• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • IssaBL
    Smurfan 81 skrev 2010-03-08 20:50:40 följande:
    Just det... kan plastas in medan den är varm, helt ok!
    Tack tack!
  • Lenilus
    Egensinnig skrev 2010-03-08 07:18:20 följande:
    Tack! Det är den jag har som länken visar.Jag kavlar ut gumpaste tunnt, låter torka en minut, stryker ut rejält med florsocker och sedan trycker jag hårt och gnuggar lite så kanterna lossnar. Drar med fingret runt den yttre kanten för att få bort "fnaset" Sedan tar jag en tandpetare el dyl och petar genom de små hålen el vid kanten så det lossnar. Tror att florsockret och att gp är lite halvtorr gör att den lossnar lättare ur utstickaren samt att den håller formen. Men det är riktigt pillgöra.....använder helst mina plunger cutters när jag ska ha fjärilar annars!
    Så det var den. Jag får väl göra ett riktigt försök då nån gång  {#lang_emotions_smile}.
  • mipsan
    Lenilus skrev 2010-03-08 06:47:29 följande:
    Näe, jag vet inte, jag använder ingenting. Använder du Maizena eller nånting? I så fall blir ju sp:n eller vad man använder torrare. Kanske att du tar lite för mycket då i så fall?
    Nej jag använder inte maizena alls..
    Jag brukar använda antingen florsocker eller oftast  bara kokosfett..

    hmm, fattar inte varför färgerna blir fadda och att det spricker för det kan vara verkligt flottigt när jag håller på ibland {#lang_emotions_wink}
  • längtan09

    Suttit och kollat på filmer på youtube hela kvällen nu och har en fundering. Har ju bara sett på amerikanska filmer, måste man kavla så tjockt som dom gör? Är ju nästan en cm tjockt. Känns lite väl sött?


    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • längtan09
    längtan09 skrev 2010-03-08 23:46:25 följande:
    Suttit och kollat på filmer på youtube hela kvällen nu och har en fundering. Har ju bara sett på amerikanska filmer, måste man kavla så tjockt som dom gör? Är ju nästan en cm tjockt. Känns lite väl sött?
    Med SP menar jag då :)
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • MizzTez

    god kväll på er alla..

    nu sitter jag här med en fundering, min son fyller 2 år på söndag och naturligtvis ska det bli tårtor! men min son är mjölk-protein allergiker och jag vet inte riktigt vad jag ska använda för något i tårtan.. vet ju vad det finns för typ av mjölkfria sortiment men vet varken vilka som är godast eller vad som passar ihop med vad. förra året gjorde jag en rulltårta åt honom som jag la en skiva på en tallrik och satte vit-choklad grädde på, dock trodde vi då att han var laktos intolerant och det var ju liiiite lättare och han tål en viss mängd mjölk men inte rent som grädde och mjölk.
    blev lite mycket text det här men min fråga var egentligen helt enkelt, hur gör ni om ni ska ha en helt mjölkfri tårta?

  • Queequeg
    längtan09 skrev 2010-03-08 23:46:25 följande:
    Suttit och kollat på filmer på youtube hela kvällen nu och har en fundering. Har ju bara sett på amerikanska filmer, måste man kavla så tjockt som dom gör? Är ju nästan en cm tjockt. Känns lite väl sött?
    Nej man behöver verkligen inte ha SP:n så tjock. När jag har kavlat ut min så brukar den vara några millimeter tjock.

    En anledning till att man har den så tjock är för att det är mycket lättare att få den helt slät och perfekt då, men det blir som sagt inte gott.

    Det viktigaste är att man har varit noga med att spackla tårtan med antigen grädde eller smörkräm så att ytan ovan och runt om är slät.
  • IssaBL
    Queequeg skrev 2010-03-09 01:36:46 följande:
    Nej man behöver verkligen inte ha SP:n så tjock. När jag har kavlat ut min så brukar den vara några millimeter tjock. En anledning till att man har den så tjock är för att det är mycket lättare att få den helt slät och perfekt då, men det blir som sagt inte gott. Det viktigaste är att man har varit noga med att spackla tårtan med antigen grädde eller smörkräm så att ytan ovan och runt om är slät.
    Är det lättare att få den slät med smörkräm?
Svar på tråden Tårttråden del 17