• hannah­sofiah
    Äldre 2 Feb 19:46
    46397 visningar
    31 svar
    31
    46397

    Försäkringspengar Folksam

    Hej
    Har en fråga ang försäkringspengar. Fick beslut häromdagen att vi skulle få utbetalt 152000 från Folksam. Vår son har Autism och ADD och vi har skickat alla papper till dem och nu fått detta första papper på vad vi har rätt till. Men hur lång tid tar det nu innan pengarna kommer. Någon som vet? Och vad ska man använda pengarna till? Hur har ni gjort?
    Ha en bra dag{#lang_emotions_smile}

  • Svar på tråden Försäkringspengar Folksam
  • Äldre 2 Feb 19:48
    #1

    ring och fråga folksam :)

  • hannah­sofiah
    Äldre 2 Feb 19:53
    #2

    De hade inget svar på när de kommer. Berodde på hur mycket de hade, därför tänkte jag kolla hur länge ni andra behövt vänta

  • Äldre 2 Feb 19:54
    #3

    smart
    okej nej ja vet inte alls min pappa jobba på folksam hehe
    men de borde väl gå fort om dom sagt ni ska få era pengar

  • The Black Lady
    Äldre 3 Feb 08:34
    #4

    Kanon att ni får ersättning för dessa diagnoser... på trygg-hansa får man inte det om man har en vanlig barnförsäkring...

    vad ni ska göra av pengarna?? Sätta in på ett konto till barnet naturligtvis... det är väl barnets pengar?

  • Äldre 3 Feb 17:36
    #5
    The Black Lady skrev 2010-02-03 08:34:39 följande:
    Kanon att ni får ersättning för dessa diagnoser... på trygg-hansa får man inte det om man har en vanlig barnförsäkring...vad ni ska göra av pengarna?? Sätta in på ett konto till barnet naturligtvis... det är väl barnets pengar?
    Vi har iofs TH och har inte fått beloppet utbetalt i enklumpsumma, men väl efter beslutet så tog det nån vecka eller så innan de retroaktiva pengarna satt på vårt konto! ( oxå NPF diagnoser)
    Folksam överlag är jättesnabba på att betala ut tycker jag. Fick själv ersättning från dem i somras o det gick supefort.
  • The Black Lady
    Äldre 4 Feb 07:27
    #6
    Majsan70 skrev 2010-02-03 17:36:13 följande:
    Vi har iofs TH och har inte fått beloppet utbetalt i enklumpsumma, men väl efter beslutet så tog det nån vecka eller så innan de retroaktiva pengarna satt på vårt konto! ( oxå NPF diagnoser)Folksam överlag är jättesnabba på att betala ut tycker jag. Fick själv ersättning från dem i somras o det gick supefort.
    Ni har alltså fått utbetalt av trygg-hansa??

    Min son har fått diagnosen autism, och vi har trygg-hansa... kanske han får pengar då?
  • Äldre 4 Feb 16:49
    #7
    The Black Lady skrev 2010-02-04 07:27:17 följande:
    Ni har alltså fått utbetalt av trygg-hansa??Min son har fått diagnosen autism, och vi har trygg-hansa... kanske han får pengar då?
    Ja vi får pengar från sonens försäkring sen 5 år tillbaka. Nu är de dock hårdare vad jag vet.  Vi hade ingen tilläggsförsäkring eftersom det inte fanns då vi tecknade försäkringen för evigheter sedan.
    Tror anledningen var för vår del att sonen har 4 olika diagnoser varav den ena är OCD som inte fanns med i det finststilta.

    Så länge VB utgår för sonen så får vi även ersättning från TH. Skulle han sdan få problem på arbetsmarknaden pga sitt funktionshinder så löser en engångssumma ut.
  • Äldre 4 Feb 16:55
    #8

    Min son fick pengar innan jul, mer än det belopp som ni får, men vi (föräldrar) får inte röra dom.
    En lag säger att alla pengar mer än två basbelopp får överförmyndarspärr för barn under 18år.

    Så vill sonen köpa något måste han ansöka om pengar och sedan bevisa med kvitton att han köpt rätt saker.

    Han har köpt en säng 5000kr och nu idagarna får han ut pengar till telefon 4000kr.
    I vår kommer han begära pengar till moped. 15.000-20.000kr.

    Pengarna kommer från folksam. Sonen har add.
    När han fyller 18 tillfaller dom honom automatiskt och då ska merparten av pengarn finnas kvar sa överförmyndaren.

    Pengarna får enbart gå till saker som inte föräldraskapet innefattar. som renovering av huset och kläder mm. får man inte ut pengar för.

  • Frogst­omp
    Äldre 5 Feb 14:50
    #9

    Jag fick mina pengar inom 1 vecka efter jag hade fått brevet.
    Men då skulle jag ringa in och säga mitt konto nr och så fick jag  träffa eller prata med en rådgivare hur jag skulle göra med alla pengar.

    Vad man ska göra?
    sätt in dom på ett bra sparkonto...

  • hannah­sofiah
    Äldre 5 Feb 20:53
    #10

    Klart det är hans o att det inte ska gå till vårat. Undrade bara en del. Överförmyndare ja det stod det något om. Men om vår son idag skulle behöva något vem ansöker då? Han kan inte läsa eller skriva. Kan vi som vuxna söka då? Vår son är 8år. Tack för alla bra svar

Svar på tråden Försäkringspengar Folksam