• JCW71
    Äldre 5 Feb 22:21
    14320 visningar
    31 svar
    31
    14320

    Lära barn läsa och skriva svenska

    Hej,

    Vi har bott i England i snart 10 år, och min sexårige son är född här. Han pratar flytande svenska men kan inte läsa eller skriva på svenska språket. Går i Year 1 så han kan läsa och skriva Engelska.

    Vi läser mycket svenska böcker som godnattsagor för honom, och nu har han sagt själv att han också vill lära sig läsa på svenska.

    Är det någon som har gjort detta med sina barn? Hur gjorde ni? Finns det några bra "lära läsa" böcker - med instruktion för den vuxne också etc - eller började ni bara med vanliga böcker?

  • Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska
  • Örnie
    Äldre 5 Feb 22:35
    #1

    Om du läser för honom, så låt honom titta med i boken. Alltså jag vet inte. Mina barn är födda utomlands och har tidigt läst på svenska. Kanske för att tyskan är så lik att läsa, eller så kunde de läsa svenska redan tidigare; det minns jag inte längre. Om boken är spännande så läser de väl lite vidare ibland. Eller låt dem träna läsning på vanligt sätt med en enklare bok än den du läser. Min son har alltid skrivit "romaner" på svenska och därför är han mycket bättre på att stava än sin syster (jag har ibland påpekat fel och han har alltid direkt tagit till sig den korrekta stavningen). 

  • Jess
    Äldre 7 Feb 05:02
    #2

    har samma problem.

    Kan det bli svorare att lesa och skriva po engelska om man blandar in svenskan?

    Er i precis samma situation. Har bott 10 or i Australien och mina 2 eldsta (5 och 6) er sugna po svenskan nu.

    Jag leser bara svenska bocker for dem, men de har inte lert sig lesa sjelva po svenska, bara po engelska.

  • nom de plume
    Äldre 7 Feb 05:25
    #3
    -1
    Jess skrev 2010-02-07 05:02:03 följande:
    har samma problem. Kan det bli svorare att lesa och skriva po engelska om man blandar in svenskan?Er i precis samma situation. Har bott 10 or i Australien och mina 2 eldsta (5 och 6) er sugna po svenskan nu.Jag leser bara svenska bocker for dem, men de har inte lert sig lesa sjelva po svenska, bara po engelska.

    Jag vill inte verka otrevlig, men om du, som du påstår, bara läser svenska böcker för dina barn, hur är det då möjligt att du stavar fel på enkla ord som på och är? Jag menar verkligen inte att vara en besser-wisser, utan det är bara något chockerande.


     


    Vad gäller att läsa på svenska så tror jag det blir relativt "enkelt" när barnen väl lärt sig läsa på engelska. Skriva kan nog bli knepigare, men med en grund i flytande tal, så går det nog också att lära sig skriva.

  • nom de plume
    Äldre 7 Feb 05:31
    #4

    Jess:


    Kan det vara så enkelt att du inte har å, ä och ö på tangetbordet och byter ut dem med "bokstäver som låter ungefär likadant"?


    I så fall skulle jag nog rekommendera att du helt enkelt skrivet a, a och o istället. Inte alls svårt att läsa, utan det skär bra mycket mindre i ögonen!

  • Jess
    Äldre 7 Feb 05:50
    #5

    nasta gang jag aker hem ska jag ta med mig ett svenskt tangentbord:)

  • Jess
    Äldre 7 Feb 05:52
    #6

    Och usch, jag borjar tappa svenskan:(

  • Äldre 9 Feb 14:23
    #7

    Jag funderar också över hur jag ska göra. Tyvärr bor vi inte i Paris där det finns en svensk skola. Jag funderar faktiskt på att åka hem själv ett år med barnen då stora tjejen är 7 år. Ta ett jobb och låta barnen gå i svensk skola/dagis ett år och åka hem till pappan på loven (jag är gymnasielärare).

    Ett annat alternativ är att undervisa i svenska själv, men då måste jag nog läsa lite böcker om hur man lär sig läsa/skriva.. får se hur vi gör.

     

  • Äldre 10 Feb 04:14
    #8

    Jag undervisar sonen sjalv i svenska alfabetet parallellt med att han lar sig i sin amerikanska preschool. Det ar inga problem alls, och han verkar inte bli forvirrad av att lara sig tva alfabet samtidigt. Nar han borjar lasa pa riktigt i skolan kommer jag att lara honom att lasa pa svenska ocksa.

  • julmus­ten
    Äldre 10 Feb 04:30
    #9

    Kolla om det finns en kompletterande svensk skola i narheten, det har vi har, sa da maste det val finnas i London??

    Min dotter gar i den som finns har, men hon ar sapas liten annu att hon inte har knackt laskoden. Men de barn som har gjort det har veckans bokstav, skriver brev till kompisar som kan svenska, laser latta bocker och sant. De far alltid laxa, jag tror att en vecka sa skulle de skriva ner tre ingredienser varje kvall av vad de at till middag t.ex. Sa det ar inte sarskilt avancerade grejer, men tillrackligt for att de skall borja tanka och vilja anvanda spraket pa samma satt som de anvander engelskan.

    Svenskan ar ju valdigt mycket mer fonetisk an engelskan, sa om de kan skriva och lasa pa engelska sa borde det komma ratt sa snabbt pa svenska med om man borjar lite latt.

  • Marioh­n
    Äldre 10 Feb 04:34
    #10
    JCW71 skrev 2010-02-05 22:21:43 följande:
    Hej, Vi har bott i England i snart 10 år, och min sexårige son är född här. Han pratar flytande svenska men kan inte läsa eller skriva på svenska språket. Går i Year 1 så han kan läsa och skriva Engelska. Vi läser mycket svenska böcker som godnattsagor för honom, och nu har han sagt själv att han också vill lära sig läsa på svenska. Är det någon som har gjort detta med sina barn? Hur gjorde ni? Finns det några bra "lära läsa" böcker - med instruktion för den vuxne också etc - eller började ni bara med vanliga böcker?
    Ursäkta om jag svarar från en omvänd situation men jag svarar ändå så får du göra hur du vill. Vi pratar både tjeckiska och svenska med vårt barn alltid så han lär sig bbåda språken. Mina kusiner är 4 år och de pratar flytande svenska, engelska och thai :) Barn lär sig oerhört mycket . Prata med dem på olika språk :-ä)
Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska