• Äldre 8 Feb 13:39
    27101 visningar
    7 svar
    7
    27101

    Mögel i tvättmaskinen?

    Hejsan!

    Jag har ett äckligt problem här hemma. Våran tvättmaskin har nyligen börjat stinka mögel. Jag har använt citronsyra, ättika och även klorin för att försöka komma till bukt med problemet. Kört maskinen tom på 90 grader men fortfarande ingen förbättring.

    Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga för att slippa skrota maskinen helt? Det går ju inte att tvätta i den som den är, kläderna tar upp lukten och luktar illa dem med. Oerhört tacksam för svar!

    Mvh Sandra

  • Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen?
  • Äldre 8 Feb 21:32
    #1

    Låter ju lite märkligt..

    Kan den inkommande vattenanslutningen möjligen vara mögelangripen?

  • Äldre 8 Feb 22:59
    #2

    Kanske en dm fråga, har du gjort rent i tvättmedelsfacket?
    Jag brukar även använda en diskborste och göra rent där tvättmedelsfacket ska sitta alltså i tomrmmet som blir när man tar ut det.
    Där kan det sitta både det ena och det andra, jag gör rent där minst var fjortonde dag. Och har aldrig problem med lukt i min maskin, och lämnar alltid facket öppet då jag inte använder maskinen

  • Äldre 25 Feb 22:15
    #3

    Det dumma med våran tvättmaskin är att det inte går att ta bort tvättmedelsfacket. Det dummaste jag varit med om faktiskt men jag har försökt att göra rent det så gott det går.

    Jag får verkligen inte bukt på detta problem så det lutar åt att maskinen åker på tippen tyvärr :/

  • Lussek­atten8­7
    Äldre 25 Feb 22:18
    #4

    Ett tips om ni köper en ny maskin: ha luckan öppen efter tvätt för att vädra ur fukten!!
    Om ni har den i badrummet,stäng luckan när ni duschar så inte fukt kommer in!


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Nisku
    Äldre 27 Feb 15:45
    #5
    Sandr0o skrev 2010-02-25 22:15:49 följande:
    Det dumma med våran tvättmaskin är att det inte går att ta bort tvättmedelsfacket. Det dummaste jag varit med om faktiskt men jag har försökt att göra rent det så gott det går. Jag får verkligen inte bukt på detta problem så det lutar åt att maskinen åker på tippen tyvärr :/
    Precis så var det med våran gamla tvättmaskin, gick inte att ta bort tvättmedelsfacket och testade allt! Kläderna kändes unkna och ofrächa så till slut blev jag så less att jag gick och köpte en ny - med borttagbart tvättmedelsfack! Väl värt varenda krona!
  • Äldre 1 Mar 12:28
    #6

    De allra flesta tvättmedelsfack går att demontera, men på vissa modeller kan det krävas att man använder verktyg, monterar bort toppskiva etc.

  • theres­e
    Äldre 1 Mar 21:53
    #7

    Vi hyrde ett hus förut o den tvättmaskinen luktade inte gott.
    Vi kollade på nätet och Bosch hade en "kur" som tog sin tid att köra men den hjälpte faktiskt.

    Såhär stod det:
    (Citronsyra finns att köpa i storpåse. annars är en vanlig liten kryddpåse m citronsyra på 30 g.)

    Hej !


    Har ni fått dålig lukt i er tvättmaskin?


    Då är det mögellukt i tvättmaskinen, vilket visst är vanligt eftersom man nuförtiden endast tvättar i 40 och 60 grader. Bosch rekommenderar att man i förebyggande ska man köra en omgång utan tvätt i 90 grader en gång i halvåret. Har man redan fått dålig lukt kan man köra åtgärdsprogram enl nedan.


    Steg I:


    Tvätta 3-5 ggr med antingen:


    a) 60°C + 0,5 dl klorhaltigt maskindiskmedel i doseringsfacket. OBS! Töm avloppssilen efter varje gång.


    eller


    b) 40°C + 1-2 dl Klorin i doseringsfacket. OBS! Töm avloppssilen efter varje gång.


    Steg II:


    Tvätta valfritt program i 60°C utan tvätt för att rensa ur maskinen.


    Steg III:


    Tvätta 3 ggr i 60°C med 30 g Citronsyra I doseringsfacket.


    Steg IV:


    Tvätta 60°C, eller ett sköljprogram utan tillsatser och utan tvätt så att alla rester försvinner


     


Svar på tråden Mögel i tvättmaskinen?