• Emma 84
    Äldre 7 Feb 21:25
    13474 visningar
    15 svar
    15
    13474

    Vårdbidrag aspergers syndrom

    Hejsan..

    Vi har precis fått diagnosen Asperger +adhd på vår 7åriga son och har skickat in ansökan om vårdbidrag. Vad har ni andra för storlek på bidraget? Så man vet vad man kan vara nöjd med eller om man ska överklaga när det preliminära kommer.
    Tacksam för lite svar

  • Svar på tråden Vårdbidrag aspergers syndrom
  • Äldre 13 Feb 14:58
    #1

    Överklaga om du inte får helt vb! :p Finns alltid chans att få högre! :)
    Så tycker jag man ska göra. :p

    Har själv erfarenhet av AS och det kan va riktigt jobbigt att leva med en person med den diagnosen. Men skönt att ni fått diagnos nu och inte om 15 år.

  • Äldre 16 Feb 07:31
    #2

    Vi har ett halvt vårdbidrag. för AS/ADD Jag tror praxis är ett halvt för AS.

  • lurksm­ulan
    Äldre 25 Feb 12:48
    #3

    Vad innebär det i pengar?


    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Äldre 27 Feb 20:14
    #4
    lurksmulan skrev 2010-02-25 12:48:59 följande:
    Vad innebär det i pengar?
    Ett halvt vb ger 4417 kr innan skatt. 
    ♥ Simon ♥
  • lurksm­ulan
    Äldre 28 Feb 09:29
    #5
    Skumboll skrev 2010-02-27 20:14:02 följande:
    Ett halvt vb ger 4417 kr innan skatt. 
    Tack!
    Vi ska börja utreda sonen för Asperger och det är mycket prat om vårdbidrag överallt men vi hade ingen aning om vad det handlade om för pengar.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Äldre 28 Feb 09:40
    #6
    lurksmulan skrev 2010-02-28 09:29:37 följande:
    Tack! Vi ska börja utreda sonen för Asperger och det är mycket prat om vårdbidrag överallt men vi hade ingen aning om vad det handlade om för pengar.
    Ingen fara! Tycker definitivt att du ska söka vb (kanske redan nu, innan utredningen ens är gjord).
    Här finns info om vårdbidrag;
    ♥ Simon ♥
  • lurksm­ulan
    Äldre 28 Feb 10:43
    #7
    Skumboll skrev 2010-02-28 09:40:13 följande:
    Ingen fara! Tycker definitivt att du ska söka vb (kanske redan nu, innan utredningen ens är gjord). Här finns info om vårdbidrag; www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...
    Men hur söker man innan utredningen är gjord? Det står att man behöver bifoga läkarintyg.
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Äldre 28 Feb 10:52
    #8

    En läkare kan styrka problemen som ditt barn har innan diagnosen är klar.
    Min son hade vad läkare kallade misstänkt epilepsi och jag sökte vb för det, 2 barns astma och dotterns mjölkallergi. Nu har han fått diagnos men det var enligt dem på fk inte viktigt utan en läkare hade styrkt problemen och det räckte.
    Nu väntar jag på besked. Lämnade in ansökan i maj 09, läkarintygen i september 09 och nu väntar jag på besked, de ska ta beslut 4:e mars och sen får jag beskedet på posten några dagar senare. SEG väntan!
    De lovade mig besked senast i fredags men det fick jag inte, då ringde jag och fick besked att de tar beslut 4:e mars.
    Så sök så fort som möjligt för det tar en jävla tid för dem att handlägga. Ansök även om du inte har läkarintyg än, det har du några månader på dig att inkomma med. Du får retoraktivt från den månad du söker om du beviljas vb, så det kan handla om mycket pengar.

  • lurksm­ulan
    Äldre 28 Feb 10:54
    #9

    Tack för hjälpen!
    Men vad händer om de utreder och han inte har Asperger?


    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Äldre 28 Feb 11:06
    #10

    Du kan få vb även om han inte har diagnos för han kan kräva mer än andra barn ändå, det spelar ingen roll, eller det SKA inte spela någon roll.
    De ska inte gå efter diagnos utan efter hur mycket barnet kräver som inte anses normalt för ett "normalt" barn.

  • Bejbi7­8
    Äldre 6 Mar 08:15
    #11

    Vi fick 3/4 vb för vår pojke. Han har AS och ADHD.


  • Helena o Mattia­s
    Äldre 10 Mar 07:51
    #12

    Jag har helt vårdbidrag på min son som har en autism-diagnos. Jag ansökte i augusti-09 o den 1:a september så var jag o prata med handläggaren, den 14:e september fick jag beslutet! Så här gick de undan.


    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • lurksm­ulan
    Äldre 10 Mar 08:04
    #13
    Helena o Mattias skrev 2010-03-10 07:51:53 följande:
    Jag har helt vårdbidrag på min son som har en autism-diagnos. Jag ansökte i augusti-09 o den 1:a september så var jag o prata med handläggaren, den 14:e september fick jag beslutet! Så här gick de undan.
    Får jag fråga vad ni skrev i ansökan?
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Helena o Mattia­s
    Äldre 10 Mar 15:00
    #14
    lurksmulan skrev 2010-03-10 08:04:10 följande:
    Får jag fråga vad ni skrev i ansökan?
    Jag skrev att han har en autism-diagnos o hade ju mer läkarintyg. Men skrev även att jag behöver hjälp med o fylla i ansökan o vill träffa en handläggare på fk för att få hjälp med de. Så när de fått ansökan kontakta de mig o så fråga de om de ville att någon som vi haft kontakt med ska vara med. Så kuratorn från habilteringen var med.
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • lurksm­ulan
    Äldre 10 Mar 15:10
    #15
    Helena o Mattias skrev 2010-03-10 15:00:03 följande:
    Jag skrev att han har en autism-diagnos o hade ju mer läkarintyg. Men skrev även att jag behöver hjälp med o fylla i ansökan o vill träffa en handläggare på fk för att få hjälp med de. Så när de fått ansökan kontakta de mig o så fråga de om de ville att någon som vi haft kontakt med ska vara med. Så kuratorn från habilteringen var med.
    Okej, tack.
    Men det räcker väl inte med ett intyg om diagnos för att få fullt vårdbidrag?
    Vet du vad ni fick vårdbidrag för, om du förstår vad jag menar?

    Ursäkta mina dumma frågor men vi hamnar nog på samma ställe om ett par månader så det är bra att vara lite förberedd...
    Foot: A special device for finding furniture in the dark.
Svar på tråden Vårdbidrag aspergers syndrom