• Äldre 8 Feb 16:31
    8515 visningar
    27 svar
    27
    8515

    Katt som fick göra kejsarsnitt, kattungarna dog/var döda :(

    Hej!
    Jag var in till veterinären med min katt i lördags för hon började blöda från underlivet det visade sig att hon var dräktig.. Hon fick göra ett akut kejsarsnitt och två av kattungarna levde de andra två var missbildade och döda.. Den ena dog senare på kvällen och den andra dog i natt.. Det känns som jag gjort något fel.. Nu tar min katt antibiotika mot inflamation och har tratt vilket hon inte alls gillar! Vad ska jag göra? Känner mig så osäker och orolig över henne.. Den ena kattungen som dog första dagen var redan svag men den andra var stark men dog bara helt plötsligt.. Det känns förjävligt rätt ut sagt... Har någon haft en katt som gjort kejsarsnitt eller förlorat kattungar? Vad känner ni kring detta hur gick ni tillväga med er katt? Har ni parat den något efter och fick den göra kejsarsnitt då igen? Jag vill såklart att hon ska få kattungar hon var en fantastisk mamma men det kom liksom inte naturligt ingetr var som de skulle så hon kände sig väldigt osäker..
    Någon med erfarenheter om detta? Skulle verkligen ebhöva lite råd och få prata ut...

    INGA PÅHOPP TACK!

  • Svar på tråden Katt som fick göra kejsarsnitt, kattungarna dog/var döda :(
  • Äldre 8 Feb 21:52
    #11
    Havanna82 skrev 2010-02-08 21:25:15 följande:
    Precis som tidigare skrivet kan det bero på massa olika saker. Vägde du ungarna så du vet om de fick i sig någon mat? Många snittade honor har lite svårt att ty sig till ungarna eftersom det inte satt igång någon normal förlossning och kan lämna sina ungar. Men även kan de ha dåligt med mat till en början. Därför är det jätteviktigt att man väger ungarna iaf 2 gånger/dygn till en början så att man ser att de går upp i vikt och annars får man själv stödmata. Annars kan det vara en blodgruppskrock, och därför är det så viktigt att man testar detta innan parning.Fick ni inga instruktioner hos veterinären?
    Okej.. Nja vi hann väga den en gång innan den dog så det gick lite fort för att vi skulle hinna väga ett par ggr.. Jag tror också att hon ahde svårt att ta till sig dom för det blev ett kejsarsnitt osv.. men vetten sa att det förmodligen var ett virus i henne som gjorde att ungarna blev sjuka.. nästa gång blir det en frisk hane och på våran vakt för detta skedde när hon rymde ut när hon löpte så det kan ju vara vilken katt som helst. Jo vi fick instruktioner och så.. men det var jätte svårt att göra det.
  • Äldre 8 Feb 22:12
    #12

    Du kan ju skicka in kattungarna på obduktion så du får veta orsaken. Detta kan ju underlätta inför nästa kull också. Sedan tycker jag du ska testa blodgrupp också på båda katterna, det är inte speciellt dyrt.

  • CTMT
    Äldre 8 Feb 22:26
    #13

    Som ovan säger, skicka in kattungarna på obduktion och ta reda på orsaken.

    Sen skulle jag råda dig att definitivt inte ta fler kullar på denna katten. Det ser kanske inte ut så men det har nog varit traumatiskt och väldigt påfrestande psykiskt och inte minst fysiskt för denna katten. Så kastrera hellre henne och låt henne vila och slippa detta igen.

    Lycka till och hoppas katten kryar på sig snabbt.


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Äldre 8 Feb 23:03
    #14

    Okej men vad kan en obduktion kosta? Mjo vet funderar nog på det också vill verkligen inte utsätta henne för något sådant mer! Hon ska han tratten i 10 dagar gäller det dag som natt ??? Hon tycker det e så himmla jobbigt att inte kunna tvätta sig m.m. 

  • Äldre 8 Feb 23:24
    #15

    Jag minns inte vad jag betalade, runt 1000-lappen kanske. Man fryser ner ungen och skickar efter speciella förpackningspåsar från SVA dit man även skickas kattungen.

    Det är ju en del i att avla. Ibland får man ta tunga beslut och ibland kostar det en hel del.

    Vad har hon för stygn? Mina har klarat sig bra utan tratt faktiskt, bara man håller koll så de inte slickar allt för mycket i såret. Annars kan man låta de ha kroppstrumpa ibland också.

  • Äldre 9 Feb 14:10
    #16
    Havanna82 skrev 2010-02-08 23:24:20 följande:
    Jag minns inte vad jag betalade, runt 1000-lappen kanske. Man fryser ner ungen och skickar efter speciella förpackningspåsar från SVA dit man även skickas kattungen.Det är ju en del i att avla. Ibland får man ta tunga beslut och ibland kostar det en hel del. Vad har hon för stygn? Mina har klarat sig bra utan tratt faktiskt, bara man håller koll så de inte slickar allt för mycket i såret. Annars kan man låta de ha kroppstrumpa ibland också.
    okej.. hon har stygn som e liksom innåt så att det inte ör något sår så.. men hon e väldigt mkt där och slickar för det kliar osv.. tycker så synd om henen att hon ska behöva går unt i den där tratten efter allt hon gått igenom usch.. hon kan ju nästan inte äta..
  • CTMT
    Äldre 9 Feb 16:19
    #17
    Friida11 skrev 2010-02-09 14:10:13 följande:
    okej.. hon har stygn som e liksom innåt så att det inte ör något sår så.. men hon e väldigt mkt där och slickar för det kliar osv.. tycker så synd om henen att hon ska behöva går unt i den där tratten efter allt hon gått igenom usch.. hon kan ju nästan inte äta..
    trattarna brukar vara onödigt höga, man kan klippa av en bit själv så katten precis inte når till att slicka på såret men så den kan få i sig mat. Ibland är tratten densamma till hund som till katt nämligen och därmed på tok för stora för katterna.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Äldre 9 Feb 16:48
    #18
    CTMT skrev 2010-02-09 16:19:33 följande:
    trattarna brukar vara onödigt höga, man kan klippa av en bit själv så katten precis inte når till att slicka på såret men så den kan få i sig mat. Ibland är tratten densamma till hund som till katt nämligen och därmed på tok för stora för katterna.
    okej förstår.. nu har jag dock tagit av henne tratten för hon blöder fortfarne ltie från udnerlviet efter sprutan hon fick i söndags för att öka mjölkproduktionen och det hade blivit torrt och fastnat där så hon var tvugen att tvätta sig jag hålelr koll så hon inte slicka så mkt på såret.. Däremt har jag märkt att hon skakar vet nån va det kan bero på ?
  • CTMT
    Äldre 9 Feb 19:47
    #19
    Friida11 skrev 2010-02-09 16:48:33 följande:
    okej förstår.. nu har jag dock tagit av henne tratten för hon blöder fortfarne ltie från udnerlviet efter sprutan hon fick i söndags för att öka mjölkproduktionen och det hade blivit torrt och fastnat där så hon var tvugen att tvätta sig jag hålelr koll så hon inte slicka så mkt på såret.. Däremt har jag märkt att hon skakar vet nån va det kan bero på ?
    Skakar hon så bör du genast kontakta veterinären... det kan vara frossa orsakat av en infektion t.ex.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Kastru­ll
    Äldre 9 Feb 20:08
    #20

    Tratten ska vara på hela tiden medan ett så pass stort operationssår läker! Katter har inte släta tungor som hundar utan "ruggiga", detta gör att det fastnar mycker bakterier på den och dessutom river en ruggad tunga mycker mer än en slät. Totalt livsfarligt med andra ord så låt henne inte komma åt att tvätta på stygnen alls. Jag kan tänka mig att veternären även har sagt till att hon inte får hoppa upp på saker heller? Var rädd om katten och låt henne ha det lite tråkigt med tratt ett tag, det är snällare i längden.
    Beklagar att det gick så tokigt för er lilla katt när hon skulle få smått.

  • Äldre 9 Feb 22:04
    #21

    Okej då låter jag den vara på då.. men hon äter antibiotika mot infektion ska jag ändå kontakta vetten ?

  • CTMT
    Äldre 9 Feb 22:17
    #22
    Friida11 skrev 2010-02-09 22:04:12 följande:
    Okej då låter jag den vara på då.. men hon äter antibiotika mot infektion ska jag ändå kontakta vetten ?
    Ja gör det. Vissa människor/djur tål ju inte antibiotika t.ex. så lika bra att höra om frossa är normalt eller om det behöver kollas upp. Att ringa och rådfråga kostar inget.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Äldre 9 Feb 22:25
    #23

    Är det hennes första kull? Minns att flera av våra honkatter fick konstiga kullar i början när de var unge. Vet inte riktigt vad det berodde på, men veterinären sa till oss att det kunde vara så för honkatter som får ungar i tidig ålder. Minns inte om det kunde bero på att kroppen inte riktigt var utvecklad. Den ena honkatten blev dräktig vid sju månaders ålder, men hon fick ett gäng fina kattungar dock, en av dem bor med oss nu.


    Molly 061216 ٩๏̯͡๏)۶ ♥ ٩(●̮̮̃?̃)۶ Leonard 090519
  • Äldre 9 Feb 22:57
    #24
    piiiinkcat skrev 2010-02-09 22:25:49 följande:
    Är det hennes första kull? Minns att flera av våra honkatter fick konstiga kullar i början när de var unge. Vet inte riktigt vad det berodde på, men veterinären sa till oss att det kunde vara så för honkatter som får ungar i tidig ålder. Minns inte om det kunde bero på att kroppen inte riktigt var utvecklad. Den ena honkatten blev dräktig vid sju månaders ålder, men hon fick ett gäng fina kattungar dock, en av dem bor med oss nu.
    Japp det va hennes första kull och hon e 2år så hon e inte jätte liten men vi får väll se om det blir fler än så lägne ska hon få vila ett bra tag :)
  • Äldre 10 Feb 09:38
    #25
    Friida11 skrev 2010-02-09 22:57:36 följande:
    Japp det va hennes första kull och hon e 2år så hon e inte jätte liten men vi får väll se om det blir fler än så lägne ska hon få vila ett bra tag :)
    Ja det kanske är bra att hon får vila lite. Det är ju en del att suga in, inget kul att förlora sina små bebisar. Katter kan ju också få förlossningsdepressioner. Hoppas att det ordnar sig.
    Molly 061216 ٩๏̯͡๏)۶ ♥ ٩(●̮̮̃?̃)۶ Leonard 090519
  • Äldre 10 Feb 12:56
    #26
    piiiinkcat skrev 2010-02-10 09:38:10 följande:
    Ja det kanske är bra att hon får vila lite. Det är ju en del att suga in, inget kul att förlora sina små bebisar. Katter kan ju också få förlossningsdepressioner. Hoppas att det ordnar sig.
    ja det hoppas jag :) Men hon tog inte riktigt åt sig ungarna så hon letar inte fter dom lr så det ända som e lite skumt är att hon inte äter något tonfisk äter hon men itne sitt torrfoder..
  • Äldre 10 Feb 16:40
    #27

    mm, förstår henne i och för sig... hade jag förlorat mina barn så hade jag inte nöjt mig med andrahandsvalet direkt utan kört med bara godsaker. det kan man ju unna dem när det har hänt något så tragiskt. har själv varit med om att förlora ett barn i magen och det är verkligen något av det värsta som varit med om. jag finns inte ens se barnet. i coh för sig så frågade de om vi ville det, men det kändes inte alls rätt. katter kommer nog över en sådan grej rätt fort dock, så det kommer nog gå superbra med nästa kull ska du se. ge henne lite kärlek bara så blir det nog bra igen.


    Molly 061216 ٩๏̯͡๏)۶ ♥ ٩(●̮̮̃?̃)۶ Leonard 090519
Svar på tråden Katt som fick göra kejsarsnitt, kattungarna dog/var döda :(