• Äldre 1 Feb 08:13
    653950 visningar
    10072 svar
    10072
    653950

    Phil & Ted syskonvagn del 17

    Phil & Ted syskonvagn del 17


    Välkommen till 17:e Phil and Ted´s tråden!

    Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

    OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

    Hur funkar Phil and Ted´s?

    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

    Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48386328.html

    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

    E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

    Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

    Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

    Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

    Demofilm av en sport V1

    " target="_blank">



    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

    Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

    BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

    BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

    www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

    www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

    Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php?osCsid=9...
    www.fritidsportalen.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

    www.philandteds.com/pepe_index.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 11:32
    BILDTRÅD NR 6 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 21:22
    Har kommit många frågor som jag har tänkt att jag ska uppdatera här nu...

    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET DÄR BAK I SYSKONSITSEN???

    - Vanligast är att man börjar sätta barnet där bak vid ca 4-5 månaders ålder. Man kan ju luta syskonsitsen så den blir som ett babyskydd ungefär.

    VAD HAR NI FÖR SOLSKYDD TILL SYSKONSITSEN???

    - Det finns många olika som man kan köpa. Men många har det som är till Acta Graco bilstolen, lätt att ta med. Kostar ca 198 kr

    SYSKONSITSEN LUTAR NÄR DEN ÄR DÄR UPPE, VAD KAN MAN GÖRA???

    - Sätt en rem typ en livrem under sitsen så lutar den inte neråt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 07:53
    Sidan till den kunniga som syr och har mönster till dynor skrotdesign.blogspot.com/search/label/Barnvagnsdynor

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 11:12
    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET I SYSKONSITSEN BAK??
    - Detta kan bara du som är förälder till barnet svara på egentligen...
    När man har syskonsitsen i viloläget så blir lutningen som i ett babyskydd, så egentligen så borde man kunna ha den där redan från födseln.

    Men annars så är väl kanske en ålder på 4-5 månader ganska så vanligt.

    KAN MAN KÖPA BILLIGARE VAGN UTOMLANDS???

    - I England, där vagnen oftast är billigast, har affärerna förbjudits att sälja till andra länder av konkurrensskäl, dock har några i tråden lyckats komma runt det, men de flesta har nekats detta vid kontakt. I Tyskland är vagnarna något billigare, så att du kan få med lite extra tillbehör för samma pris som du får vagnen för i Sverige.

    NÄR KOMMER EXPLPRERN TILL SVERIGE???
    - OKlart, någon gån gunder hösten
    Kan man sätta explorers sufflett till syskonsitsen på de andra vagnarna? Nej, den passar bara till explorer, men det kommer att komma en sufflett till Sporten och Dashen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-02 08:44
    HÄR KOMMER LÄNKEN TILL DEN 6e BILDTRÅDEN

    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17
  • Äldre 1 Feb 08:13
    #1

    Hoppas att alla hittar hit nu...

  • UllaBe­lla
    Äldre 1 Feb 16:21
    #2

    Nu så
    Tänkte bara tipsa er andra Vibeägare om att det inte verkar vara några problem att beställa förlängning till den korta selen som sitter i. Vi kan bara använda själva midjedelen till vår äldsta. Jag tog kontakt med Fritidsportalen,där vi köpt vår vagn och det skulle inte vara några problem. Han skulle beställa och skicka utan kostnad.

  • Äldre 1 Feb 21:13
    #3

    Hoppas verkligen att alla hittar hit...

    Gick så snabbt med dessa tre månader och sen var tråden stängd... Har kollat längre bak i tråden men jag har inte hittat någon ny trådstart...

  • Äldre 1 Feb 21:35
    #4

    Vet någon när peanut liggkorgen till sporten kom?
    Jag har testat viben med peanut & syskonsits bak & det gick ju utmärkt!
    Det borde ju gå att ta bort tyget & göra på samma sätt på sporten *hoppas*
    Om det går så ska jag absolut beställa en sådan så man får lite mer bebisvagns känsla för kommande bebis {#lang_emotions_smile}


    (¯`°?. ★ Theodore 2/9 -06 ★ Waldemar 27/2 -08 ★ BF 21/6 -10 ★ .?°´¯)
  • Äldre 2 Feb 10:26
    #5

    Nån undrade i förra tråden hur Hangbag:en skulle sitta. Kan väl inte sitta på mer än ett sätt tänkte jag, men jag provade faktiskt att vända på den så att själva fickorna kommer på ovansidan. Mycket mer plats för lillan i baksätet. Huvudfacket i mitten på väskan kommer då lite under suffletten och den blir väldigt mycket mer "stöldskyddad" där för plånka och mobil. Däremot är det kanske inte så fiffigt att ha drickaflaska i flaskhållarna så, men där brukar jag ändå knöla ner en blöja så. Å va vi gillar den här vagnen. Lillan sitter just nu i baksätet och ser på bollibompa (har den just nu inomhus alltså...)

  • Äldre 2 Feb 11:05
    #6
    Fru Allerdahl skrev 2010-02-01 21:35:32 följande:
    Vet någon när peanut liggkorgen till sporten kom? Jag har testat viben med peanut & syskonsits bak & det gick ju utmärkt! Det borde ju gå att ta bort tyget & göra på samma sätt på sporten *hoppas* Om det går så ska jag absolut beställa en sådan så man får lite mer bebisvagns känsla för kommande bebis
    Går det verkligen att ha en peanut och syskonsitsen bak på vibe? Blev det trångt för den som satt där bak?
  • Äldre 2 Feb 16:38
    #7
    Katjan skrev 2010-02-02 11:05:48 följande:
    Går det verkligen att ha en peanut och syskonsitsen bak på vibe? Blev det trångt för den som satt där bak?
    Båda mina barn satt bra i syskonsitsen bak på Viben OM man hade peanuten i det främre läget. I det bakre så skulle dom få ha huvudet tryckt bakåt {#lang_emotions_tongue_out} Min 3 ½ åring klagade inte iallafall (ja inte 2:åringen heller) & jag tyckte det såg helt okej ut.. skulle ha fotat kanske {#lang_emotions_wink} Men det var så mycket annat som lockade i leksaksaffären tyckte min äldsta
    Sen så gissar jag att det inte rekomenderas att ha någon bakpå när man har peanuten på men det struntar jag i. Dom välter ju inte bara för det & sen så släpper man ju inte om dom är vilda där bak. Då gäller det kanske att hålla i precis som om någon sitter bak & ingen fram.

    HOPPAS att det fungerar på sporten med då jag inte vill köpa en ny vagn & på viben fungar det väl inte lika bra med ståbräda tror jag..
    (¯`°?. ★ Theodore 2/9 -06 ★ Waldemar 27/2 -08 ★ BF 21/6 -10 ★ .?°´¯)
  • Äldre 2 Feb 16:45
    #8
    Fru Allerdahl skrev 2010-02-02 16:38:13 följande:
    Båda mina barn satt bra i syskonsitsen bak på Viben OM man hade peanuten i det främre läget. I det bakre så skulle dom få ha huvudet tryckt bakåt Min 3 ½ åring klagade inte iallafall (ja inte 2:åringen heller) & jag tyckte det såg helt okej ut.. skulle ha fotat kanske Men det var så mycket annat som lockade i leksaksaffären tyckte min äldsta Sen så gissar jag att det inte rekomenderas att ha någon bakpå när man har peanuten på men det struntar jag i. Dom välter ju inte bara för det & sen så släpper man ju inte om dom är vilda där bak. Då gäller det kanske att hålla i precis som om någon sitter bak & ingen fram. HOPPAS att det fungerar på sporten med då jag inte vill köpa en ny vagn & på viben fungar det väl inte lika bra med ståbräda tror jag..
    Har hört att buggyboard maxi + ska fungera bra på vibe utav en medlem här på fl som kör med den samt ifrån en affär.
  • Ville Mor
    Äldre 2 Feb 17:40
    #9

    Fick söka på tråden för att hitta. Har lagt in en länk i bildtråden. Kan inte TS lägga in länken hit i bildtråden med?


    Ville 071203 * Tess 090921
  • Äldre 2 Feb 18:48
    #10
    Katjan skrev 2010-02-02 16:45:06 följande:
    Har hört att buggyboard maxi + ska fungera bra på vibe utav en medlem här på fl som kör med den samt ifrån en affär.
    Funkar den om man har syskonsitsen bak? Någon som vet?
    (¯`°?. ★ Theodore 2/9 -06 ★ Waldemar 27/2 -08 ★ BF 21/6 -10 ★ .?°´¯)
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17