• Äldre 1 Feb 11:07
    35160 visningar
    7 svar
    7
    35160

    Är det någon som har målat om ett matbord/köksbord och stolar?

    Jag vill så gärna ha ett vitt bord och stolar men gillar själva formen på det vi har så jag tänkte måla om det men är så osäker på hur det blir? Jag har bordet  BJURSTA från ikea i ekfaner.Så nu skulle jag gärna vilja ha massa tips och råd.


    Vilken färg skall jag använda?


    Blir det fint?


    Skall jag slipa?


    Grundfärg?


     


    OSV …


    Tack snälla.

  • Svar på tråden Är det någon som har målat om ett matbord/köksbord och stolar?
  • Äldre 1 Feb 12:47
    #1

    Jag skulle nog säga att du får måste matta ner lacken genom att slipa med fint papper.

    Sen skulle ja använda oljebaseradfärg eftersom det är mycket hållbarare för stötar och så.

    Sen beror det ju på om du vill ha matt, halvblank el högblank färg. jag hade nog valt halv blank tror jag.

    Sen skulle ja använda skummgummiroller att måla med så blir det slätare yta=)

    hoppas svaret hjälpte lite i alla fall.

  • Ann Nelly
    Äldre 1 Feb 13:49
    #2

    Kolla med en sprutlackerare vad det skulle kosta att få möblerna målade. De brukar ha tillgång till mycket hållbarare färger och det blir ett jämt och fin resultat.
    Vi lämnade in vårt köksbord till en lackeringsverkstad som lyckades ta fram exakt den vita färg som våra stolar från Ikea är målade med. Så han sprutlackerade bordet och det blev hur bra som helst. Jämn fin tålig yta, inga rinningar eller sånt.
    Såg ut som nytt. Men vi fick ett kalaspris för att min make hade kontakter där, vi betalade 500:- för jobbet. Kommer inte ihåg vad färgen kostade dock. 
    Men det kan ju vara värt att kolla upp om man vill ha ett riktigt bra resultat.

  • Ann Nelly
    Äldre 1 Feb 13:52
    #3
    Ann Nelly skrev 2010-02-01 13:49:46 följande:
    Kolla med en sprutlackerare vad det skulle kosta att få möblerna målade. De brukar ha tillgång till mycket hållbarare färger och det blir ett jämt och fin resultat.Vi lämnade in vårt köksbord till en lackeringsverkstad som lyckades ta fram exakt den vita färg som våra stolar från Ikea är målade med. Så han sprutlackerade bordet och det blev hur bra som helst. Jämn fin tålig yta, inga rinningar eller sånt.Såg ut som nytt. Men vi fick ett kalaspris för att min make hade kontakter där, vi betalade 500:- för jobbet. Kommer inte ihåg vad färgen kostade dock. Men det kan ju vara värt att kolla upp om man vill ha ett riktigt bra resultat.
    Tillägg:
    Jag har själv målat om flera möbler och tycker att det blir bra så det går säkert jättebra för dig att göra jobbet själv.
    Men just matmöbler är det så stort slitage på så det ville jag gärna ha proffsigt gjort.
    Men gör du det själv så slipa först och grundmåla ett par gånger. Måla sedan ett par gånger med lackfärg och lägg gärna ytterligare lager med bra lack så ytan blir tålig.
    Du får väldigt bra tips på färger om du går till en färghandel.
  • AnnizI­S
    Äldre 1 Feb 13:54
    #4

    Jag hade använt sprayfärg! Det använder jag när jag målar mina möbler, blir inga märken efter rollers/penslar då

  • Äldre 2 Feb 12:35
    #5
    AnnizIS skrev 2010-02-01 13:54:14 följande:
    Jag hade använt sprayfärg! Det använder jag när jag målar mina möbler, blir inga märken efter rollers/penslar då
    Är det inte svårt att spray måla själv? Hur gör du??
  • AnnizI­S
    Äldre 2 Feb 18:36
    #6

    Nej det är superlätt!
    Håller sprayburken ca 15 cm ifrån träet och sprayar tills jag inte ser träet längre, låter det torka(torkar väldigt snabbt) och sedan upprepar jag det tills jag får ett resultat jag är nöjd med :) Ibland går det dock åt rätt många sprayburkar för att färgen skall bli jämn och fin, beroende på träets uppsugningsförmåga :)
    Om du ska spraya på fanér hade jag absolut inte slipat det, utan tvättat det med målartvätt och sedan börjat spraya!

    Jag har spraymålat en furuskänk och två sängbord, ska strax ge mig på min älskade kökssoffa som ska bli vit!

  • Äldre 3 Feb 08:22
    #7

    jag har målat om vårt furubord och stolar. stolarna målade jag svart med en pensel och bordsbenen blev också svart, men skivan är vit, den lämnade vi dock in på sprutlackering.
    finns bilder på www.strommis.pixbox.se under fliken "hemma hos oss"

Svar på tråden Är det någon som har målat om ett matbord/köksbord och stolar?