• Eisa
    Äldre 26 Jan 21:40
    11145 visningar
    29 svar
    29
    11145

    Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?

    Ett litet barn dör tydligen om de inte får någon fysisk kontakt med nån annan. Även om de får föda.

    Varför? Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 21:44
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var).

    De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem.

    Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?

  • Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?
  • Äldre 26 Jan 21:41
    #1

    jag tror inte man vet. man gjorde bara ett experiment såvitt jag vet. Jag kan ha fel dock. Intressant är det.


    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • LAV0LI­NA
    Äldre 26 Jan 21:42
    #2

    Det gör de ju inte, hur många unga på barnhem i tjotahejti har inte fått ligga hela spädbarnstiden och kanske hela förskoleåldern ensam i sin spjälsäng??
    (inte nu för att det är nått att rekommendera!!! )

  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:43
    #3
    Lady Dahmer skrev 2010-01-26 21:41:39 följande:
    jag tror inte man vet. man gjorde bara ett experiment såvitt jag vet. Jag kan ha fel dock. Intressant är det.
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var).

    De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem.

    Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?
  • 7Illyl­1
    Äldre 26 Jan 21:46
    #4

    Jag har minne som en ...kärlekskorv.


    Men jag tror att den psykodynamiska förklaringen är något i stil med att barnet ger upp utan kontakt. Många barnhemsbarn sägs bli fysiskt sjuka av samma anledning.
  • ElmaJ
    Äldre 26 Jan 21:49
    #5

    Fast om man nu filosoferar lite, så är det nog ingen, vuxen eller barn, som mår bra av att inte ha någon kontkat. Kärlek behöver vi alla. Får vi inte den av våra närmaste så hittar vi någon/något som kan ge oss det.
    (tänker på fantasivänner, hundar m.m.)

    Fast jag tror inte man dör, inte som dödsorsak i alla fall. Har ju läst om barnhemsbarn som var fastbundna i sängar (kommer inte ihåg var dock) och de dog inte, även om de säkert inte var de mest psykist stabila människorna när det blev vuxna.

  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:51
    #6
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 21:46:27 följande:
    Jag har minne som en ...kärlekskorv. Men jag tror att den psykodynamiska förklaringen är något i stil med att barnet ger upp utan kontakt. Många barnhemsbarn sägs bli fysiskt sjuka av samma anledning.
    Ja det sägs ju att barn som får dåligt med känslomässig och fysisk kontakt växer sämre också. Det är därför BVC är så noga med att väga och mäta: alltså inte bara för att se näringsintaget utan det säger även mycket om barnets psykosociala status.

    Det tycker jag också är märkligt, att trots adekvat näringstillförsel så växer barnet dåligt. Varför då liksom?
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 21:52
    #7
    Eisa skrev 2010-01-26 21:43:47 följande:
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var). De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem. Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?
    Det var barnpsykologen Renè Spitz som forskade om barn på barnhem på 40-talet som först beskrev det han kallade anaklitisk deppression hos spädbarn som inte får närhet med sina mammor. Spitz visade även på  stora brister på den kognitiva, fysiska utvecklingen hos barn som inte får vara nära sin mammor.

    Nu skriver jag mammor eftersom detta var 40-tal och kontrollgruppen var ett spädbarnshem i anslutning till ett fängelse där mammorna fick vara med sina barn första levnadsåret. När mammorna var tvinga att lämna sina barn efter 1 år gick utvecklingen drastiskt neråt.

    Du kan läsa  mer i tex Johan Cullberg"Kris och utveckling" Philip Wang "Vår tids psykologi".
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:54
    #8
    parvati skrev 2010-01-26 21:52:25 följande:
    Det var barnpsykologen Renè Spitz som forskade om barn på barnhem på 40-talet som först beskrev det han kallade anaklitisk deppression hos spädbarn som inte får närhet med sina mammor. Spitz visade även på  stora brister på den kognitiva, fysiska utvecklingen hos barn som inte får vara nära sin mammor.Nu skriver jag mammor eftersom detta var 40-tal och kontrollgruppen var ett spädbarnshem i anslutning till ett fängelse där mammorna fick vara med sina barn första levnadsåret. När mammorna var tvinga att lämna sina barn efter 1 år gick utvecklingen drastiskt neråt.Du kan läsa  mer i tex Johan Cullberg"Kris och utveckling" Philip Wang "Vår tids psykologi".
    Tack så jättemycket för lästipset! Ska absolut läsa!
  • Limbo
    Äldre 26 Jan 21:54
    #9

    Gud va hemst. Jag jobbar inom psykiatrin, men detta är inte alls mitt bord.
    Men barnet kanske ger upp? Vissa säger ju att om ett ensamt spädbarn hamnar i skogen, så blir det tyst, bara för att rovdjur inte ska äta upp den. Jag har inte forskat vidare i detta.
    Men om ett barn inte känner sig samhörig eller viktig för någon eller något, så kanske det inte finner någon typ av glädje och vilja att fortsätta. Det är så fruktansvärt att/om sånt händer.


    What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 21:54
    #10
    parvati skrev 2010-01-26 21:52:25 följande:
    Det var barnpsykologen Renè Spitz som forskade om barn på barnhem på 40-talet som först beskrev det han kallade anaklitisk deppression hos spädbarn som inte får närhet med sina mammor. Spitz visade även på  stora brister på den kognitiva, fysiska utvecklingen hos barn som inte får vara nära sin mammor. Nu skriver jag mammor eftersom detta var 40-tal och kontrollgruppen var ett spädbarnshem i anslutning till ett fängelse där mammorna fick vara med sina barn första levnadsåret. När mammorna var tvinga att lämna sina barn efter 1 år gick utvecklingen drastiskt neråt. Du kan läsa  mer i tex Johan Cullberg"Kris och utveckling" Philip Wang "Vår tids psykologi".
    Spädbarn kan alltså dö pga torftig, känslomässig miljö då de utvecklar anaklitisk deppression.
Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?