• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Tingeling85
    Egensinnig skrev 2010-09-17 21:34:16 följande:
    Alla lager lika tjocka och minst lika mycket fyllning som botten, helst dubbelt så mycket Men då får det vara stabila fyllningar.
    Ahaa ok tack för svaret
  • ninnione

    någon som brukar beställa från dekorera mera här? vet ni hur lång tid efter mottagen betalning det brukar ta för dem att skicka? de var över en vecka sen jag betalade men fortfarande inte fått något, tänkte ringa på måndag men ville kolla om de är normalt med den här tiden? alla andra ställen jag beställt från har varit mycket snabbare, fastän de sagt sig ha fullt upp.


  • LillaLoppanT

    Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag skall täckaa mina tårtor. Tycker Sugarpaste smakar förskräckligt, har iofs bara provat Balinas. Sist jag gjordee en tårta med SP så var det ingen som åt den.
    Marsipan blir ju så mörk när man färgar den, vill göra en vit tårta.

    MMF? är det lätt att jobba med? Hur gör man den? Finns det färdig att köpa?


    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • joseline
    LillaLoppanT skrev 2010-09-18 09:54:59 följande:
    Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag skall täckaa mina tårtor. Tycker Sugarpaste smakar förskräckligt, har iofs bara provat Balinas. Sist jag gjordee en tårta med SP så var det ingen som åt den.
    Marsipan blir ju så mörk när man färgar den, vill göra en vit tårta.

    MMF? är det lätt att jobba med? Hur gör man den? Finns det färdig att köpa?

    MMF är enkelt att göra, lite mindre elastisk än SP.
    Gör en sats och testa lite =)

    Marsmallowsfondat
    (MMF)


    250g marsmallows
    2msk vatten
    2 msk cocosfett el olja
    500g florsocker


    Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält. Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme. Förvaras i rumstemperatur väl inplastad


    När man arbetar med mmf:en kan man använda lite florsocker (om den känns för kladdig ) och så kan man även smörja underlaget man arbetar på med cocosfett om man tycker att det behövs.

  • Zelmilainen

    MMF-beräkning


    Marsmallows    Florsocker             MMF


    50g                    125g                       175g


    100g                  250g (½ paket)       350g


    200g                  500g (ett paket)      700g (räcker till en normalstor tårta)


    300g                  750g (1½ paket)     1050g


    400g                  1000g (2 paket)      1400g (räcker till två normalstora/en stor tårta)


    500g                  1250g (2½ paket)   1750g


    Det går att göra figurer i SP/MMF. Det går att färga med hushållsfärger, men pastafärger är mycket bättre, då dessa inte blöter ner pastan.


    det bidde inget av det...
  • Tingeling85
    Zelmilainen skrev 2010-09-18 10:07:26 följande:

    MMF-beräkning


    Marsmallows    Florsocker             MMF


    50g                    125g                       175g


    100g                  250g (½ paket)       350g


    200g                  500g (ett paket)      700g (räcker till en normalstor tårta)


    300g                  750g (1½ paket)     1050g


    400g                  1000g (2 paket)      1400g (räcker till två normalstora/en stor tårta)


    500g                  1250g (2½ paket)   1750g


    Det går att göra figurer i SP/MMF. Det går att färga med hushållsfärger, men pastafärger är mycket bättre, då dessa inte blöter ner pastan.


    Åh så bra! Den beräkningen behövde jag
    LillaLoppanT skrev 2010-09-18 09:54:59 följande:
    Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag skall täckaa mina tårtor. Tycker Sugarpaste smakar förskräckligt, har iofs bara provat Balinas. Sist jag gjordee en tårta med SP så var det ingen som åt den.
    Marsipan blir ju så mörk när man färgar den, vill göra en vit tårta.

    MMF? är det lätt att jobba med? Hur gör man den? Finns det färdig att köpa?
    Jag gjorde i början sp, men var inte nöjd med smak och så, så jag provade mmf ist å nu gör jag alltid den till mina tårtor! Godare och billigare, och inte alls svår att jobba med. Tror dock inte att mmf gör att köpa färdig?
    Jag brukar använda potatismjöl när jag bakar ut min så fastnar den inte så mkt.
  • Zelmilainen

    det behövs ju dock mer än bara marshmallows och florsocker, men det är ju tydligen de två som mängden verkar va viktiga på. jag har inte testat själv, men sparade ner det när jag såg det. för framtida bruk.


    det bidde inget av det...
  • Överbandsfürern

    Frågar här fast det gäller CC

    Har kletat frosting på nu (gjort på smör och florsocker)
    Måste de stå i kylen nu, eller kan jag ställa de i skafferiet? De ska inte ätas förrän om 5 timmar drygt


  • Lenilus
    strommis skrev 2010-09-18 08:49:08 följande:
    jag har bara provat den en gång och det var på en kurs, och jag tyckte den riktigt bra, och så blir det ju rakt i vanliga fall när man ska dela stora tårtor så blir det så snett men inte med den här.
    Ja, min gamla tårtdelare, som nu är helt trasig och slängd efter lång trogen tjänst Gråter, var grymt bra! Aldrig ojämna bottnar, hur stora de än var. Men jag får helt enkelt pröva mig fram, vill ju som sagt ha en med bred diameter så man kan dela alla möjliga olika storlekar.
Svar på tråden Tårttråden del 17