• Äldre 8 Feb 10:39
    17330 visningar
    8 svar
    8
    17330

    Cancer - vitablodkroppar ?

    Är det alltid låga eller höga värden på de vita blodkropparna om man har cancer ?

  • Svar på tråden Cancer - vitablodkroppar ?
  • Äldre 8 Feb 10:41
    #1

    De vita ligger högt...

  • Äldre 8 Feb 10:42
    #2
    suomalainen skrev 2010-02-08 10:41:54 följande:
    De vita ligger högt...
    Alltid ? Oavsett cancertyp ?
  • Äldre 8 Feb 10:49
    #3

    Det vet jag faktiskt inte, jag har leukemi, och mina ligger högt...
    Hoppas någon annan kan svara på din fråga.

  • lille0­8
    Äldre 25 Feb 22:24
    #4

    Jag vet inte riktigt. Jag har bröstcancer och cellgiftsbehandlingen jag får gör att värdet på de vita blodkropparna sjunker och blir väldigt lågt (men nu får jag en spruta efter varje behandling som stimulerar benmärgen att producera mer vita). Vet dock inte vad värdet var innan jag började med cellgifterna...


  • Anna Sofie
    Äldre 17 Mar 12:19
    #5

    Under in cellgiftsbehandling fick jag också sprutor som skulle hjälpa till att producera vita blodkroppar. Värdena steg i skyn i två dagar och sedan var det nere på noll igen :P

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 17 Mar 13:30
    #6

    Måste bara fråga om nån av er vet! Min pojk tog blodprov i lördags för att kolla varför han ofta har ont i magen. Till svar fick jag att han har lite för lite vita blodkroppar! Vad betyder det, är det nån nackdel?

  • MayaS
    Äldre 17 Mar 13:42
    #7

    Leukopeni ( få antal vita blodkroppar) kan bero på många olika saker och behöver absolut inte betyda att han har cancer.
    Det kan vara tecken på infektion bland annat.

    Iaf om han har leukopeni så har (eller kommer det) troligtvis en diff (diffrential utstryk) att göras för att kontrollera utseendet på blodkropparna och antalet (av de olika typerna av vita blodkroppar) kommer räknas för att evt få en förklaring till hans låga värde.

    Nu framgår det ju inte exakt hur lågt det är.. är det just under referensvärdet så behöver man kanske inte oroa sig så mycket.


  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 17 Mar 13:57
    #8

    OK! På måndagen sen fick han diaree, nån släng av magsjuka! Kan det vara därför det var lågt värde. Allstå, lågt värde vit blodkr=infektion i kroppen?

Svar på tråden Cancer - vitablodkroppar ?