• JCW71
    Äldre 5 Feb 22:21
    14286 visningar
    31 svar
    31
    14286

    Lära barn läsa och skriva svenska

    Hej,

    Vi har bott i England i snart 10 år, och min sexårige son är född här. Han pratar flytande svenska men kan inte läsa eller skriva på svenska språket. Går i Year 1 så han kan läsa och skriva Engelska.

    Vi läser mycket svenska böcker som godnattsagor för honom, och nu har han sagt själv att han också vill lära sig läsa på svenska.

    Är det någon som har gjort detta med sina barn? Hur gjorde ni? Finns det några bra "lära läsa" böcker - med instruktion för den vuxne också etc - eller började ni bara med vanliga böcker?

  • Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska
  • Äldre 12 Feb 15:32
    #21
    Annaïck skrev 2010-02-12 10:35:49 följande:
    Om mina barn skulle börja svara på franska då skulle jag nog låta dem göra det men själv fortsätta att svara på svenska. Då tappar de inte språket.
    Risken ar att de inte utvecklar sin aktiva sprakformaga utan bara lar sig att forsta men inte att anvanda spraket sjalva pa det sattet. Sedan kan man ju tycka att det racker att de forstar, det ar ju upp till var och en, men om man vill att de sjalva skall anvanda spraket tror jag att man maste vara lite "elak" och be dem upprepa pa svenska.
  • Örnie
    Äldre 12 Feb 16:33
    #22
    Koffie skrev 2010-02-12 10:28:36 följande:
    Men, om man har fem svenska barn i omgivningen kan man faktiskt själv starta en skola/skolförening, just för svenskans skull! Det är inte ens speciellt svårt, och det finns stöd att få (ekonomiskt, pedagogiskt, etc). Jag hade hunnit flytta från Holland innan det blev aktuellt, men mina kompisar runtom Utrecht startade en svensk skola själva, just pga det TS frågar om. Nu har man hjälp av att det redan finns skolföreningar i Holland och att landet är så litet - men det finns massor av info på webben också om man bor någonstans där det inte redan finns skolföreningar!
    Skolverket brukar inte tillåta att man startar en skolförening på en ort (inte ens inom ett storstadsområde) om det redan finns en där. I det undantag jag känner till var det en internationell skolas föräldrar som fick dispens för att starta en egen förening. 
  • julmus­ten
    Äldre 13 Feb 00:50
    #23
    Örnie skrev 2010-02-12 16:33:29 följande:
    Skolverket brukar inte tillåta att man startar en skolförening på en ort (inte ens inom ett storstadsområde) om det redan finns en där. I det undantag jag känner till var det en internationell skolas föräldrar som fick dispens för att starta en egen förening. 
    Det dar maste val anda bero lite pa var i varlden man ar och hur stort omradet ar och sa?? For har i NY-omradet finns det i alla fall fyra skolor, plus att svenska kyrkan faktiskt kor pa lite forskoleaktiviteter, (men jag ar inte sa saker pa att de far pengar fran skolverket for det).

    For ovrigt haller jag med Kitty, om man vill att ens barn skall prata svenska sa racker det inte med att de bara forstar nar man pratar, da maste man be dem svara pa svenska om de inte gor det automatiskt. Om man ar nojd med att de forstar sa ar det dock tillrackligt att inte gora nan storre grej av det hela.
  • Äldre 15 Feb 20:27
    #24

    Alltså det har ännu inte hänt. Min dotter pratar svenska hur bra som helst{#lang_emotions_smile}

  • Äldre 16 Feb 11:56
    #25
    Örnie skrev 2010-02-12 16:33:29 följande:
    Skolverket brukar inte tillåta att man startar en skolförening på en ort (inte ens inom ett storstadsområde) om det redan finns en där. I det undantag jag känner till var det en internationell skolas föräldrar som fick dispens för att starta en egen förening. 
    Men Likornaja - om det nu redan finns en skolförening så är väl det positivt och behöver man inte starta en egen? Eller?

    Sedan kan skolföreningEN välja att starta upp ny dependencer inom sitt område.

    Mitt tips var ju riktat till dem som inte hade tillgång till någon skolförening alls och brottas med hur de ska lära sina barn att skriva/läsa svenska överhuvudtaget.
  • 3 barn i familj­en
    Äldre 24 Feb 19:24
    #26

    Hej!
    Jag bor i Bulgarien med 3 tvåspråkiga barn (3, 7 och 10 år). Jag använder bla min gamla läsebok i svenska plus lite material och tips jag fått av min mamma som är lärare, när jag undervisar mina barn i Svenska. Här finns tyvärr ingen svensk skola, och det finns inte så många barn i skolåldern att man kan starta upp en kompleterande svenskundervisnings-skola...
    Här är annars en bra sida: http://www.burkar.nu/
    Är det någon annan som har bra tips på var man kan få tag på material till svenskaundervisning?

  • amnai
    Äldre 25 Feb 03:10
    #27

    Vi har gjort såhär: jag funderade på hur det var när man själv började lära sig engelska i svenska grundskolan. När man väl kan ett språk hyfsat är ju steget inte långt från att använda kunskaperna i förstaspråket - för mig svenska då - och sedan applicera dem på engelska/andraspråket. 

    När våra barn väl kunde läsa och skriva på engelska, och fått självförtroende på engelsk stavning och läsning, gav jag dem enkla svenska böcker att läsa. Tror de gick i 2nd grade. Deras talade svenska var redan bra.

    De har gått jättebra för dem att läsa och skriva på svenska. Kan inte påstå att de är på precis samma nivå som de är på engelska, men det är inte så långt ifrån faktiskt.

    Nu går de också svenska skolan sedan 1.5 år, det är 1.5 timma varje vecka. Men det är mera för att de ska få en push och träffa andra barn i samma sits. Kan tillägga att våra barn, 8 och 10 år, är bättre på att läsa och skriva svenska än de svenska barn som flyttat utomlands för 1-2 år sen. (våra barn har aldrig bott i Sverige)

    Hoppas ni förstår vad jag menar, det här blev visst lite svamligt...

  • JCW71
    Äldre 5 Mar 15:42
    #28
    Mariohn skrev 2010-02-10 04:34:28 följande:
    Ursäkta om jag svarar från en omvänd situation men jag svarar ändå så får du göra hur du vill. Vi pratar både tjeckiska och svenska med vårt barn alltid så han lär sig bbåda språken. Mina kusiner är 4 år och de pratar flytande svenska, engelska och thai :) Barn lär sig oerhört mycket . Prata med dem på olika språk :-ä)
    Hej, jo vi pratar svenska med honom och vi umgås med andra svenskar i området också så han kan prata svenska flytande. Det var mer läsningen och skrivningen som var problemet.
    3 barn i familjen skrev 2010-02-24 19:24:35 följande:
    Hej!Jag bor i Bulgarien med 3 tvåspråkiga barn (3, 7 och 10 år). Jag använder bla min gamla läsebok i svenska plus lite material och tips jag fått av min mamma som är lärare, när jag undervisar mina barn i Svenska. Här finns tyvärr ingen svensk skola, och det finns inte så många barn i skolåldern att man kan starta upp en kompleterande svenskundervisnings-skola...Här är annars en bra sida: www.burkar.nu/Är det någon annan som har bra tips på var man kan få tag på material till svenskaundervisning?
    Det verkar finnas massor av bra länkar på sidan - ska kolla in den mera. Tack så mycket !

    Vi har ingen svensk skola här upp i norra england tyvärr (vet att det finns någonstans i London).

    Tack alla för svaren ! Flera bra ideer här tycker jag.
  • Äldre 6 Mar 16:41
    #29
    amnai skrev 2010-02-25 03:10:16 följande:
    Vi har gjort såhär: jag funderade på hur det var när man själv började lära sig engelska i svenska grundskolan. När man väl kan ett språk hyfsat är ju steget inte långt från att använda kunskaperna i förstaspråket - för mig svenska då - och sedan applicera dem på engelska/andraspråket.  När våra barn väl kunde läsa och skriva på engelska, och fått självförtroende på engelsk stavning och läsning, gav jag dem enkla svenska böcker att läsa. Tror de gick i 2nd grade. Deras talade svenska var redan bra. De har gått jättebra för dem att läsa och skriva på svenska. Kan inte påstå att de är på precis samma nivå som de är på engelska, men det är inte så långt ifrån faktiskt. Nu går de också svenska skolan sedan 1.5 år, det är 1.5 timma varje vecka. Men det är mera för att de ska få en push och träffa andra barn i samma sits. Kan tillägga att våra barn, 8 och 10 år, är bättre på att läsa och skriva svenska än de svenska barn som flyttat utomlands för 1-2 år sen. (våra barn har aldrig bott i Sverige) Hoppas ni förstår vad jag menar, det här blev visst lite svamligt...
    Jag tror att det finns tva "skolor" vad det galler detta. En del gor som du och later barnen lara sig att lasa och skriva pa majoritetsspraket forst sa att de kan overfora de kunskaperna pa minoritetsspraket sedan. Andra (som jag) valjer att lara dem att lasa och skriva parallellt pa de tva (eller tre som i vart fall) spraken. Jag tycker egentligen inte att det ar nagon skillnad pa att lara sig att tala tva sprak samtidigt och att lara sig skriva och lasa dem samtidigt, sa jag ser ingen anledning att vanta med att lara dem att skriva och lasa, men a andra sidan misstanker jag att resultatet i slutandan blir ganska likartat hur man an gor (forutsatt att barnen ar oppna for att lara sig lasa och skriva pa minoritetsspraket ocksa). Jag kanner dock till familjer dar barnen inte velat eller kunnat lara sig lasa pa minoritetsspraket och att det darfor blivit enbart ett talat sprak for dem, men man vet ju inte om det hade gatt battre om de hade lart sig bada parallellt.
  • Lucy09
    Äldre 26 Jan 11:30
    #30

    Hej! Vi bor utomlands och letar efter något roligare sätt att lära våra barn (11 o 9) att läsa och skriva på svenska än med lärobökerna vi köper varje sommar.  De tycker dem är urtråkaiga och det blir bara strid, som är inte det bästa sätt att lära.  Vi vill hitta ett dataprogram eller internetsite som är bra.  Har någon en rekommendation?
    Tack!

  • Äldre 28 Jan 16:57
    #31
    Wagram skrev 2010-03-06 16:41:53 följande:
    Jag tror att det finns tva "skolor" vad det galler detta. En del gor som du och later barnen lara sig att lasa och skriva pa majoritetsspraket forst sa att de kan overfora de kunskaperna pa minoritetsspraket sedan. Andra (som jag) valjer att lara dem att lasa och skriva parallellt pa de tva (eller tre som i vart fall) spraken. Jag tycker egentligen inte att det ar nagon skillnad pa att lara sig att tala tva sprak samtidigt och att lara sig skriva och lasa dem samtidigt, sa jag ser ingen anledning att vanta med att lara dem att skriva och lasa, men a andra sidan misstanker jag att resultatet i slutandan blir ganska likartat hur man an gor (forutsatt att barnen ar oppna for att lara sig lasa och skriva pa minoritetsspraket ocksa). Jag kanner dock till familjer dar barnen inte velat eller kunnat lara sig lasa pa minoritetsspraket och att det darfor blivit enbart ett talat sprak for dem, men man vet ju inte om det hade gatt battre om de hade lart sig bada parallellt.
    Vi kör också parallellt. Vi bor i ett engelskspråkigt land. Femåringen har ett stort intresse av bokstäver och läsning och jag kör glatt på på svenska. Hans läsförståelse har utvecklats i ganska jämn takt på båda språken. Svenskan är kanske lite lättare att läsa och skriva då den skrivs mer som den låter än engelskan så i början gick den kanske lite fortare.
Svar på tråden Lära barn läsa och skriva svenska