• Äldre 31 Jan 23:59
    16983 visningar
    99 svar
    99
    16983

    Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?

    En liten quiz! 

    Hur mycket, efter skatt, tror ni att följande fiktiva par förlorar per månad på att dela exakt lika på föräldraledigheten under ett år, jämfört med att mamman tar all föräldraledighet?

    Förutsättningar:

    Bebisen är född 1:a januari 2010 och paret bor i en kommun där de betalar 32% skatt. Bebisen börjar på förskola vid ett års ålder.

    Inkomst:
    Mamman: 25 000:-/mån före skatt
    Pappan: 60 000:-/mån före skatt

    Föräldrapenningsuttag när mamman tar allt (scenario 1)
    Mamman tar alla sina 330 SGI-dagar och ytterligare 30 lägstanivådagar, pappan låter sina 60 dagar brinna inne helt och hållet. 60 lägstanivådagar sparas till senare tillfälle.

    Föräldrapenningsuttag när de delar lika (scenario 2)
    Mamman är hemma de första 6 månaderna och tar 180 SGI-dagar (7 dagar/vecka) och pappan är hemma de sista 6 månaderna och tar 180 SGI-dagar (7 dagar/vecka). 30 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar sparas till senare tillfälle.

    Välj det alternativ som ni tror är närmast vad familjen förlorar per månad (efter skatt) på att man delar lika (scenario 2) jämfört med att mamman tar allt (scenario 1).


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 07:41
    Svarsalternativen gäller alltså hur mycket man förlorar i snitt utslaget på ett år i scenario 2 jämfört med scenario 1.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 10:43
    Jag har lagt ut en kalkyl här (FL är inte bra att skriva in tabeller) som räknar ut skillnaden. För er som är ivriga så står svaret längst ner på sidan...

    docs.google.com/View

    Säg till om ni hittar några fel så rättar jag det direkt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-05 00:25
    Uppdaterad länk till kalkylen:
    docs.google.com/document/d/11XD6P0lRJmrOxf5-Mql2F2LBThW_PXysQxRtXQpo-WU/pub
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?
  • Fru U
    Äldre 1 Feb 00:01
    #1

    Du är väl go du


    Svaren bor i hjärtat
  • Äldre 1 Feb 00:01
    #2
    Fru U skrev 2010-02-01 00:01:00 följande:
    Du är väl go du
    ;)...
  • Danitr­a
    Äldre 1 Feb 00:55
    #3

    Jag har ingen aning.


    Sover inte du på nätterna?
  • FannyG­ioia
    Äldre 1 Feb 01:54
    #4

    Åh herregud, det var för mycket siffror.

    Jag gissar på: Inte så mycket som man tror.


    Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • Movie Freak
    Äldre 1 Feb 07:19
    #5

    en jävla massa eftersom taket är 33 000 kr. så mellan skillnaden 33 000 och 60 000 är ju inte ens med i uträckningen eller baseringen av vad en man får.

    Jag kan iaf säga så här att när det gäller oss tjänar jag 20 000 innan skatt min sambo dubbelt så mkt. o eftersom han skattejämkar för oss båda så förlorar vi bara 7000 kr innan man ens börjar räkna ut hans pening o det jag drar in är 10 000 mindre i månaden efterskatt minus skattejämkning vilket kanske är 8000-9000 då.

    så i det stora hela förlorar vi ca 15 000 - 16 000 i månaden på att ha honom hemma o det finns ingen anledning att vi skall behöva göra det. Rätta till ojämställdheten först o löne orättvisorna så är min sambo mer en gärna hemma o jag jobbar med glädje.

    Nu är det aboslut ingen val heller oavsett pengar eftersom jag blivit varslad. Men som sagt problemet ligger inte i hemmen utan hos företagen som diskriminerar kvinnor för att de är kvinnor o för att kvinnor anses som det sämre könet som inte förtjänar lika mkt i lön som sina manliga kollegor. Det är där problemet är inte i föräldrarförsäkringen.


    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Äldre 1 Feb 07:39
    #6
    Movie Freak skrev 2010-02-01 07:19:33 följande:
    en jävla massa eftersom taket är 33 000 kr. så mellan skillnaden 33 000 och 60 000 är ju inte ens med i uträckningen eller baseringen av vad en man får.
    Det jag efterfrågade var skillnaden mellan att kvinnan var hemma allt (scenario 1) och att man delar lika (scenario 2) där man är hemma 6 månader var.

    Frågeställningen kanske inte var tydlig och jag menade hur mycket man förlorar i snitt per månad under året på att dela lika.

    Skillnaden mellan mannens och kvinnans lön (60 000 - 25 000 = 35 000) finns med i listan att välja.
  • Äldre 1 Feb 07:42
    #7
    Danitra skrev 2010-02-01 00:55:44 följande:
    Jag har ingen aning. Sover inte du på nätterna?
    Äh, hormonerna gör att jag inte har så stort sömnbehov vettu... ;)
  • Äldre 1 Feb 07:46
    #8

    Tja, säg det. För tidigt för att jag ska kunna räkna ut så avancerade saker. För mig räcker det att veta vad vår familj skulle förlora om maken tog ut 2 månaders f-ledighet i sträck. De pengarna skulle vi inte kunna leva på.




  • Movie Freak
    Äldre 1 Feb 07:47
    #9
    PerG skrev 2010-02-01 07:39:14 följande:
    Det jag efterfrågade var skillnaden mellan att kvinnan var hemma allt (scenario 1) och att man delar lika (scenario 2) där man är hemma 6 månader var.Frågeställningen kanske inte var tydlig och jag menade hur mycket man förlorar i snitt per månad under året på att dela lika.Skillnaden mellan mannens och kvinnans lön (60 000 - 25 000 = 35 000) finns med i listan att välja.
    jo jag vet o jag har röstat....jag drog bara min harang för att poängtera att FL är inget fel på utan det är annat enligt mig som är problemet. sorry.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Sencha
    Äldre 1 Feb 08:45
    #10

    Jag minns att jag sett dig räkna på liknande exempel och att skillnaden inte är så stor, men jag är just nu för trött för att alls klara att räkna efter själv. Mindre än man tror, i alla fall. (När lägger du ut svaret?)


    0401 & 0807
Svar på tråden Hur mycket tror ni man förlorar på att pappan är hemma?