• Äldre 1 Feb 09:42
    34774 visningar
    20 svar
    20
    34774

    Ta bort skrivskydd - MicroSD-kort

    Har ett 4 Gb MicroSD-kort som är skrivskyddat som jag skulle vilja formattera om...
    Någon som vet hur man skall gå till väga. 

    ( MicroSD korten har ingen lite flärp som man drar fram och tillbaka som de vanliga SD-korten. )

    Har googlat men kommit underfund med att det är många som frågar men jag har inte (än) kommit fram till någon lösning. Undrar om någon har hittat hur...

    (När jag försöker lägga in något på kortet så kommer det ett meddelande som säger något om MUI saknas eller är felaktigt eller något sånt)

  • Svar på tråden Ta bort skrivskydd - MicroSD-kort
  • ddum
    Äldre 2 Feb 09:34
    #1

    MicroSD-kort _har_ inget skrivskydd.

    Formattera om kortet. Om det inte hjälper så är ditt kort skadat och du får byta ut det.

  • Äldre 2 Feb 09:55
    #2
    ddum skrev 2010-02-02 09:34:36 följande:
    MicroSD-kort _har_ inget skrivskydd. Formattera om kortet. Om det inte hjälper så är ditt kort skadat och du får byta ut det.
    Så trodde jag också!

    Kortet visas som "skrivskyddat" (provat 3 olika kortläsare),provat 2 olika adaptrar MicroSD=> SD-kort.  Om det gick och Formattera skulle jag inte ha något problem.

    På nätet så finns noteringar om skrivskydd; att det finns skrivskydd på sådana kort dock...och hur man skall "fippla" med adaptern, jag har dock ingen koll på hur adaptern skulle "påverka" microSD-kortet.
    Och då om det var ett "mjukvaruskrivskydd" så borde det finnas något knep... tycker man ju...
  • ddum
    Äldre 2 Feb 10:02
    #3

    Jag "tror" inte. Jag vet ;)

    Jag har utvecklat hårdvara som talar direkt med såväl MicroSD och SD-kort. Det finns inget skrivskydd i ett microSD.

    När du sätter ett microSD i en adapter så är det _adaptern_ som signallerar att enheten är skrivskyddad.

  • ddum
    Äldre 2 Feb 10:04
    #4

    Skall man vara riktigt petig så är "write protect" en icke standardiserad "option" i SD-specifikationen även för fullstora SD-kort.

  • Äldre 2 Feb 10:15
    #5
    Så då har microSD kortet brakat efter andra användningen...Skit! Får leta kvitto..

    Och det är därför applikationen klagar när jag försöker föra över ger att
    "Ett fel inträffade vid kommunikation med datakortet. Det finns ingen inläst MUI-post i resursinläsarens cache"

    Försöker föra över Kartor till en GPS som har sådant kort som utökat minnesmedia... 

    Tack för svaret, ddum...
  • ddum
    Äldre 2 Feb 10:17
    #6

    Vad folk dessutom inte verkar veta är att "skrivskyddsknappen" på ett SD-kort inte är elekrisk, utan mekanisk.

    Den läses med en optosensor av kortläsaren, precis som på gamla disketter.

    För de som nu tänker "glöm det" så säger jag "pilla isär ett SD-kort och se själva".

    (För de som inte orkar: en.wikipedia.org/wiki/File:SanDisk_128MB_SD_Card_Insides.png)

  • ddum
    Äldre 2 Feb 10:23
    #7

    Sorry, men ditt problem är inte minneskortet. Du har ett trasigt windowsystem.

    Det _begripliga_ felmeddelandet torde då vara

    The resource loader cache doesn't have loaded MUI entry

    (Jag kör aldrig svenska operativ)

    Det felet beror inte på ett defekt minneskort.

  • Äldre 2 Feb 10:29
    #8
    ddum skrev 2010-02-02 10:02:35 följande:
    Jag "tror" inte. Jag vet ;)Jag har utvecklat hårdvara som talar direkt med såväl MicroSD och SD-kort. Det finns inget skrivskydd i ett microSD. När du sätter ett microSD i en adapter så är det _adaptern_ som signallerar att enheten är skrivskyddad.
    Adapterns flärp ligger dock rätt och microSDkortet står ändå som skrivskyddat och även om jag kör den i gps:en utan adapter så får jag upp resultatet "Skrivskyddat" -så det är det som dessutom satte myror i huvudet för mig...
  • ddum
    Äldre 2 Feb 10:36
    #9

    Då tror jag vi talar om två olika fel.

    Att GPS'en säger "skrivskyddat" kan beror på:

    Korrupt filsystem.
    Korrupt MBR/GPT-info.
    Att kortet är MicroSDHC och din GPS Bara klarar MicroSD

  • Äldre 2 Feb 10:41
    #10
    ddum skrev 2010-02-02 10:23:25 följande:
    Sorry, men ditt problem är inte minneskortet. Du har ett trasigt windowsystem.Det _begripliga_ felmeddelandet torde då varaThe resource loader cache doesn't have loaded MUI entry(Jag kör aldrig svenska operativ)Det felet beror inte på ett defekt minneskort.
    Hann skicka iväg innan jag läste ditt senaste.
    Kan det då vara Kartinstalleringsprogrammet som kajkat ihop? Eftersom jag gått via applikationen?

    För det funkar med normala SD-kort och andra applikationer...

    Och jag tycker att man borde kunna formattera om SD-kortet om det är "OK"? Eller...
  • Äldre 8 Feb 13:43
    #11

    Nu har jag via en annan dator lyckats formattera om SD-kortet...  Varför det inte gick innan står enbart skrivet i stjärnorna...

    Utifrån framgooglad info verkar det som om Vistas UAC kan spela in när det gäller felmeddelandet om MUI cachen. ... Får testa runt lite , kvällspulande. 

    Skall se om jag kan klura ut om "MUI-felet" uppkommer enbart mot (micro)SD-kort eller om det sker generellt vid när jag kör program nedladdade från nätet...
    Och om jag kan installera "annat" på andra SD- kort.

    På mitt "felmeddelande" tidigare angavs ingen adress/referens heller.

    Jag vill undvika installera om operativsystemet...
       

  • Äldre 8 Feb 18:27
    #12

    Verkar som om alla SD-kort (både standard och micro) är (blir) skrivskyddade, andra minneskort är OK (m2). SD-kort går att läsa men inte att skriva till! Men det kommer inga MUI-felmeddelande heller...

  • ddum
    Äldre 8 Feb 19:09
    #13

    Återigen, då är ditt system trasigt på något sätt. Skrivskydd saknas på MikroSD, och på fullstora SD är det optisk avläsning av skrivskyddet.

  • Äldre 9 Feb 07:36
    #14

    Ändå så har det angetts som skrivskyddat- jag har pratat snällt till både vista och kortet att det för inte visa sådant i explorer:n för det är en omöjlighet . Jag tror dig dock... Köpte och provade med ett 2Gb microSD - allt funkade med samma filer som jag försökt få in på 4Gb-kortet - inga felmeddelanden... Det första 4Gb kortet är inte längre "skrivskyddat". Formatterade det i en kamera (!). Sedan fortsatte det dock och strula; när man stoppar i det i en minneskortläsare så svarar inte windows explorer... Nu har jag kört den i ytterligare en minneskortläsare på arbetet (där funkad det (!)) och formatterat om kortet ytterligare en gång... och det verkar som om det är ok. Provar snart hemma igen...
    Jag tror dig fullt angående skrivskydden.
    Man blir irriterad dock på "nyckfullheten" hos vista... Men man vill ju inte ge sig på den stora operationen att installera om allt...

  • ddum
    Äldre 9 Feb 10:57
    #15

    Men då är vi ju tillbaka till SD/SDHC. Kort större än 2GB är ju SDHC, och då krävs ju att din kortläsare stöder SDHC, annars får man skumma problem.

  • probiw­e
    Äldre 15 Mar 20:45
    #16

    Jag har tidigare skickat till och från min gps-enhet med windows xp. Igår körde jag för första gången sedan jag installerat windows 7. Det gick att skicka från enheten men när jag försökte skicka till enheten fick jag felmeddelandet MUI-post saknas i enhetens cache eller något liknande. Kan det bero på windows 7?

  • Albin 025
    Äldre 24 Nov 11:46
    #17

    Hade samma problem och det visade sig att det fanns en liten grej på adaptern som man kunde trycka till på så att minneskortet låstes 

  • Saras0­101
    Äldre 11 Jan 23:33
    #18

    Skrivskydd/formatering. Jag har ett microSD-kort 8MB, Sandisc. använt tidigare i en Sony Ericson telefon. Försökte radera med den adapter som följde med telefonen för att använda den i en ny telefon. Det gick inte, inte heller att formatera med Windows7.  I mitt fall var det tydligen adaptern från SonyEricson som stog för skrivskyddet. När jag använde en adapter i form av ett SD-kort och satte in det i PC:s kortplats var det inga problem med att radera. Hade tidigare försökt formatera i nya telefonen och misslyckats. Det förstår jag inte. Adaptern följde med en karta för Garmin GPS för att kunna användas i olika läsare.

  • TheApe
    Äldre 4 Jul 23:20
    #19

    Jag har löst det!

    Sätt minneskortet i en vanlig kompaktkamera. Och formatera inne i menyn. Klart!

    Se kompaktkameran som en liten dator som skiter i allt vad skrivskydd heter.

    Jag använde en canon ixus 100is.

    Hoppas det hjälper någon! 

  • Tompa5­71
    Äldre 10 Aug 07:47
    #20
    ddum skrev 2010-02-02 09:34:36 följande:
    MicroSD-kort _har_ inget skrivskydd.

    Formattera om kortet. Om det inte hjälper så är ditt kort skadat och du får byta ut det.

    Man har ett skrivskydd på adaptern på sidan. Det står lock kanske ? Dra den åt andra hållet och sen sätt i kortet i datorn igen. För att sen få det att fungera måste man ändra i egenskaper på SD kortet och ta bort skrivskyddet. Det kommer då att gå att ta bort det. Sen är det bara att använda det som vanligt.
Svar på tråden Ta bort skrivskydd - MicroSD-kort