• trolle­t1985
    Äldre 31 Jan 14:12
    7755 visningar
    21 svar
    21
    7755

    Hjälp med bråkande Passat disel

    Våran passat disel bråkar.
    I höstas byttes det kylvätska o efter de så har inte värmen fungerat som den ska i kupén.
    Den blåser ljummet, men inte jättevarm även att vi har acn på 29grader.

    Vi har försökt avlufta systemet 4 gånger! Felsökt med dator, inga fel registrerade.

    Nån som har nåt förslag på va de kan vara?

  • Svar på tråden Hjälp med bråkande Passat disel
  • Äldre 1 Feb 22:35
    #1

    Hur är motortempen?? Blir inte motorn varm så kan inte det inte bli varmt i bilen.
    Blir inte bilen varm så kan det va termostaten som inte funkare som den ska.

  • trolle­t1985
    Äldre 2 Feb 10:19
    #2

    bilen går upp i temp dvs 90gr

    bytte termostaten igår, ska lufta ur ordentligt IGEN. Klockan blev lite mycke igår o sonen ansågs sej svälta ihjäl :P

  • Äldre 2 Feb 11:45
    #3

    Är det avläst med diagnosinstrument alltså, typ VAG-Com?
    Det brukar kunna indikera om det är problem med spjällmotorer o liknande. Säker på att det inte är nåt sånt?

    För om motorn har rätt temp (ny termostat o.s.v.) så låter som nåt kärvar på vägen in i kupén så att säga.

    /Puppa

  • trolle­t1985
    Äldre 2 Feb 11:53
    #4

    dom har kollat den me dator, vilket program kan ja inte svara på ;)
    Inga fel registrerade...

    möjligen kan de va så att de e luft som vi inte får ut. Men ja vet inte om de går o göra så mycke mer än som står i handboken om hur man avluftar.

    Höja påfyllningstjälet 10cm över expantionstjälet.

    (ska tillägga att de inte e ja som gör detta utan min sambo, men som vanligt när saker inte blir som han vill får ja försöka hitta svaret ;) )

  • Äldre 2 Feb 17:01
    #5

    En del bilar går det att göra en kalibrering genom att hålla in ett antal knappar samtidigt på klimatanläggningen. Borde stå i instruktionsboken hur man gör om det går.

  • Jaccan
    Äldre 13 Feb 17:20
    #6

    Det låter verkligen som att det är luft i systemet om felet kom efter byte av kylvätska.

    Fyll upp med vätska och sätt INTE dit locket.  Låt bilen gå på tomgång ett bra tag tills den är riktigt varm dvs kylfläkten har gått igång. När detta görs ska värmen i bilen stå på max men kupéfläkten behöver inte vara igång.

    Kolla om det verkar bubbla i kärlet och om vätskan sjunker undan, då är det luft i systemet. Låt bilen gå tills det har slutat bubbla och värmen i kupén är OK.

    Fyll upp någon cm över max-märket eftersom vätskan sjunker undan lite när bilen svalnar.

  • Äldre 16 Feb 18:04
    #7

    Maxmärket är väl för varm motor om inte jag har fel men rätta mig gärna.

  • trolle­t1985
    Äldre 16 Feb 18:08
    #8

    Den ska in på freda på verkstad, dom ville ha den hela dan för de kunde ta ett tag o felsöka ;) Ska bli spännande o se va de e för fel. o hur dyrt de blir...

  • Jaccan
    Äldre 18 Feb 21:49
    #9

    När motorn är kall ska nivån ligga mellan min och max. Eftersom vätskan expanderar när den är varm brukar den då ligga på max. När man luftar ur på det sätt jag beskrev brukar man fylla upp den något över max när den är varm för vätskan sjunker alltid undan endel när bilen svalnar och nivån brukar bli ok.

  • trolle­t1985
    Äldre 19 Feb 11:11
    #10

    Nu har dom ringt från verkstaden o dom funderar på om de e fel på vattenpumpen, om de kan va så att skovelhjulet har lossnat. Biligt o bra... 10 000:-

Svar på tråden Hjälp med bråkande Passat disel