra att olja med - då slipper man vita fläckar på SP:n.
    5. Jag har smaksatt med päron, gräddkola, vanilj tex i essensform.
    6. Sp behöver inte frysas utan håller bra i rumstemp.
    Matilda, Matilda........
Svar på tråden Tårttråden del 17