• mamlan
    Äldre 7 Feb 15:40
    19691 visningar
    16 svar
    16
    19691

    Enkla, fina tårtor till barnkalas?

    Min dotter fyller 5 år snart, är det någon som har ett bra och enkelt tips på hur man gör tårtan rolig och fin? Eller om ni har någon sida på nätet man kan kolla på? Hellst gräddtårtor i olika former.

  • Svar på tråden Enkla, fina tårtor till barnkalas?
  • mamlan
    Äldre 7 Feb 18:19
    #1

    puff puff.

  • tessep­esse
    Äldre 7 Feb 18:21
    #2

    finns ju fina socker figurer att köpa o dekurera med. o göra tårtan till en annan form än rund, vi gjorde ett tåg tårta förut


  • mamlan
    Äldre 7 Feb 18:27
    #3
    tessepesse skrev 2010-02-07 18:21:58 följande:
    finns ju fina socker figurer att köpa o dekurera med. o göra tårtan till en annan form än rund, vi gjorde ett tåg tårta förut
    Precis..olika former och figurer..hur gör ni dem..vill ha massor med olika tips..
  • Tidvis
    Äldre 7 Feb 18:33
    #4

    denna gjorde jag till tjejerna när de fyllde nio. Den är ju lätt att göra om man inte är så erfaren. Färga grädden med karamellfärg och så spritsa lite

  • tessep­esse
    Äldre 7 Feb 18:36
    #5
    Tidvis skrev 2010-02-07 18:33:47 följande:
    denna gjorde jag till tjejerna när de fyllde nio. Den är ju lätt att göra om man inte är så erfaren. Färga grädden med karamellfärg och så spritsa lite
    vilken fin!!
    mamlan skrev 2010-02-07 18:27:56 följande:
    Precis..olika former och figurer..hur gör ni dem..vill ha massor med olika tips..
    figurerna finns på ica!
    o här e en läk till en bra sida http://www.tartdecor.se/
  • Tidvis
    Äldre 7 Feb 18:37
    #6

    Denna gjorde jag till dopet, men den är ju kanske inte så rolig till barnkalas Köpte färdiga marsipanlock i affären.

  • mamlan
    Äldre 7 Feb 18:55
    #7

    Tack för fina tips..ge mig gärna fler..ska gå in och kolla den där sidan oxå..marsipanlock är fint men det vill hon inte ha för en av gästerna gillar inte marsipan . Har sett en tårta en gång som var som ett slott..med rån dvs glassstrutar till torn, men kommer inte ihåg hur den såg ut i övrigt..Någon som känner igen det?

  • Äldre 7 Feb 19:02
    #8

     www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45834963.html

    En länk till en tråd med många fina och roliga tårtor att inspieras av! Tråden finns säkert i nyare form, det var länge sedan jag tittade på den själv!

     Känner igen den där tårtan du beskriver med glasstrutar till torn, men jag kommer inte heller ihåg hur den såg ut i övrigt... Men det kan man ju hitta på, doppa glasstrutarna i choklad t.ex och sen i strössel eller "silverkulor" så blir de lite roligare, och så en strut i varje hörn kanske.
     En annan sida att titta på för inspiration och eventuellt beställa någon rolig dekoration är "kakburken" på nätet (också länge sedan jag var på den sidan, men det finns säkert kvar). Lycka till!

  • Tidvis
    Äldre 7 Feb 19:02
    #9
    mamlan skrev 2010-02-07 18:55:06 följande:
    Tack för fina tips..ge mig gärna fler..ska gå in och kolla den där sidan oxå..marsipanlock är fint men det vill hon inte ha för en av gästerna gillar inte marsipan . Har sett en tårta en gång som var som ett slott..med rån dvs glassstrutar till torn, men kommer inte ihåg hur den såg ut i övrigt..Någon som känner igen det?
    Ja, den har nog funnits i tårttråden någon gång. Har ingen länk nu, men se om du kan hitta den tråden och fråga där.. De gör riktigt fina tårtor där Själv är jag ingen expert direkt, men jag tycker det är roligt.
  • Zafire­n
    Äldre 7 Feb 19:19
    #10

    Om hon gillar Barbie så föreslår jag denna Barbietårta. Gjorde själv en sådan förra året då min dotter fyllde år. tog en av hennes Barbiedockor och tog av benen. Tvättade den sedan och gjorde en fin frisyr. Jag använde mig utav färdigkavlad rosa marsipanlock med jordgubbssmak. Dekorerade sedan klänningen med hjärtströssel och knöt ett rosa sidenband om midjan..

    http://www.matklubben.se/recept/barbietaarta_a_la_sandra_76586.html

  • konrad­ti
    Äldre 8 Feb 22:21
    #11

    Den här marängtårtan testade jag. Den är helt ljuvlig!

    sotasaker.com/2010/01/31/marangtarta-med-hallon-och-vaniljkram/

  • Rono
    Äldre 8 Feb 22:38
    #12

    hej hej.. här finns massor av tips! Även tips som rör kalas i övrigt men också MÅNGA goda tips på fina barnkalastårtor :)

    www.barnsemester.se/index.php&Itemid=12&func=view&id=4276&catid=49

  • Rono
    Äldre 8 Feb 22:41
    #13

    www.barnsemester.se/index.php&Itemid=12&func=showcat&catid=49

    eller denna kanske var mer rätt?
    Om man måste vara medlem för att se länken så rekommenderar jag starkt att bli medlem då man har chans att både bli testfamilj samt vinna både små saker och stora resor mm {#lang_emotions_laughing}

  • måntro­ll
    Äldre 8 Feb 22:43
    #14
    http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=409806 

    jag köpte en sån här tårtbild med teletubbies på som jag ska ha på tårtan när min tjej fyller 2
  • mamlan
    Äldre 17 Feb 23:42
    #15

    Nu har jag bestämt mig, ska försöka mig på en gräddtårta i form av ett slott. Tänkte baka två bottnar i långpanna, dela dem i halvor, lägga i hop 3 av dem med antagligen chokladpudding, banan och grädde mellan. Den 4:e delen tänkte jag dela i mindre bitar och bygga upp en våning mitt på och kanske stansa ut rundlar till hörnen som jag placerar glassstrutar/rån upp och ned ocan på. Tror jag sta doppa strutarna i choklad och strössel/silverkulor som någon föreslog här. Tack för tipsen Och håll tummarna för att det inte blir pannkaka av allt.

  • Tidvis
    Äldre 18 Feb 08:57
    #16
    mamlan skrev 2010-02-17 23:42:50 följande:
    Nu har jag bestämt mig, ska försöka mig på en gräddtårta i form av ett slott. Tänkte baka två bottnar i långpanna, dela dem i halvor, lägga i hop 3 av dem med antagligen chokladpudding, banan och grädde mellan. Den 4:e delen tänkte jag dela i mindre bitar och bygga upp en våning mitt på och kanske stansa ut rundlar till hörnen som jag placerar glassstrutar/rån upp och ned ocan på. Tror jag sta doppa strutarna i choklad och strössel/silverkulor som någon föreslog här. Tack för tipsen Och håll tummarna för att det inte blir pannkaka av allt.
    Det blir säkert jättebra Du får lägga in bild sen!
Svar på tråden Enkla, fina tårtor till barnkalas?