• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Niccipicci
    Niccipicci skrev 2010-03-12 18:41:36 följande:
    Har gjort en espresso choklad kräm som bara inte vill stelna.Har gjort det här receptet förr och det har gått bra. Vet inte vad som hände nu.Den ska vara lite som tryffel i konsistensen.Hur gör jag den hårdare? Marsan pulver? Eller blir det helt fel smak då?Eller smälta ner mer choklad i den?Vad tror ni?
    Kan svara på mitt eget inlägg om någon får samma problem som mig.
    Googlade och hittade det eventuella felet. Jag hade ju använt vit choklad och vit choklad är ju mer värmekänslig än vanlig choklad så antagligen var grädden för varm när jag blandade i chokladen och därmed stelnade den aldrig.
    Jag löste problemet genom att smälta ner lika mycket hackad choklad till som stod i receptet i tryffeln och kylde sen ner den igen.
  • Smurfan 81
    Carr0n skrev 2010-03-12 22:30:16 följande:
    Hejsan! Jag måste tacka för all inspiration ni gett mig.. så nu har jag tom fastnat för att vilja göra mina egna tårtor. Gjorde min första tårta idag med marsipan. Tänkte öva i 2 månader nu innan vi ska ha dop för våran lilla tjej och hoppas då man har kommit upp till er nivå Jag har först en fråga till den som vill svara. Hur får ni dom runda tårtorna (med SP eller marsipan) så fina på sidorna? Nu köpte iofs jag ett färdigkavlat lock idag, bara för att jag ville pröva. Då skulle man göra några snitt för att få det att gå ihop, men dom syns ju! Jag vill att den ska vara alldeles slät. Sedan så räckte den knappt ner för kanten på min tårta, så det fanns ingenting alls att skära bort. Sedan har jag lite funderingar till dig, Elisha, om du läser här? Såg en tårta dom du gjort, en prinsesstårta med en krona och där det står Ellen 4 på en banderoll, med lite rosor och blommor. Vart har du köpt mallarna till dom bokstäverna? Sedan undrar jag om du färgar SP:n själv? Tack så mycket! / Caroline
    Öva, öva, öva!
    Ju mer SP du har över runt kanterna desto lättare är det att få släta fina sidor. Första steget är att spacka jämt. Sen lägger du på locket. Börja med att få det slätt på ovansidan. Sen får man ta en liten bit i taget, sakta släta ner mot tårtbrickan, dra i SP'n lite åt olika håll för att slippa veck. Sista biten är alltid svårast. Skulle man få ett veck eller en spricka kan man ju dölja det med en högre dekorkant eller en blomma exempelvis! Så länge man gör tårtor till sig själv bestämmer man ju själv hur slutresultatet ska bli!
  • Carr0n
    Smurfan 81 skrev 2010-03-12 22:42:54 följande:
    Öva, öva, öva!Ju mer SP du har över runt kanterna desto lättare är det att få släta fina sidor. Första steget är att spacka jämt. Sen lägger du på locket. Börja med att få det slätt på ovansidan. Sen får man ta en liten bit i taget, sakta släta ner mot tårtbrickan, dra i SP'n lite åt olika håll för att slippa veck. Sista biten är alltid svårast. Skulle man få ett veck eller en spricka kan man ju dölja det med en högre dekorkant eller en blomma exempelvis! Så länge man gör tårtor till sig själv bestämmer man ju själv hur slutresultatet ska bli!
    Tack för tipset! Det ska övas.. tur barnen tycker om tårta

    Jag har sett att det ser ut som om vissa spritsat en liten vit kant längst ner emot tårtplattan. Vad består den utav?
  • Lenilus

    Helgen tårtor i bildtråden! Nu blir det paus en vecka, ska bara göra tårtan till tävlingen som är den 27/3 på Cake & Design. Nån mer som ska dit? Jag är lite nervös... {#lang_emotions_undecided}

  • Sigrid

    Jag har sett några osttårtor i bildtrådarna. Hur gör man osthålen? Gör man hålen efter att man täckt tårtan eller gör man hål i tårtbottnarna innan man täcker tårtan?

  • lunkentuss
    Sigrid skrev 2010-03-13 09:16:11 följande:
    Hur mycket smörkräm behövs för att spackla en vanlig rund tårta?
    till min tårta (ca 12 bitar) gjorde jag smörkräm på 125 gram smör o det var lagom tyckte jag =)
  • Niccipicci

    Letar och letar förgäves på nätet. Är ute efter en liten fönsterkartong.
    Skulle vilja ha exakt den storleken som ni vet Delicato chokladbollarna är i som man köper (6 pack) men det skulle även funka med någon annan.
    Eller så helt genomskinliga plast "kartonger" Vet inte vad det heter egentligen så det är ju jättesvårt att söka efter.
    Någon här som vet vart jag kan hitta såna här lådor?

  • IssaBL

    Nu har jag förberett för både dumle- och bilarfluff. Jag har tjuvsmakat båda två, Dumlen var ju urgod, men jag tyckte bilarna smakade lite surt... har jag gjort nåt fel, är det så eller har jag kassa smaklökar? :P

  • Egensinnig
    IssaBL skrev 2010-03-13 14:07:52 följande:
    Nu har jag förberett för både dumle- och bilarfluff. Jag har tjuvsmakat båda två, Dumlen var ju urgod, men jag tyckte bilarna smakade lite surt... har jag gjort nåt fel, är det så eller har jag kassa smaklökar? :P
    Det är nog lite smaksak m bilarfluff - jag tycker det är ganska äckligt om jag ska vara ärlig men många gillar det....
    Matilda, Matilda........
Svar på tråden Tårttråden del 17