• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Lenilus
    Missy Cat skrev 2010-09-19 16:27:26 följande:
    Jag använder bara smör och mjöl i formarna plus stödkrage.
    Jag lägger även på folie när tårtan gräddat ca halva tiden
    Ova skrev 2010-09-16 17:57:14 följande:
    Jag är inte så förtjust i lingon, men eftersom skogen svämmar över av dem och jag inte har kunnat låta bli att plocka dem så måste jag ju göra något med dem. Jag har sett ett recept på lingonmousse, men kan inte komma på vad som skulle passa till, förslag?
    Till en jultårta hade jag pepparkaksmousse till lingonmousseJag fyller mina tårtor 2 dagar innan de ska ätas
    Lenilus skrev 2010-09-17 14:23:12 följande:
    Vet någon var man kan köpa en bra tårtdelare? Jag hade en sån himla bra som jag köpte för längesen på Wilfli.se, men den har nu gått i graven Gråter. Wilfli ligger ju nere och jag hittar ingen som verkar likadan, ingen aning vad det var för märke. Köpte den från Ikea, men den tyckte jag var helt värdelös. Behöver nåt slags handtag så man kan hålla i den ordentligt när man sågar och en bra bredd, iaf 30 cm, så man kan dela stora bottnar. Någon som vet? Kakburken har ju en stor från Wilton, men den är helt rak utan "handtag", funderar på om den verkligen är bra. Får man bra grepp när amn ska såga igenom botten? Någon som prövat den?
    Jag älskar min från IKEA.
    Jag har den stora sågen från wilton men tyvärr så är den gjord för amerikanska tårtor och skär jätte tjocka lager.
    Jag har tänkt såga av fötterna på den blir lägre och däremot skär tunnare delar, men har inte hunnit dit ännu Drömmer
    Aj då... för tjocka bottnar vill man ju inte ha... Hur tjockt är det tunnaste du kan få med den?
    Men den från Ikea tyckte jag inte gick att såga med alls, dels pga dåligt "sågblad" och dels för att man inte får grepp om den på ett bra sätt. Knepigt det här....
  • Maskrosbarn

    Någon som har ett bra recept på tårtbotten i långpanna? Mottages tacksamt : )

  • Egensinnig
    Lenilus skrev 2010-09-19 17:08:38 följande:
    Aj då... för tjocka bottnar vill man ju inte ha... Hur tjockt är det tunnaste du kan få med den?
    Men den från Ikea tyckte jag inte gick att såga med alls, dels pga dåligt "sågblad" och dels för att man inte får grepp om den på ett bra sätt. Knepigt det här....
    Ett tips är att ta en fiskelina och sätt fast mellan 2 duplobitar - inte så stor möjlighet att variera höjden men skär faktiskt väldigt bra!
    Matilda, Matilda........
  • MissMurrig

    Var på SCS idag. Var lite mindre än vad ja gtrodde, fanns inte så mycket att göra eller se... Tycker det var dumt att de hade ställt  demonstratörerna som de hade gjort, det blev så tångt när alla stod och kollade på, på samma ställe. Och jag tycker allt att det hade varit passande med lite rabatt på allt man handlade, som det brukar vara på mässor och så... Men många fins tårtor fanns det, och en del inte lika fina.. vissa tyckte jag inte riktigt platsade i tävlingen. Men vissa, WOW.... Vet man vilka som vann? Köpte lite sp och en utstickare, och glitter iaf. 
    Såg inga från FL-tråden... kikade runt och försökte se om någon hade ett klistermärke på sig, kände mg lite dum, så jag satte mitt på väskan.  

  • Zelmilainen
    Maskrosbarn skrev 2010-09-19 18:53:21 följande:
    hur många personer räcker en långpannetårta till?
    beror ju helt på hur många lager du gör/hur hög den blir. testa tårtbitsuträknaren i ts
    det bidde inget av det...
  • sommarpar

    vad är smbc?
    jag trodde inte man kunde spackla en tårta med grädde för att sen täcka med sp?! blir glad om man kan för jag har tänkt flera gånger att "tänk om jag bara kunde ta grädde ist".. men har läst att sp inte får komma i kontakt med grädde?

  • MissMurrig
    sommarpar skrev 2010-09-19 19:37:52 följande:
    vad är smbc?
    jag trodde inte man kunde spackla en tårta med grädde för att sen täcka med sp?! blir glad om man kan för jag har tänkt flera gånger att "tänk om jag bara kunde ta grädde ist".. men har läst att sp inte får komma i kontakt med grädde?
    Beror på vilket SP.  Du bor ju i GBG området va? SÅ du kanske köper Ballinas på tårtdecor? För den behöver man inte fodra, det är ok med bara grädde. OCh tydligen om det är Gelatin i SP'n, även om man gör den själv.
  • smalles
    Smulan1979 skrev 2010-09-19 14:19:04 följande:
    Jag spacklar nästan alltid mina tårtor med grädde eftersom det ju är godast (tycker jag iaf). Jag brukar ha i lite socker i slutet av vispningen för att den ska bli lite mer stabil och enklare att spackla med.

    Men det går jättebra att göra klart hela tårtan dagen innan. Har du egen SP med galatin i så behöver du inte tänka på att olja SP:en heller. Om du inte visste det sen tidigare så täck inte tårtan med någon plast eller kupa bara för då kommer du få kondens på tårtan.
    Tack! Jättebra tips, hade ingen aning om att jag inte skulle ha kupa över tårtan.
    Japp, det är SP med gelatin i. Då kör jag också med bara grädde till spacklingen.

    Hur gör man enklast för att få på locket jämt och slätt? Är det svårt att få på?
    Som sagt så är det första gången jag ska göra tårta med SP och jag vill ju gärna inte misslyckas ;)
  • Egensinnig
    MissMurrig skrev 2010-09-19 19:04:57 följande:
    Var på SCS idag. Var lite mindre än vad ja gtrodde, fanns inte så mycket att göra eller se... Tycker det var dumt att de hade ställt  demonstratörerna som de hade gjort, det blev så tångt när alla stod och kollade på, på samma ställe. Och jag tycker allt att det hade varit passande med lite rabatt på allt man handlade, som det brukar vara på mässor och så... Men många fins tårtor fanns det, och en del inte lika fina.. vissa tyckte jag inte riktigt platsade i tävlingen. Men vissa, WOW.... Vet man vilka som vann? Köpte lite sp och en utstickare, och glitter iaf. 
    Såg inga från FL-tråden... kikade runt och försökte se om någon hade ett klistermärke på sig, kände mg lite dum, så jag satte mitt på väskan.  
    Jag var ju där så klart men var på kurs några timmar, den enda fr tråden jag träffade som hastigast var Lindie igår.
    Tyckte också det var lite litet och inte optimalt organiserat. Men kul ändå! Nu blir det tyvärr ingen igen förrän 2012 - lite synd , jag var taggad att tävla nästa år....nu var jag mest med för att jag hade anmält mig, hade varken tid el ork att leverera en tårta på min högsta nivå.

    Motivklassen vann Paris-tårtan mycket välförtjänt, dessutom dubbel vinst - BÅDE Juryns och folkets röst. Här är hennes blogg: http://olgascakes.blogspot.com/ finns inga bilder på hennes vinnartårta än men det kommer. japan-tårtan fick "highly commended"

    Bröllopstårtan vann en handmålad tårta med stora solrosor i plast på toppen......hmmm
    Folkets röst landade istället på den snyggaste - en topsy-turvy i läckra färger. Ska kolla om jag har bilder....
    Matilda, Matilda........
Svar på tråden Tårttråden del 17