• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • smalles

    Jag ska göra en tårta till sonens 1-årsdag. För övrigt min första tårta med SP (hemmagjord).

    Vi ska ha kalas kl 16 på hans födelsedag, kan jag göra hela tårtan klar med dekorationer och allt kvällen innan?

    Går det bra att spackla tårtan med vanlig vispgrädde?

  • sommarpar

    brukar ni göra en kant med smörkräm på bottnarna och lägger moussen innanför kanten eller lägger ni mousse på hela botnen och spacklar sedan runt om hela tårtan?

  • Smulan1979
    smalles skrev 2010-09-19 14:11:53 följande:
    Jag ska göra en tårta till sonens 1-årsdag. För övrigt min första tårta med SP (hemmagjord).

    Vi ska ha kalas kl 16 på hans födelsedag, kan jag göra hela tårtan klar med dekorationer och allt kvällen innan?

    Går det bra att spackla tårtan med vanlig vispgrädde?
    Jag spacklar nästan alltid mina tårtor med grädde eftersom det ju är godast (tycker jag iaf). Jag brukar ha i lite socker i slutet av vispningen för att den ska bli lite mer stabil och enklare att spackla med.

    Men det går jättebra att göra klart hela tårtan dagen innan. Har du egen SP med galatin i så behöver du inte tänka på att olja SP:en heller. Om du inte visste det sen tidigare så täck inte tårtan med någon plast eller kupa bara för då kommer du få kondens på tårtan.
  • Lenilus
    sommarpar skrev 2010-09-19 14:15:05 följande:
    brukar ni göra en kant med smörkräm på bottnarna och lägger moussen innanför kanten eller lägger ni mousse på hela botnen och spacklar sedan runt om hela tårtan?
    Jag har mousse på hela botten och spacklar med smörkräm utanpå. Om jag ska ha bär i, rårörda, så tar jag inte bär ända ut, utan sedan när jag lagt på botten så tar jag från den andra fyllningen och spacklar igen glipan som blir, sen får den stå och gotta till sig och sen spacklar jag med smörkräm runt om.
  • kajsad
    Alorna skrev 2010-09-19 14:07:18 följande:
    Hejsan
    Är ny i tårtvärlden och har en fråga om vart man kan hitta stora runda och stora kantiga bakformar i olika storlekar? Har kollat på de flesta webshopar men den största är 30 cm och jag skulle behöva ytterligare några centimeter (ca 38 cm)

    Tack :)
    Jag har exempelvis köpt på tårtdecor och den största fyrkantiga är typ 40 cm.
  • Lady Namárië
    sommarpar skrev 2010-09-19 14:15:05 följande:
    brukar ni göra en kant med smörkräm på bottnarna och lägger moussen innanför kanten eller lägger ni mousse på hela botnen och spacklar sedan runt om hela tårtan?
    Jag brukar spritsa en kant av smbc ytterst om jag skall göra en våningstårta, för det känns som att den blir lite mer stabil då. Annars spacklar jag bara med smbc utanpå coch lägger fyllning på hela bottnarna.
    So say we all
  • Tingeling85
    Zelmilainen skrev 2010-09-19 12:00:22 följande:
    nu brukar jag inte täcka mina tårtor, då jag precis börjat med detta, men kan det inte va att spackla med smörkräm inunder isf om man inte vill att den ska svettas. som nån skrev innan så ska väl sp/mmf etc utan gelatin alltid fodras... men är ej helt 100 själv...
    mmm men den är gelatin i marshmallows så..
  • Zelmilainen
    Tingeling85 skrev 2010-09-19 15:40:01 följande:
    mmm men den är gelatin i marshmallows så..
    tänkte att det var tvunget att tillsättas extra, hehe.
    det bidde inget av det...
  • Missy Cat
    Shyme skrev 2010-09-16 09:16:01 följande:
    Hej!

    Jag har tittat runt lite i alla trådar här för lite inspiration till en tårta med choklad på utsidan till min syster som fyller år idag.

    Jag bestämde mig för att göra chokladfluff enligt receptet 3dl grädde och 180g choklad. Detta gjordes igårkväll eftersom jag ska göra tårtan nu på förmiddagen.

    Men chokladfluffsmeten är ju i princip som en tryffelsmet/ganache och har ju stelnat. Ska man visspa den så direkt ur kylen?? Funkar det??
    Jag använder bara smör och mjöl i formarna plus stödkrage.
    Jag lägger även på folie när tårtan gräddat ca halva tiden
    Ova skrev 2010-09-16 17:57:14 följande:
    Jag är inte så förtjust i lingon, men eftersom skogen svämmar över av dem och jag inte har kunnat låta bli att plocka dem så måste jag ju göra något med dem. Jag har sett ett recept på lingonmousse, men kan inte komma på vad som skulle passa till, förslag?
    Till en jultårta hade jag pepparkaksmousse till lingonmousse
    The Kittycats skrev 2010-09-17 13:04:02 följande:
    Hej,
    jag undrar vad man kan göra på tårtor som ska ätas dagen efter?
    * Kan man fylla dem med fluff?
    *Kan man spackla med grädde dagen innan?
    * Kan man lägga på lock dagen innan? (tänkte använda Ballinas SP)
    Jag fyller mina tårtor 2 dagar innan de ska ätas
    Lenilus skrev 2010-09-17 14:23:12 följande:
    Vet någon var man kan köpa en bra tårtdelare? Jag hade en sån himla bra som jag köpte för längesen på Wilfli.se, men den har nu gått i graven Gråter. Wilfli ligger ju nere och jag hittar ingen som verkar likadan, ingen aning vad det var för märke. Köpte den från Ikea, men den tyckte jag var helt värdelös. Behöver nåt slags handtag så man kan hålla i den ordentligt när man sågar och en bra bredd, iaf 30 cm, så man kan dela stora bottnar. Någon som vet? Kakburken har ju en stor från Wilton, men den är helt rak utan "handtag", funderar på om den verkligen är bra. Får man bra grepp när amn ska såga igenom botten? Någon som prövat den?
    Jag älskar min från IKEA.
    Jag har den stora sågen från wilton men tyvärr så är den gjord för amerikanska tårtor och skär jätte tjocka lager.
    Jag har tänkt såga av fötterna på den blir lägre och däremot skär tunnare delar, men har inte hunnit dit ännu Drömmer
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ova
    sommarpar skrev 2010-09-19 14:15:05 följande:
    brukar ni göra en kant med smörkräm på bottnarna och lägger moussen innanför kanten eller lägger ni mousse på hela botnen och spacklar sedan runt om hela tårtan?
    Jag brukar lägga en kant med hårt vispad grädde för att moussen inte ska rinna ut (om den råkat bli lite lös).

    Missy cat: Då sparar jag mina lingon till jul. Det lät som en god kombination.

    Sommarpar: Jag har börjat rulla upp min sp/marsipan på kavlen och sedan lägga ut den på tårtan istället för att lyfta den för att det är mindre risk att den spricker då.
Svar på tråden Tårttråden del 17