• Äldre 26 Jan 12:14
    85386 visningar
    25 svar
    25
    85386

    För- och nackdelar med EU

    Skriver en rapport om EU i sin helhet.

    Skulle vara intressant att höra generella för- och nackdelar med EU.
    Vad tycker ni är bra med EU?
    Vad tycker ni är mindre bra med EU?

  • Svar på tråden För- och nackdelar med EU
  • Äldre 26 Jan 12:16
    #1

    Finns det något bra? *ser fundersam ut*




  • Äldre 26 Jan 12:21
    #2

    Jag tycker personligt det är bra att ha något gemensamt som förstärker "sammanhållningen" mellan länderna.

    Vad tycker du är dåligt?

  • Äldre 26 Jan 12:40
    #3
    Empo skrev 2010-01-26 12:21:05 följande:
     Vad tycker du är dåligt?
    Oj, var ska jag börja? Jag kan ta några saker:

    *För att få i hop medlemsavgiften drog staten in på massor av saker. Det blev försämringar framförallt inom skola, vård och allt det där viktiga. Vi fick höra att EU skulle betala tillbaka i form av bidrag. Nu visade det sig att det Sverige får tillbaka bara är en liten bråkdel av det vi betalar in, och många av bidragen går till svammelprojekt. Ex:
    2 miljoner till ett projekt som skulle "utveckla bygden", som det så fint hette. De pengarna räckte till att hyra en liten lokal i ett år och skaffa dit kaffebryggare, stol, bord och fikabröd. 2 personer anställdes för att "samla utvecklingsförslag". Det innebar att de satt vid ett bord och fikade med sina kompisar varje dag under hela året. Gratis och med full lön. Sedan var pengarna slut och allt gick tillbaka till det vanliga.
    1 miljon till ett skolprojekt som skulle uppmuntra till "förbrödring" mellan länderna. Klasserna, som dittills haft brevvänner över hela världen, fick nu nya datorer i stället och skrev mail till andra skolbarn inom EU. 1 miljon för att skriva brev på dator i stället för att skriva för hand ... *suckar*

    Det finns hur många projekt som helst av den här typen, och om man bara skriver alla papper och ansökningar så det låter bra, så betalar EU glatt ut hur mycket pengar som helst (pengar som ursprungligen tagits från vård och skola för att betala vår medlemsavgift).

    *Kommunen har i åratal köpt alla pappersvaror från den lokala bokhandeln. Bra pris och man gynnar den lokala näringsverksamheten. Nu tillåter inte EU det längre. Reglerna säger i stället att de måste handla från dem som erbjuder det lägsta priset, oavsett var det företaget ligger. Bokhandeln gick i konkurs förstås.

    *Babyleksaker som inte fick säljas pga för högt ljud eller kvävningsrisk, blev plötsligt tillåtna. "EU-anpassning" kallades det.


  • Äldre 26 Jan 12:48
    #4

    Pengarna du pratar om, är det svenska, statliga pengar eller eu:s gemensamma ekonomi?

    Det med babysakerna ska jag forska vidare om. Är det ok att jag lånar din synpynkt för att vidarutveckla?

  • Äldre 26 Jan 12:51
    #5
    Empo skrev 2010-01-26 12:48:43 följande:
    Pengarna du pratar om, är det svenska, statliga pengar eller eu:s gemensamma ekonomi? Det med babysakerna ska jag forska vidare om. Är det ok att jag lånar din synpynkt för att vidarutveckla?
    O ja, låna på du! Kolla gärna det där med de förbjudna färgämnen som plötsligt blev tillåtna också - eftersom de var tillåtna i övriga EU!


  • Äldre 26 Jan 13:16
    #6

    Fördelar:
    1. standardiseringen som många kritiserat ger stora fördelar både för konumenter och producenter. Gurkproducenterna kan nu minska sina kostnader tack vare kravet på att en gurka skall se ut på ett visst sätt. Det kan tyckas löjligt, men när man ser effekterna förstår man vinsten.
    2. Samarbetena över gränserna för polismyndigheter. Fråga SIBAs Fabian Bengtsson vad det innebar att svensk polis fick agera i Luxemburg utan diplomatiska tillstånd.
    3. Inga handelshinder tillåts vilket ger billigare varor då tullar och andra hinder tas bort.
    4. Fri rörlighet som gör att vi har rätt att resa, arbeta och studera i vilket annat EU-land utan föregånde prövning.
    5. Möjligheten att faktiskt vara med att påverka. Att vara med är en förutsättning och vare sig vi vill eller inte så påverkar EU Sverige. Skulle vi välja att sluta med export och import så blir den påverkan minimal, men jag tror inte att någon vill stänga den dörren.
    6. ESA, Eurostat och andra övergripande forskningsorgan är väldigt bra och det är viktigt att vi får vara med och styra.

    Negativt:
    1. Byråkratiskt och svårrörligt. Organisationen har växt sig lite för stor.
    2. För stort fokus har lagts på den politiska unionen när det egentligen är en ekonomisk.

  • Äldre 28 Jan 07:09
    #7

    Om ni skulle få bestämma fritt, var skulle makten ligga?
    Parlamentet? Kommissionen? Ministerrådet?

    Och ni som är missnöjda, hur skulle man kunna förbättra enligt er?

  • Äldre 28 Jan 08:47
    #8
    Empo skrev 2010-01-28 07:09:15 följande:
    Om ni skulle få bestämma fritt, var skulle makten ligga? Parlamentet? Kommissionen? Ministerrådet? Och ni som är missnöjda, hur skulle man kunna förbättra enligt er?
    Eftersom jag inte gillar den politiska grenen skulle jag säga att makten borde ligga hos komissionen gärna med mer och tydligare utövande hos generaldirektoraten.

    Ur ett demokratiskt perspektiv borde däremot makten ligga hos parlamentet med ministerrådet som rådgivande och komissionen som exekverande instanser.
  • Äldre 28 Jan 09:10
    #9
    Tyrell skrev 2010-01-28 08:47:38 följande:
    Eftersom jag inte gillar den politiska grenen skulle jag säga att makten borde ligga hos komissionen gärna med mer och tydligare utövande hos generaldirektoraten.Ur ett demokratiskt perspektiv borde däremot makten ligga hos parlamentet med ministerrådet som rådgivande och komissionen som exekverande instanser.
    Det märks att du är insatt...

    Varför tycker du att makten borde ligga hos parlamentet just?
  • Äldre 28 Jan 09:22
    #10
    Empo skrev 2010-01-28 09:10:42 följande:
    Det märks att du är insatt... Varför tycker du att makten borde ligga hos parlamentet just?
    Eftersom den är folkvald.
    Men som sagt, jag ogillar den politiska unionen.
Svar på tråden För- och nackdelar med EU