• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Egensinnig
    MizzTez skrev 2010-03-09 00:11:37 följande:
    god kväll på er alla..nu sitter jag här med en fundering, min son fyller 2 år på söndag och naturligtvis ska det bli tårtor! men min son är mjölk-protein allergiker och jag vet inte riktigt vad jag ska använda för något i tårtan.. vet ju vad det finns för typ av mjölkfria sortiment men vet varken vilka som är godast eller vad som passar ihop med vad. förra året gjorde jag en rulltårta åt honom som jag la en skiva på en tallrik och satte vit-choklad grädde på, dock trodde vi då att han var laktos intolerant och det var ju liiiite lättare och han tål en viss mängd mjölk men inte rent som grädde och mjölk.blev lite mycket text det här men min fråga var egentligen helt enkelt, hur gör ni om ni ska ha en helt mjölkfri tårta?
    Jag gjorde till min dotter hembakad tårtbotten utna mjökåprodukter o fyllde den med marschmallowfluff, fruktsallad och hallon o havregrädde. La på marsipanlock o spritsade kanterna med havregrädde. Inte min snyggaste tårta men ganska god.
    Matilda, Matilda........
  • stinky79

    Nu finns Bröllopstårtan jag gjorde till Bröllopsmässan i bildtråden.

    Tårtan är gjord på en dummie och det var krångligare än jag trott. Dummien var inte helt slät så jag spacklade med smörkräm men jag tyckte i alla fall att det var mycket svårare att få tårtan helt slät och fin, jämfört med en vanlig tårta.

    Tyvärr hade jag inte så mycket tid på mig att göra tårtan eftersom jag jobbade hela veckan så det fick bli rätt så enkla dekorationer.
    Företaget jag jobbar för visade upp tre olika kollektioner med dukar och servetter och tårtan skulle matcha den ena dukningen med servetter i vitt och guld så jag valde sidenband i guld och enkla vita blommor med lyster och ett par fjärilar högst upp!


  • längtan09

    Jag förstår faktiskt inte hur dom äter tårtor i USA :-P till en barbietårta har dom 1 lager fyllning. Usch. Och alltid samma fyllning :-P plus ett tjockt lager sp.


    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Queequeg
    IssaBL skrev 2010-03-09 06:54:27 följande:
    Är det lättare att få den slät med smörkräm?
    Jag tycker inte att det är någon större skillnad faktiskt. Jag brukar för det mesta nog använda grädde eller så använder jag gärna IMBC en italiensk marängsmörkräm.
  • Sigrid

    Nu har jag lagt min första beställning hos Kakburken. Hoppas jag får mina grejer snabbt, för nu vill jag testa på en gång.

  • Missy Cat
    MizzTez skrev 2010-03-09 00:11:37 följande:
    god kväll på er alla..nu sitter jag här med en fundering, min son fyller 2 år på söndag och naturligtvis ska det bli tårtor! men min son är mjölk-protein allergiker och jag vet inte riktigt vad jag ska använda för något i tårtan.. vet ju vad det finns för typ av mjölkfria sortiment men vet varken vilka som är godast eller vad som passar ihop med vad. förra året gjorde jag en rulltårta åt honom som jag la en skiva på en tallrik och satte vit-choklad grädde på, dock trodde vi då att han var laktos intolerant och det var ju liiiite lättare och han tål en viss mängd mjölk men inte rent som grädde och mjölk.blev lite mycket text det här men min fråga var egentligen helt enkelt, hur gör ni om ni ska ha en helt mjölkfri tårta?
    Jag har gjort en mjölkfri tårta (bara lite spår av mjölk i chokladen)
    http://lindarunn.blogg.se/2009/november/emils-mysse-och-bysse.html
    Sigrid skrev 2010-03-09 11:21:34 följande:
    Vilka är era favoritfyllningar till tårtor med vanlig sockerkaksbotten?
    Jordgubbsmousse/limemousse
    Eller
    Vitchokladfluff/rårörda hallon med marsan
    Eller
    Päronmousse/glasscreme...
    Finns så mycket gott och allt är inte testat ännu.

    Vill göra Pollypluff/hallon, Nougat/hallon bla
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Sigrid

    Missy Cat:
    Päronmouse och glasscreme lät jättegott. Vet du om det finns recept på det i tråden (el. tidigare trådar)?
    Glasscremen, är den kall som glass och måste läggas på precis innan servering eller?

  • Tezz81

    testade pollyfluff & hallonmos i fredags och blev lite besviken. Trodde den skulle bli så mkt godare. I söndags blev det en dumle/hallon i stället. ÄLSKAR! På to är det dags för aftereigth / päron....


    Jonatan04, Linnéa08
  • Sigrid
    Tezz81 skrev 2010-03-09 13:43:56 följande:
    testade pollyfluff & hallonmos i fredags och blev lite besviken. Trodde den skulle bli så mkt godare. I söndags blev det en dumle/hallon i stället. ÄLSKAR! På to är det dags för aftereigth / päron....
    Åh, after eight och päron lät gott tillsammans. Är det ett lager med after eight och ett lager med päron eller är det blandat?
    Hur gör du fyllningarna?

    Ursäkta att jag är så okunnig och frågvis, det här är helt nytt för mig.
Svar på tråden Tårttråden del 17