• Äldre 1 Feb 08:13
    653302 visningar
    10072 svar
    10072
    653302

    Phil & Ted syskonvagn del 17

    Phil & Ted syskonvagn del 17


    Välkommen till 17:e Phil and Ted´s tråden!

    Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

    OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

    Hur funkar Phil and Ted´s?

    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

    Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48386328.html

    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

    E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

    Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

    Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

    Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

    Demofilm av en sport V1

    " target="_blank">



    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

    Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

    BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

    BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

    www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

    www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

    Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php?osCsid=9...
    www.fritidsportalen.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

    www.philandteds.com/pepe_index.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 11:32
    BILDTRÅD NR 6 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 21:22
    Har kommit många frågor som jag har tänkt att jag ska uppdatera här nu...

    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET DÄR BAK I SYSKONSITSEN???

    - Vanligast är att man börjar sätta barnet där bak vid ca 4-5 månaders ålder. Man kan ju luta syskonsitsen så den blir som ett babyskydd ungefär.

    VAD HAR NI FÖR SOLSKYDD TILL SYSKONSITSEN???

    - Det finns många olika som man kan köpa. Men många har det som är till Acta Graco bilstolen, lätt att ta med. Kostar ca 198 kr

    SYSKONSITSEN LUTAR NÄR DEN ÄR DÄR UPPE, VAD KAN MAN GÖRA???

    - Sätt en rem typ en livrem under sitsen så lutar den inte neråt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 07:53
    Sidan till den kunniga som syr och har mönster till dynor skrotdesign.blogspot.com/search/label/Barnvagnsdynor

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 11:12
    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET I SYSKONSITSEN BAK??
    - Detta kan bara du som är förälder till barnet svara på egentligen...
    När man har syskonsitsen i viloläget så blir lutningen som i ett babyskydd, så egentligen så borde man kunna ha den där redan från födseln.

    Men annars så är väl kanske en ålder på 4-5 månader ganska så vanligt.

    KAN MAN KÖPA BILLIGARE VAGN UTOMLANDS???

    - I England, där vagnen oftast är billigast, har affärerna förbjudits att sälja till andra länder av konkurrensskäl, dock har några i tråden lyckats komma runt det, men de flesta har nekats detta vid kontakt. I Tyskland är vagnarna något billigare, så att du kan få med lite extra tillbehör för samma pris som du får vagnen för i Sverige.

    NÄR KOMMER EXPLPRERN TILL SVERIGE???
    - OKlart, någon gån gunder hösten
    Kan man sätta explorers sufflett till syskonsitsen på de andra vagnarna? Nej, den passar bara till explorer, men det kommer att komma en sufflett till Sporten och Dashen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-02 08:44
    HÄR KOMMER LÄNKEN TILL DEN 6e BILDTRÅDEN

    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17
  • Äldre 16 Jul 15:28

    Mrs TH : Min son är 3,5 år, väger 16 kg och är ca 98-100 cm lång. Han sitter jättebra i våran Navigator! Har däremot ingen erfarenhet av andra modeller så vet inte vilken som är störst/rymligast.

  • Äldre 16 Jul 16:05
    Mrs TH skrev 2013-07-16 10:54:43 följande:
    Hej! Jag hoppas få tips och råd av alla er P&T kunniga . Vi har två döttrar: E (blir 3 i oktober), 97cm lång, 15.5kg och S 1år, 77cm och 12kg. I nuläget har vi en donkey som vi varit/är nöjda med men vår äldsta börjar bli lite stor för sin sittdel samt att båda barnen börjar fsk i höst och då kommer vi ju inte att använda åsnan speciellt ofta i duo. Känns onödigt att ha en så pass dyr vagn för att gå fram och tillbaka till dagis och på lediga dagar. Vår äldsta har ett syndrom som gör att hon är muskelsvag därför har hon ff stort behov av att åka. Nu funderar vi på om P&T skulke kunna vara en vagn för oss? Antingen ska vi ha kvar åsnan och satsa på en vibe( som jag upplever är billigare beg) som i främsta fall används som en singelvagn men ibland( om man ska åka bort och behöver en nättare vagn än åsnan) som syskon. Eller om vi ska sälja åsnan och köpa en hammerhead el navigator och en sittvagn. Vilken av P&T's vagnar är rymligast? Hur hade ni gjort? Mvh MrsTh m familj

    Jag har haft en sport, en vibe, en navigator och har precis börja köra en Promenade. Jag skulle satsat på en Navigator om jag varit i din situation. Den känns rymlig även för ett äldre barn. Om du vill köpa begagnat kan du säkert hitta en sport, vibe eller Explorer billigt på blocket om du endast tänkt dig vagnen som extravagn men jag hade nog investerat i en ny navigator som har ett bättre andra hands värde i framtiden.
  • Äldre 16 Jul 22:23

    Chaii och MyDream: tack för snabbt svar!
    Oroar mig lite för att ha barnen framåt, stora har aldrig åkt framåt, inte lilla heller. Dels för att jag inte gillar att ha dem vända ifrån mig men också för att vi stödtecknar och det är ju svårt att göra när de åker framåt. Men vi har insett att det inte finns några bakåtvända sittvagnar som passar E( om man tänker sig ett år framåt). Har hittat en 2012 navigator m syskonsits och cocoon samt lite annat smått för 4000kr, är det ett bra pris? Vill helst köpa en beg då vi köpte åsnan ny för hutlöst mkt( skär ff i hjärtat att lägga så mkt på en vagn men den har varit kanon det här året.

    Vi ska köpa en ståbräda och hoppas att stora vill åka den en del. Tänkte köpa en m pall så hon kan sitta och vila när hon blir trött.

    Oroar mig främst för vintern i åsnan, det kommer bli skittajt med overall på stora, hon kan knappt ha selen som det är nu!

  • Äldre 29 Jul 11:08

    Hej!
    Är det någon vänlig själ som vet vilken/vilka ståbrädor som passar till en Navigator? Jag har letat på nätet och googlat men inte funnit någon info.

    Jättetacksam för svar!

  • Äldre 9 Aug 08:51

    Hej!

    Är det nån som vet om och var man kan köpa adaptrar till syskonsiten samt bygel till huvuddelen till äldre modell av sports?  

  • Äldre 18 Oct 15:20

    Hej! Är det stor skillnad på en navigator och en Explorer?

  • Äldre 19 Oct 14:45

    Emma1985: Navigatorns syskonsits är fällbar till viloläge, det går inte på Explorern.

  • Äldre 2 Jan 14:20

    Har precis köpt en explorer och undrar om man inte enbart får ha de lilla barnen i syskonsitsen om det äldre vill gå?

  • Äldre 3 Jan 08:29

    Monics: jag brukar ha lillebror i syskonsitsen på min classic även om storasyster går. Funkar bra.

  • Äldre 3 Jan 12:57
    Jag tror att Explorern ska vara bättre balanserad än Sporten? I Sporten så tippar det lätt bakåt ifall man bara har ett barn och det sitter i syskonsitsen. Jag har kört en del så ändå, men vill då inte släppa handtaget. Brukar istället har lillasyster i huvudsitsen och storerbror i syskonsitsen, så kan han klättra i och ur som han vill!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 16 Jan 11:06

    Hjälp!
    År det någon som har en Navigator (v1) som har fått samma problem som mig? Spännet som håller huvudsitsen i upprätt läge har börjat lossna av sig själv vilket gör att stora dråsar ner i skallen på lilla!
    Känns som en sjukt osäker konstruktion när man tänker efter, bara ett ynka litet snabbspänne utan någon som helst form av säkerhetsrem eller liknande.
    Som tur är satte sig stora upp instinktivt när ryggstödet släppte, så det blev inga skador. 

  • Äldre 16 Jan 14:58
    nanako skrev 2014-01-16 11:06:07 följande:
    Hjälp!
    År det någon som har en Navigator (v1) som har fått samma problem som mig? Spännet som håller huvudsitsen i upprätt läge har börjat lossna av sig själv vilket gör att stora dråsar ner i skallen på lilla!
    Känns som en sjukt osäker konstruktion när man tänker efter, bara ett ynka litet snabbspänne utan någon som helst form av säkerhetsrem eller liknande.
    Som tur är satte sig stora upp instinktivt när ryggstödet släppte, så det blev inga skador. 
    Jösses!! Reklamera!

    På Sporten är det i alla fall två stycken remmar med spännen, men jag har riktigt svårt att spänna det nedersta, så det blir att vi bara använder ett. Men för att få fullt liggläge så måste man även öppna två dragkedjor, så den skulle aldrig kunna trilla så långt att nr 2 fick sätet på sig.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 17 Jan 07:27

    Vi är i Thailand just nu, så jag har mailat P&T men inte fått något svar ännu. Ser att de gjort om hela konstruktionen av sitsen på v2, men helt galet att de inte återkallar v1!

  • Äldre 13 Feb 21:38

    Har syskonsitsen i Navigator V2 en medföljande sufflett av något slag?

  • Äldre 13 Feb 21:39
    nanako skrev 2014-01-17 07:27:51 följande:
    Vi är i Thailand just nu, så jag har mailat P&T men inte fått något svar ännu. Ser att de gjort om hela konstruktionen av sitsen på v2, men helt galet att de inte återkallar v1!

    Hej! Nu blev jag skrämd, har också en v1. Skriv gärna här om du får svar från P&T! Du får hemskt gärna inboka mig då om det inte är för mycket besvär.
  • Äldre 13 Feb 21:40
    frågafråga skrev 2014-02-13 21:38:34 följande:
    Har syskonsitsen i Navigator V2 en medföljande sufflett av något slag?

    V1 har det så det borde ju v2 också ha.
  • Äldre 2 Aug 00:31

    Finns det ff någon som syr till p&t mot beställning
    Hittade några gamla inlägg när jag sökte men alla dom hade slutat sy
    Eller någon som har tips på nått man kan sätta på ramen till syskonsitsen så lillebror slipper ha huvudet på stålröret????
    Har köpt en gammal sport

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17