• Eisa
    Äldre 26 Jan 21:40
    11144 visningar
    29 svar
    29
    11144

    Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?

    Ett litet barn dör tydligen om de inte får någon fysisk kontakt med nån annan. Även om de får föda.

    Varför? Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 21:44
    Jag var på en föreläsning igår om b.l.a anknytning. Det var en barnöverläkare som höll i den. Hon sa att barn på barnhem i Rumänien hade dött eftersom ingen pratade med dem eller tog i dem. Dock fick de välling (eller mat eller vad det var).

    De barn som levde längst var de som bodde närmast dörren och därför såg städerskan ibland, som även pratade lite med dem.

    Jag frågade varför barnen dog och denna läkare som föreläste sa "Av leda". Men vaddå av leda? Det är väl ingen dödsorsak?

  • Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?
  • LAV0LI­NA
    Äldre 26 Jan 21:58
    #11
    ElmaJ skrev 2010-01-26 21:49:17 följande:
    Fast om man nu filosoferar lite, så är det nog ingen, vuxen eller barn, som mår bra av att inte ha någon kontkat. Kärlek behöver vi alla. Får vi inte den av våra närmaste så hittar vi någon/något som kan ge oss det. (tänker på fantasivänner, hundar m.m.) Fast jag tror inte man dör, inte som dödsorsak i alla fall. Har ju läst om barnhemsbarn som var fastbundna i sängar (kommer inte ihåg var dock) och de dog inte, även om de säkert inte var de mest psykist stabila människorna när det blev vuxna.
    Precis, du förklarar så bra hur jag tänker
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 21:59
    #12
    parvati skrev 2010-01-26 21:54:42 följande:
    Spädbarn kan alltså dö pga torftig, känslomässig miljö då de utvecklar anaklitisk deppression.
    Ok!

    Ska läsa mer om det när jag inte är så trött.
  • 7Illyl­1
    Äldre 26 Jan 22:01
    #13
    Eisa skrev 2010-01-26 21:54:11 följande:
    Tack så jättemycket för lästipset! Ska absolut läsa!
    Hm jag kollar just i en gammal utgåva av kris och utveckling (1980). Där står det att man inte kunnat hitta några enkla orsakssamband, men allt du nämner finns uppräknat; fysiska och psykiska rubbningar.
    Även barn till deprimerade mödrar påverkas, om än inte lika mycket. 
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 22:04
    #14
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:01:23 följande:
    upplagan från 92 31f

    {#lang_emotions_dreamer}
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:04
    #15
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:01:23 följande:
    Hm jag kollar just i en gammal utgåva av kris och utveckling (1980). Där står det att man inte kunnat hitta några enkla orsakssamband, men allt du nämner finns uppräknat; fysiska och psykiska rubbningar. Även barn till deprimerade mödrar påverkas, om än inte lika mycket. 
    Det tog dom också upp på föreläsningen, just att deprimerade mödrar är så viktiga att fånga upp eftersom anknytningen kan störas mycket annars. Anledningen var tydligen att deprimeade mödrar har svårare att svara på barnets signaler.

    Det borde finnas nyare forskning än från 1980 om detta. Jag håller på att läsa en bok om detta men den forskningen är iofs också från typ 70-talet, hmm.
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 22:05
    #16
    parvati skrev 2010-01-26 22:04:00 följande:
    upplagan från 92 31f
    termen anaklitisk står dock inte men det gör den i Hwang,
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:06
    #17
    parvati skrev 2010-01-26 22:05:54 följande:
    termen anaklitisk står dock inte men det gör den i Hwang,
    Ok!

    Finns en del om man googlar på den termen också.
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:07
    #18

    Jag har mest läst om Bowlbys teorier.

  • 7Illyl­1
    Äldre 26 Jan 22:08
    #19
    parvati skrev 2010-01-26 22:04:00 följande:
    upplagan från 92 31f
    Ooooh! 
    *Imponerad av nymodigheterna*
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 22:12
    #20
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:08:12 följande:


    Jag är lastgammal.
  • Äldre 26 Jan 22:13
    #21

    Åtminstone såg man väl hjärnskador hos de här barnen vad jag kan komma ihåg... Jag tror att barn behöver stimulans för att hjärnan ska utvecklas. Det finns primära och sekundära behov och kanske fysisk och social kontakt också är ett primärt behov när det kommer till kritan. Jag anser iaf att man behöver mer än näring, vätska och värme för att utvecklas.


  • 7Illyl­1
    Äldre 26 Jan 22:14
    #22
    Eisa skrev 2010-01-26 22:06:44 följande:
    Ok! Finns en del om man googlar på den termen också.
    Hittade du artikeln från DN?
    (fördelen med text som är skriven av journalister är att den är relativt lätt att läsa om man är trött. Alla lärotexter är tyvärr inte lika tillgängliga)
  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:20
    #23
    7Illyl1 skrev 2010-01-26 22:14:26 följande:
    Hittade du artikeln från DN? www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/den-forsta-... (fördelen med text som är skriven av journalister är att den är relativt lätt att läsa om man är trött. Alla lärotexter är tyvärr inte lika tillgängliga)
    Tack! Jag har läst väldigt mycket av Bowlbys teorier redan så det var inget nytt, förutom det där med depressionen, som jag måste läsa mer av någon annanstans.
  • parvat­i
    Äldre 26 Jan 22:20
    #24

    www.martemeoforeningen.se

    Ett arbetsätt som används väldigt mycket just nu i Sverige för föräldrar som pga av tex deppression har svårt med samspelet med sina barn.

  • Eisa
    Äldre 26 Jan 22:21
    #25

    Det dyker upp mycket intressant här, nice!

  • Fru U
    Äldre 26 Jan 22:24
    #26

    Barn behöver intryck för att hjärnan ska utvecklas. Hos barn kommer tex drömsömnen (rem-sömn) först och det tror man beror på att drömsömnen är till för att sortera in intryck, göra nya kopplingar i hjärnan och att det är av så stor vikt att det sker att drömsömnen kommer först.

    Hos vuxna kommer drömsömnen sist i sömncyklerna men även vuxna mår dåligt utan rem-sömn.


    Svaren bor i hjärtat
  • Äldre 27 Jan 12:07
    #27

    Jag har för mig att någon gång på 1600-talet, eller något sånt så var det några munkar som höll spädbarn i isolering, bara mat och blöjbyte (vad man nu hade för blöjor då). Skötarna hade fått strikta order om att inte prata eller gulla med dom. Detta expriment gick ut på att man ville få reda på vad för språk barnen skulle börja prata när de inte hade fått lära sig något utifrån. Men alla barn dog.
    Jag har för mig att jag hörde det senast (av någolunda tillförlitlig källa) när jag gick på komvux. Men vet inte i vilket ämne, Samhällskunskap, religion eller psykologi kanske. Så tyvärr kan jag inte komma med mer ledrådar om var man ska hitta något om det. Århundrandet kan ju också vara fel.


  • Palste­rnacka
    Äldre 30 Jan 15:16
    #28

    Man vet ju att oxytocin utsöndras vid mjuk beröring och närhet, och att oxytocinet påverkar näringsupptag och infektionskänslighet. Så det är väl inte helt orimligt att tro att barn som hålls isolerade blir klena och känsliga - därför kanske de dör lättare av vanliga sjukdomar som andra barn klarar av. Det gäller inte bara små barn vad jag förstår, utan även gamla människor som ofta också lider brist på fysisk kontakt och därför drabbas av depressioner och undernäring.

  • Palste­rnacka
    Äldre 30 Jan 15:17
    #29

    lästips: googla på "Ömsint beröring får kroppen att jubla" så hittar du en intressant artikel om detta.

Svar på tråden Varför dör små barn om de inte får någon fysisk kontakt?