• Äldre 11 Feb 20:03
    128779 visningar
    131 svar
    131
    128779

    3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid

    Har en son på dryga tre år.
    Igår kväll vaknade han efter att ha sovit en timme och bara grät och sprattlade i sängen. Sa att han hade ont i rumpan. Vi kollade men såg inget konstigt, lite röd - men inte alls mycket. Efter en timmes gråt gav vi honom en panodil och han somnade en timme efter det. (Han bajsade och var helt som vanligt i magen, det kliade inte, det frågade vi.) Ville inte sitta på rumpan, men på sidan var ok.

    I morse när vi vaknade var han glad och som vanligt, jag frågade om han hade ont i rumpan och han svarade nej. Han har inte klagat på hela dagen eller kvällen.

    Nu vid läggning började samma sak igen, han bara gråter och säger att han har ont i rumpan, vi får inte titta då blir han hysterisk...

    Någon som vet vad detta kan vara?
    Känner att om han fortsätter får jag åka in till sjukhuset med honom... Men om inte vi får titta tvivlar jag på att en läkare får det, vad gör man då? Söver honom? tvingar honom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-12 11:16
    Det är springmask, vi såg dem igår och åt medicin.

  • Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid
  • lilla apa
    Äldre 11 Feb 20:05
    #1

    Min kompis dotter klagade precis likadant flera kvällar när hon skulle gå och lägga sig, och det visade sig att hon hade springmask. Kan vara värt att kolla... Det är ju sånt som går på dagis ibland.

  • Äldre 11 Feb 20:07
    #2
    lilla apa skrev 2010-02-11 20:05:56 följande:
    Min kompis dotter klagade precis likadant flera kvällar när hon skulle gå och lägga sig, och det visade sig att hon hade springmask. Kan vara värt att kolla... Det är ju sånt som går på dagis ibland.
    Men det kliar väl?...
    Har frågat massor av gånger om det kliar, men han säger nej och att det gör ont.
  • Äldre 11 Feb 20:09
    #3

    Tänkte oxå säga att det förmodligen är springmask. En kompis dotter har det just nu. Pratade med henne idag och hon sa att det kan vara svårt att upptäcka. Det är bara på kvällen som man kan märka det då masken kommer ut. Den är sytrådstunn och cirka en halv centimeter. man kan märka det på barnen just för att vissa får ont i rumpan just på kvällen.
    Kolla upp det. Allt som behövs är en engångsdos. Sen ska man iofs tvätta alla handdukar, sängkläder och det blir en viss sanering.

  • Stina m buffe i ugnen
    Äldre 11 Feb 20:10
    #4

    Min första tanke med. Nu blir det ovetenskapligt, men jag har hört att de ska tydligen bli mer aktiva och typ "krypa ut" när det är mörkt, som om de skyr ljuset och därför märks de av mer på kvällen. Jag kan ha helt fel...

  • Marlee­n
    Äldre 11 Feb 20:12
    #5

    sprigmask, skulle jag säga! vissa barn kan uppleva detta som smärta när masken bli aktiv på kvällen o kommer ut i ändtrmsöppningen

  • Katta8­6
    Äldre 11 Feb 20:12
    #6

    Jag vet inte vad det kan vara, tyvärr.

    Men angående läkare så tror jag säkert att det skulle gå bra! Min son slog alltid bort våra händer när vi tog han hans snopp (för att tvätta förståss) och vi blev oroliga att han hade ont och tog honom till läkaren. Där satt han hur lugnt och fint som helst medan han blev undersökt. Det var innan han lärt sig prata så det var lite svårt att fråga vad det var.

    Likadant var det ett tag då vi inte fick rengöra hans öron med tops. Han drog upp axeln och viftade bort våra händer och när jag frågade om han hade ont sa han ja. Tog honom till läkaren där han utan problem kunde peta öronen och undersöka hur mycket han ville.

    Det behöver inte vara så med din son men jag tror att små barn kan förstora eller bli lite trotsiga när det handlar om mamma och pappa.

    Så om det fortsätter så ta honom till läkaren, det går säkert bra! =)


    Älskar mina underbara ungar Anton 070802 och Molly 090709!!
  • Simple­black
    Äldre 11 Feb 20:13
    #7

    De kryper ut och lägger sina ägg i ändtarmsöppningen, det känns inte så mycket på dagen när man rör sig men på kvällen när man ligger stilla så blir det obehagligt, Det finns receptfritt på apoteket och en rejäl klick fet salva i rumpan så kan inte maskarna krypa så långt

  • Äldre 11 Feb 20:20
    #8

    Men kan man ha springmask utan klåda?...

  • Äldre 11 Feb 20:24
    #9
    Julia1234 skrev 2010-02-11 20:20:57 följande:
    Men kan man ha springmask utan klåda?...
    Min dotter sa aldrig att det kliade utan hon sa att det gjorde ont. Kan ju hända att de uppfattar den klådan som ont.. man vet ju aldrig riktigt. Det blev bättre när vi köpte den groteska röda vätskan på apoteket.
  • Äldre 11 Feb 20:27
    #10

    Fast han säger att det kliar ibland, om han tex har varit lös i magen och ngn rest sitter kvar. Då tvättar vi och tar salva så blir allt bra. Har försökt tvätta och ta salva nu med, men som sagt - fortfarande klagan på att det gör ont.


    Så jag tror faktiskt att han kan skilja på kli och smärta.

Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid