• Äldre 11 Feb 20:03
    128784 visningar
    131 svar
    131
    128784

    3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid

    Har en son på dryga tre år.
    Igår kväll vaknade han efter att ha sovit en timme och bara grät och sprattlade i sängen. Sa att han hade ont i rumpan. Vi kollade men såg inget konstigt, lite röd - men inte alls mycket. Efter en timmes gråt gav vi honom en panodil och han somnade en timme efter det. (Han bajsade och var helt som vanligt i magen, det kliade inte, det frågade vi.) Ville inte sitta på rumpan, men på sidan var ok.

    I morse när vi vaknade var han glad och som vanligt, jag frågade om han hade ont i rumpan och han svarade nej. Han har inte klagat på hela dagen eller kvällen.

    Nu vid läggning började samma sak igen, han bara gråter och säger att han har ont i rumpan, vi får inte titta då blir han hysterisk...

    Någon som vet vad detta kan vara?
    Känner att om han fortsätter får jag åka in till sjukhuset med honom... Men om inte vi får titta tvivlar jag på att en läkare får det, vad gör man då? Söver honom? tvingar honom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-12 11:16
    Det är springmask, vi såg dem igår och åt medicin.

  • Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid
  • Äldre 19 Feb 19:57
    TrumPappa0406 skrev 2010-02-19 04:21:23 följande:
    Springmask. Hur svårt kan de va?
    Eh... var kom du ifrån?
  • Äldre 19 Feb 20:22

    Springmask är vansinnigt jobbig att bli av med. Vi hade springmask i ett halvår med jämna mellanrum. Den bara dök upp om och om igen. Det kändes hopplöst. Efter ett par-tre gånger slutade jag tvätta och skura, det spelade ingen roll. Har man små barn då spelar det inte så stor roll hur noga man är med hygienen. Maskäggen är så små och finns överallt. Vi tog medicinen i förebyggande syfte flera gånger och till slut försvann masken också. Vi åt dessutom Vermox som är receptbelagt.

  • Äldre 21 Feb 07:15
    chobokid skrev 2010-02-19 20:22:55 följande:
    Springmask är vansinnigt jobbig att bli av med. Vi hade springmask i ett halvår med jämna mellanrum. Den bara dök upp om och om igen. Det kändes hopplöst. Efter ett par-tre gånger slutade jag tvätta och skura, det spelade ingen roll. Har man små barn då spelar det inte så stor roll hur noga man är med hygienen. Maskäggen är så små och finns överallt. Vi tog medicinen i förebyggande syfte flera gånger och till slut försvann masken också. Vi åt dessutom Vermox som är receptbelagt.
    Usch, vad jobbigt det låter. Det är precis det där jag är rädd för
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • TrumPa­ppa040­6
    Äldre 23 Feb 15:31

    som sagt,,, hur svårt... bla bla bla...    Det låter som springmask. Köp medel mot det!

  • Shadil­ly
    Äldre 23 Feb 16:04
    TrumPappa0406 skrev 2010-02-23 15:31:28 följande:
    som sagt,,, hur svårt... bla bla bla...    Det låter som springmask. Köp medel mot det!
    haha, ts räddare i nöden
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Äldre 23 Feb 19:39
    Shadilly skrev 2010-02-23 16:04:00 följande:
    haha, ts räddare i nöden
    Ja - eller hur
  • Äldre 23 Feb 20:10
    Shadilly skrev 2010-02-23 16:04:00 följande:
    haha, ts räddare i nöden
  • Äldre 23 Feb 20:10
    Shadilly skrev 2010-02-23 16:04:00 följande:
    haha, ts räddare i nöden
    Ja, vissa är SÅ snabba!
  • Shadil­ly
    Äldre 23 Feb 21:34
    Emmel skrev 2010-02-23 20:10:22 följande:
    Ja, vissa är SÅ snabba!
    Men bara för att TS kom på problemets lösning en vecka tidigare och postade i tråden ska det ju inte hindra en från att posta samma sak. Man måste tänka utanför lådan!
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Äldre 28 Feb 18:45

    Igår tog vi andra dosen av vermox.
    Sonen har gnällt lite på att det kliar/svider/gör ont i rumpan några ggr. Vi har då duschat och smörjt med Inotyl och så har det varit bra. Idag har han gnällt flera gånger att det kliar.... Blir helt matt samtidigt som jag inte vet om det bara är en fix idé... Vi tog medicinen igår, då kan det ju omöjligt finnas några levande maskar idag i alla fall!?! Eller?

  • Shadil­ly
    Äldre 28 Feb 20:08
    Julia1234 skrev 2010-02-28 18:45:49 följande:
    Igår tog vi andra dosen av vermox. Sonen har gnällt lite på att det kliar/svider/gör ont i rumpan några ggr. Vi har då duschat och smörjt med Inotyl och så har det varit bra. Idag har han gnällt flera gånger att det kliar.... Blir helt matt samtidigt som jag inte vet om det bara är en fix idé... Vi tog medicinen igår, då kan det ju omöjligt finnas några levande maskar idag i alla fall!?! Eller?
    Vermox är ett av de klurigaste läkemedel jag vet.
    Istället för att vara starka och "förgifta" masken tar det sig in i masken och förstör dess ämnesomsättning. På så vis dör masken genom att den inte kan ta upp näring från sin värd.

    Så det kan ta ett par dagar innan alla maskar skadats och svultit ihjäl.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid