• hannah­sofiah
    Äldre 2 Feb 19:46
    46399 visningar
    31 svar
    31
    46399

    Försäkringspengar Folksam

    Hej
    Har en fråga ang försäkringspengar. Fick beslut häromdagen att vi skulle få utbetalt 152000 från Folksam. Vår son har Autism och ADD och vi har skickat alla papper till dem och nu fått detta första papper på vad vi har rätt till. Men hur lång tid tar det nu innan pengarna kommer. Någon som vet? Och vad ska man använda pengarna till? Hur har ni gjort?
    Ha en bra dag{#lang_emotions_smile}

  • Svar på tråden Försäkringspengar Folksam
  • Äldre 6 Feb 12:14
    #21

    Jo det är klart att dom förändras jag har inte uppdateras på massor av år :)


    Majsan70 skrev 2010-02-06 10:57:26 följande:
    Fast reglerna ändras ju genom åren. Ingen av de försäkringar jag tecknat till barnen är precis de samma nu som de var då. I sonens fall hann vi få ut på försäkringen innan ändringen kom. Folksam för oss ger inte det övriga skyddet vi känner att vi vill ha tex.  Och jag är ganska säker på att om jag tecknat tex. Folksam för 18 år sedan så hade den försäkringen sett annorlunda ut nu än vad den gjorde då.Så jag är oerhört nöjd med TH och Skandia som vi har till våra barn. 
  • hannah­sofiah
    Äldre 6 Feb 19:50
    #22

    Nu när man fått dessa försäkringspengar kan man väl inte också få något för att man har vårdbidraget. jag menar man kan väl inte få för båda sakerna. eller? Allt är som en djungel vad gäller allt när man har en diagnos


    Majsan70 skrev 2010-02-05 21:58:08 följande:
    Jag kontaktade bara TH och sen skickade jag in en kopia på beslutet om VB. Hur enkelt o smidigt som helst.En ev. klumpsumma utbetalas om sonen får problem på arbetsmarknaden pga sitt funktionshinder.
  • Äldre 6 Feb 19:59
    #23
    hannahsofiah skrev 2010-02-06 19:50:32 följande:
    Nu när man fått dessa försäkringspengar kan man väl inte också få något för att man har vårdbidraget. jag menar man kan väl inte få för båda sakerna. eller? Allt är som en djungel vad gäller allt när man har en diagnos
    Jag vet inte hur er försäkring ser ut. Jag skulle väl gissa på att ni fått en klumpsumma o jag fick det utportinerat under x antal år?
    Du får nog fråga ditt bolag helt enkelt.
  • Äldre 6 Feb 22:18
    #24

    Vad har vårdbidraget med försäkringen att göra?

    Jag har vårdbidrag från försäkringskassan.
    Pojken försäkringspengar från försäkringen.

  • Äldre 6 Feb 22:22
    #25
    solskina skrev 2010-02-06 22:18:55 följande:
    Vad har vårdbidraget med försäkringen att göra?Jag har vårdbidrag från försäkringskassan.Pojken försäkringspengar från försäkringen.
    I mitt fall innebär det att försäkringen löser ut varje månad med samma summa som VB så länge jag uppbär VB.  Det är så reglerna i vårt fall är utformade. Inget VB inga försäkringspengar.
  • hannah­sofiah
    Äldre 8 Feb 21:06
    #26
    Majsan70 skrev 2010-02-06 22:22:09 följande:
    I mitt fall innebär det att försäkringen löser ut varje månad med samma summa som VB så länge jag uppbär VB.  Det är så reglerna i vårt fall är utformade. Inget VB inga försäkringspengar.
    men får du då både vårdbidrag varje månad + en summa från försäkringen. Låterr ju helkonstigt
  • Äldre 9 Feb 06:30
    #27
    hannahsofiah skrev 2010-02-08 21:06:29 följande:
    men får du då både vårdbidrag varje månad + en summa från försäkringen. Låterr ju helkonstigt
    Varför skulle det vara konstigt?
    Vårdbidraget från FK är ju ersättning för det merarbete jag har med sonen och försäkringen löser ju ut så länge sonen har problem med sitt funktionshinder o behöver merarbete.
    Det är väl inte mer konstigt än att vissa får pengarna i en klumpsumma från försäkringsbolaget lixom.
  • Äldre 9 Feb 21:34
    #28
    Majsan70 skrev 2010-02-09 06:30:15 följande:
    Varför skulle det vara konstigt?Vårdbidraget från FK är ju ersättning för det merarbete jag har med sonen och försäkringen löser ju ut så länge sonen har problem med sitt funktionshinder o behöver merarbete.Det är väl inte mer konstigt än att vissa får pengarna i en klumpsumma från försäkringsbolaget lixom.
    hannahsofiah skrev 2010-02-08 21:06:29 följande:
    men får du då både vårdbidrag varje månad + en summa från försäkringen. Låterr ju helkonstigt
    Nej, det är inte ett dugg konstigt.
    Det gäller två olika moment i försäkringen.
    Klumpsumman är en ersättning till barnet för medicinsk invaliditet, månadsutbetalningar är till föräldrarna för deras merarbete/merkostnader.
  • MeAndM­yBoys
    Äldre 4 Apr 20:59
    #29
    The Black Lady skrev 2010-02-06 09:58:03 följande:
    De säger att autism och alla andra neuropsykiatriska funktionshinder är en medfödd åkomma och då ger försäkringen inget.............
    Anledningen till att du inte får något är att du inte tecknat plus försäkringen innan ditt barn blev 6 mån...
    så är det i alla fall idag.
    mvh
  • Oktobe­r Längta­n
    Äldre 5 Apr 10:01
    #30

    Tips från min pappa som arbetar med skadeförsäkringar på folksam:
    Överklaga ALLTID summan du fått i första beslutet. Du kommer få ut mer. Så blir det varje gång säger han.

  • Äldre 28 Sep 13:58
    #31

    Jag har försäkrat mina barn igår. Och idag fick veta att min son har autism kan jag anmäla detta till folksam

Svar på tråden Försäkringspengar Folksam