• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Angel13
    Zelmilainen skrev 2012-07-12 20:04:11 följande:
    jag täcker med sp och gör dekorationer i sp för övrigt om det har nån betydelse, brukar fästa med vatten.

    gör lite eget lim, smält lite sp i lite vatten, går fort i mikron :) eller fäst med kristyr. Jag har kört många tårtor på våra guppiga vägar och ingenting har trillat av :) Risken med att fästa dom med vatten strax innan tårtan ska ätas är att de trillar av ändå :)
  • mina12

    Angående att fästa saker på tårtan... Mindre saker (typ bokstäver och småblommor) fäster jag med vatten, lite större grejer eller sånt som måste stå stadigt fort fäster jag med kristyr. Jag har köpt en sån där tub med kristyr på Ica. Perfekt att slippa stå och göra kristyr för att sätta fast några blommor.

  • Zelmilainen
    Angel13 skrev 2012-07-12 22:01:13 följande:
    gör lite eget lim, smält lite sp i lite vatten, går fort i mikron :) eller fäst med kristyr. Jag har kört många tårtor på våra guppiga vägar och ingenting har trillat av :) Risken med att fästa dom med vatten strax innan tårtan ska ätas är att de trillar av ändå :)
    de jag fäst med vatten innan har jag fäst dagen innan de ska ätas och det har ibland ramlat av iaf så jag vågar ej riskera att det händer igen. därför undrar jag hur jag kan göra när jag är på plats... men om jag har med mig spritsen med minsta kristyr munstycket på, kanske det kan funka om jag sätter dit resteramde saker på plats?
    mina12 skrev 2012-07-12 22:16:14 följande:
    Angående att fästa saker på tårtan... Mindre saker (typ bokstäver och småblommor) fäster jag med vatten, lite större grejer eller sånt som måste stå stadigt fort fäster jag med kristyr. Jag har köpt en sån där tub med kristyr på Ica. Perfekt att slippa stå och göra kristyr för att sätta fast några blommor.
    tycker inte de smakar något vidare tyvärr, men kristyr kan jag göra, inga problem jag fäster allt med vatten i vanliga fall och det funkar när ej tårtan ska så långt och ej på såna vägar som jag nu ska... :-/ men kanske kör på kristyr att fästa med på plats.

    ack för tipsen  
    nehepp...
  • substitutet

    Behöver lite av er expertis :) Är i lite tidsnöd till helgen... Kan man täcka tårtorna med vit choklad smörkräm på lördagen och lägga på jordgubbar och oblat på söndagen??? Ska alltså inte ha något "lock" emellan jordgubbarna och smörkrämen.

  • jakthustru

    Substitutet: visst kan du det. Plasta in den så den inte blir för torr på ytan bara

  • Tokfrjant

    Hej!
    Vad längesen man skrev här!
    Efter att vi fick tvillingar så har jag inte haft tid att baka men nu när de blivit äldre och sover kvällar och nätter helt så har jag fått tid och ork att börja igen :) 


    Elias 080704 ★ Hampus 100910 ★ Hugo 100910
  • Queequeg

    Börjar få lite smått panik då min päron essence är slut där jag brukar köpa essencer har semeterstängt.


    De flesta  verkar ha semsterstängt eller för lång levernastid, samt att jag har ingen direkt lust att betala runt 49-60kr i frakt för något som bara kostar mellan 21-32kr

    Vart kan jag hitta päronessece (sthlm området) som går att få tag på snabbt.

    Eller finns det något annant som går att använda istället koncentrerad päronsaft eller dyl. Men känns inte som att det kommer att bli något bra då vätskemängden med saft blir betydligt större.

  • Ankmor
    Queequeg skrev 2012-07-15 22:20:15 följande:

    Börjar få lite smått panik då min päron essence är slut där jag brukar köpa essencer har semeterstängt.


    De flesta  verkar ha semsterstängt eller för lång levernastid, samt att jag har ingen direkt lust att betala runt 49-60kr i frakt för något som bara kostar mellan 21-32kr

    Vart kan jag hitta päronessece (sthlm området) som går att få tag på snabbt.

    Eller finns det något annant som går att använda istället koncentrerad päronsaft eller dyl. Men känns inte som att det kommer att bli något bra då vätskemängden med saft blir betydligt större.


    "saften" från konserverade päron, päronessens till "sodastream", outspädd päronjos (borde vara mer koncentrerad än päronsaft)? 

    Annars kanske det finns vad du söker hos PGW? Om du har möjlighet att ta dig dit alltså... 
    Tomt här just nu...
  • mina12
    Queequeg skrev 2012-07-15 22:20:15 följande:

    Börjar få lite smått panik då min päron essence är slut där jag brukar köpa essencer har semeterstängt.


    De flesta  verkar ha semsterstängt eller för lång levernastid, samt att jag har ingen direkt lust att betala runt 49-60kr i frakt för något som bara kostar mellan 21-32kr

    Vart kan jag hitta päronessece (sthlm området) som går att få tag på snabbt.

    Eller finns det något annant som går att använda istället koncentrerad päronsaft eller dyl. Men känns inte som att det kommer att bli något bra då vätskemängden med saft blir betydligt större.


    Finns det inte nåt som heter The english shop eller något sånt i Sthlm som har essenser?