• Anonym
    Äldre 14 Feb 05:25
    38008 visningar
    89 svar
    89
    38008

    Min dotter hör röster

    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne.
    Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet.
    Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem.
    På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger.
    Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel.
    Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag?
    Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn.
    Är det någon som har varit med om samma sak?
    Mvh Orolig mamma

  • Svar på tråden Min dotter hör röster
  • Anonym
    Äldre 14 Feb 09:09
    #1

    Hon är inte synsk då? Bra att ni går med henne till en läkare, hon kan ju kanske ha någon diagnos eller mår enbart dåligt över något. Kanske en barnpsykolog kan vara något för henne. Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 14 Feb 17:17
    #2
    Anonym skrev 2010-02-14 05:25:29 följande:
    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne.Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet.Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem.På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger.Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel.Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag?Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn.Är det någon som har varit med om samma sak?Mvh Orolig mamma
    troligen är hon medial / synsk. inte farligt men jobbig och obehaglig för henne ifall hon
    inte får hjälp. ett råd är att hitta ett BRA medium som kan hjälpa henne.
  • Anonym
    Äldre 14 Feb 17:24
    #3

    Förlåt, men jag fick samma svar när jag skrev in på FL när jag själv upplevde hallucinationer. Huruvida man tror på mediala eller ej, det är allvarligt med hallucinationer och det är mer troligt att det är en form av psykos-sjukdom som kan behandlas. Att ropa "hon är synsk" är bara naivt, men man vill gärna själv tro det när man är drabbad. Kräv en ordentlig utredning samt skall-röntgen.

  • Anonym
    Äldre 14 Feb 17:26
    #4
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 14 Feb 17:41
    #5

    Tack anonym.
    Jag vill gärna göra en utredning att tro att hon är synsk känns konstigt att säga eftersom hon är åtta år.
    Givetvis inte främmande för gåvor av olika slag, men vad får er att tro att hon är synsk?
    Mvh Orolig mamma, gör vad som hällst även alternativ behandlingar

  • Shasti
    Äldre 14 Feb 19:08
    #6

    Har hon berättat närmare om "rösterna", vad de säger mer specifikt, när och hur ofta hon hör dem, ser hon någonting också eller är det bara röster? Hör hon dem som en röst med öronen, alltså ljud med öronen, eller är det som "tankar i huvudet" som hon känner inte är hennes egna?

  • Anonym (Hej)
    Äldre 14 Feb 19:14
    #7

    Jag jobbar inom psyk, och det var väl rätt nydligen som Oprah  W hade ett program om en liten tjej som såg saker. Folk tjöt av förtjusning över att hon var synsk.. Nej det behövs en utredning, läkarhjälp.
    Vänd er inte till någon hocus pokus läkare eller dyl.
    Lycka till, det kommer bli bra!

  • Anonym
    Äldre 14 Feb 19:20
    #8
    Anonym (Hej) skrev 2010-02-14 19:14:51 följande:
    Jag jobbar inom psyk, och det var väl rätt nydligen som Oprah  W hade ett program om en liten tjej som såg saker. Folk tjöt av förtjusning över att hon var synsk.. Nej det behövs en utredning, läkarhjälp. Vänd er inte till någon hocus pokus läkare eller dyl. Lycka till, det kommer bli bra!
    Alla synska är inte psykiskt sjuka. Alla psykiskt sjuka är inte synska.
  • Anonym (psyk)
    Äldre 14 Feb 20:08
    #9
    Anonym skrev 2010-02-14 05:25:29 följande:
    Jag har en 8 årig dotter som annars är en ganska glad men blyg tjej har två bästa vänner som är verkligen bra för henne. Första gången jag hörde henne säga att det är röster som pratar med henne var för ung. 6 mån. sedan men jag trodde att hon kanske sett något barnpogram och tyvärr ignorerade problemet. Men på sista tiden har "rösterna" skrämt henne och hon vill bli av med dem. På måndag ska vi träffa doktorn och se vad hon säger. Jag och min man är väldigt oroliga och såklart frågar vi oss själva om detta är vårat fel. Vi flyttade från Sverige till usa för ett par år sedan och kanske detta är ett del av det-vad vet jag? Vi är en ganska normal familj, jag är hemma fru och vi lever ett ganska gott liv utan ekonomiska bekymmer och vi försöker lägga all vår lediga tid på våra älskade barn. Är det någon som har varit med om samma sak? Mvh Orolig mamma
    Om du inte tror på teorin att hon är synsk och funderar gällande om hon lider av någon psykiskt sjukdom så vill jag svara utifrån min syn på röster. Jag arbetar som psykolog och har träffat många som hör röster. För mig behöver inte alls röster ha något med psykisk sjukdom (t ex psykoser och schizofreni) att göra, det finns mycket som talar på att vi alla kan höra röster när vi t ex är under psykisk press, har upplevt trauman eller av ingen anledning als.  Nu jobbar jag bara med vuxna men även en del med anhöriga till rösthörare och det viktiga har varit att våga prata om det, våga fråga och att inte göra detta med röster till något farligt. När började det? Är det en eller flera? Män eller kvinnor? När hörs de? Från vilket håll? Vad säger de? Ofta har människor som hör röster själva idéer om varför de kommit, i alla fall efter en serie terapisamtal. Nästa steg är också att prata med sina röster - "vad händer om du ber dem låta dig vara ifred?". När det kommer till din dotter är det viktigt att ni inte gör för stor affär av det, blir uppjagade eller rädda när hon berättar - det kommer att skrämma henne också. Att ha utgångspunkten att detta är fel och att ni lägger skulden på er själva gör ju detta till något sjukt. Var ett stöd och visa att det inte skrämmer er så kommer det inte att skrämma dottern lika mycket. Lycka till hos läkaren!
  • Turvan­n
    Äldre 14 Feb 20:11
    #10

    Jag hade börjat hos en vanlig läkare för att få en ordentlig utredning, hittar de inget "fel" så hade jag sökt mig med henne till något medium.
    Lycka till vad ni en väljer för väg, och hoppas allt löser sig för er dotter.

Svar på tråden Min dotter hör röster