• Äldre 14 Feb 20:56
    28335 visningar
    20 svar
    20
    28335

    Hur ser en inflammerad mollusk ut?

    Min dotter på 2,5 år har mollusker i ansiktet och har haft det sen i somras. En mollusk (som sitter i pannan) har blivit jättestor.

    Nu har den böjat klia, förra veckan kliade hon hål på den så det började blöda
    Nu har huden bakom/omkring mollusken blivigt röd...kan den vara inflammerad? Vad kan jag göra åt det?

  • Svar på tråden Hur ser en inflammerad mollusk ut?
  • Äldre 14 Feb 21:02
    #1

    Min dotter har haft likasant. Hennes var på magen, precis vid bältet så de gick också sönder och blev infekterade. Jag fick rådet att tvätta dem riktigt ordentligt. Tvål och vatten eller tvättsprit. Henned hud blev dock blåsvart så det fick bli en pencillinkur.
    Tvätta ordentligt och blir det värre så sök för det.
    Hoppas att det går över fort!

  • Äldre 14 Feb 21:17
    #2

    Då kanske den inte är infekterad än då?

    De har börjat pluppa upp lite överallt i ansiktet =( Och de blir bara större och större men den i pannan är värst och det är bara den hon har kliat på än så länge. Ser ut som om det är fleramollusker som har bildat denna "knöl".
    Vi har asolsprit hemma men hon blir vansinnig när jag närmar mig pricken...

    Har funderat på om jag ska gå och badda den på kvällen när hon har somnat!

    Måste varit besvärligt att ha dem vid byxlinningen...hur länge satt dem kvar hos din dotter?

  • Äldre 15 Feb 07:35
    #3

    hej, min son har haft sina mollusker i över ett år nu , han har jättemycket på sidan på magen och även i ansiktet. dom brukar bli stora och tillslut gå hål och blöda , men efter det brukar dom bli mindre så vänta du och se , hittills har ingen blivit infekterad och han har verkligen massor, som tur är verkar det bli bättre nu, ett tag fick jag byta pyjamas varje dag då dom hade gått hål under natten

  • Äldre 15 Feb 11:24
    #4
    maskrospärlan skrev 2010-02-15 07:35:36 följande:
    hej, min son har haft sina mollusker i över ett år nu , han har jättemycket på sidan på magen och även i ansiktet. dom brukar bli stora och tillslut gå hål och blöda , men efter det brukar dom bli mindre så vänta du och se , hittills har ingen blivit infekterad och han har verkligen massor, som tur är verkar det bli bättre nu, ett tag fick jag byta pyjamas varje dag då dom hade gått hål under natten
    Lovisa har haft ju haft mollusker sen i somras men än så länge har ingen försvunnit, ploppar bara upp fler och fler. Ingen har gått sönder förutom den stora i pannan som hon då har kliat hål på.
    Så tråkigt när de får dem i ansiktet...hoppas de försvinner snart!
    Ska ge det några dagar till och se om rådnaden kring pricken försvinner annars ska jag kontakta BVC...

    Hoppas de försvinner på den lille också!
  • Äldre 15 Feb 11:49
    #5

    ja det jobbiga med dom är ju att dom kan sitta så länge, 2 år och över det är ju inge ovanligt

  • Doodie­s
    Äldre 15 Feb 14:56
    #6

    Sonen hade mollusker på hela rumpan. Vi försökte själva ganska länge att råda bot på det men till slut så frågade jag på bvc.
    Fick tips på 2 saker jag skulle använda. Dels tvätta med typ alsolsprit (någon form att bakteridödande iaf) och sedan smörja med en salva som var jättebra.
    Gahh kommer inte på vad den heter nu. Men den var jättebra och det försvann bara på några veckor.
    Om ingen annan här vet vad den heter så ska jag försöka gräva mer i minnet

  • Äldre 15 Feb 17:09
    #7
    Doodies skrev 2010-02-15 14:56:12 följande:
    Sonen hade mollusker på hela rumpan. Vi försökte själva ganska länge att råda bot på det men till slut så frågade jag på bvc.Fick tips på 2 saker jag skulle använda. Dels tvätta med typ alsolsprit (någon form att bakteridödande iaf) och sedan smörja med en salva som var jättebra.Gahh kommer inte på vad den heter nu. Men den var jättebra och det försvann bara på några veckor.Om ingen annan här vet vad den heter så ska jag försöka gräva mer i minnet
    Å det vore ju toppen =)
    Som sagt, det är inte kul när de sitter i ansiktet...och ingen annanstans för den delen heller...
    Hur ofta tvättade du dem och hur mycket tog du? Alltså, tog du lite på en tops och petade på molluskerna eller dränkte du in en servett?

    Vore verkligen toppen om du kom på vad det hette! Var den receptfri?
  • Äldre 15 Feb 18:31
    #8

    Här hade dottern mollusker i över ett år. Hela magen och hela fram och insida lår. Det var vidirgt.

  • Äldre 15 Feb 20:10
    #9
    SIN74 skrev 2010-02-15 18:31:40 följande:
    Här hade dottern mollusker i över ett år. Hela magen och hela fram och insida lår. Det var vidirgt.
    Men hur såg de ut när de var infekterade. Lovisas är ju jättestor och har fått en rodnad runt om. Kan den vara infekterad tror du?
  • Äldre 15 Feb 20:12
    #10

    Tillägger att hon har rivit hål på den flera gånger och den blir bara större och större för varje gång...

  • Äldre 16 Feb 19:55
    #11

    Först blev dotterns rödfärgade med rodnad runt om sedan började huden skifta i svart. Om den ökar i omfång och har annan färg än hudfärgad tycker jag att du ska be någon kolla på den.

  • MariaJ­L
    Äldre 16 Feb 20:09
    #12

    Min dotter har mollusker, och läkaren sa att man kunde klämma dem om de blev stora. Och hon har haft massor på hela axeln, så när de blivit stora så har vi klämt dom. Vi har upptäckt att när man klämmer de så finns det en "rot" innanför som är hård, får man bort den, så blir mollusken platt och sedan läker och försvinner. Det låter äckligt, men de har fungerat för att få bort dom.

  • Äldre 16 Feb 20:29
    #13
    SIN74 skrev 2010-02-16 19:55:37 följande:
    Först blev dotterns rödfärgade med rodnad runt om sedan började huden skifta i svart. Om den ökar i omfång och har annan färg än hudfärgad tycker jag att du ska be någon kolla på den.
    Då är nog Lovisas i första stadiet förtfarande. Var på barnmottagningen med lillsyrran idag och bad då doktorn kolla på mollusken samtidigt. Han sa att de kan bli så precis innan de försvinner. Nu tror jag tyvärr inte denna är påväg att försvinna, förra gången hon rev hål på den blev den också lite röd men växte istället =(

    Ska definitivt ha koll på hudfärgen då...
    ska se om jag kan ta en bild på den imorgon och lägga upp, kanske lättare att uttala sig då =)

    Ber att få återkomma...
  • Äldre 16 Feb 20:32
    #14
    MariaJL skrev 2010-02-16 20:09:45 följande:
    Min dotter har mollusker, och läkaren sa att man kunde klämma dem om de blev stora. Och hon har haft massor på hela axeln, så när de blivit stora så har vi klämt dom. Vi har upptäckt att när man klämmer de så finns det en "rot" innanför som är hård, får man bort den, så blir mollusken platt och sedan läker och försvinner. Det låter äckligt, men de har fungerat för att få bort dom.
    Jag har inte vågat klämma dem eftersom de säger att de sprider sig när det går hål på dem. Med tanke på hur den ser ut nu hade jag verkligen varit kapabel att prova med Lovisa släpper mig inte i närheten av den, jag får inte ens badda med asolsprit...hur fick du din dotter att sitta still? Tar gärna emot tips!
  • Äldre 17 Feb 10:36
    #15
    Pricken 16/2
    Så här ser mollusken ut idag,
    finns också i mitt galleri där ni kan se den i större format (tror inte det går att klicka på denna bild, eller?!)
    Där finns också bilder på hur mollusken såg ut för bara några veckor sedan...

    Vad tror ni? Är den inflammerad eller är den på väg att försvinna?!
  • snuttP
    Äldre 17 Feb 10:41
    #16

    Vågar inte svara på om den är påväg att försvinna eller vad..

    Jag är just nu i startgroparna på att göra en studie på mollusker och ett visst medel. Tillverkaren av detta medel och jag själv har provat på våra barn och deras mollusker försvan. Men som hudterapeut så tror jag ju inte på att det va av den anledningen det försvan. Så därför ska jag göra en fördjupad studie i just detta. Måste få det överbevisat för att tro på det.

  • Äldre 17 Feb 21:00
    #17

    Svårt att avgöra. Om den inte blir värre så är den nog på väg bort.

  • Äldre 18 Feb 10:28
    #18

    den ser inte inflamerad ut, som sagt har son haft massor och dom har sett värre ut men sen spruckit och blödit för att bli bättre efter det

  • Äldre 18 Feb 20:44
    #19
    maskrospärlan skrev 2010-02-18 10:28:07 följande:
    den ser inte inflamerad ut, som sagt har son haft massor och dom har sett värre ut men sen spruckit och blödit för att bli bättre efter det
    Hur menar du med bättre? Att den blir mindre igen eller att den förvinner?
    Än så länge har den bara blivigt större och större för varje gång hon har kliat sönder den =(
    Men det är väl bara att vänta ut dem....tråkigt, men, men....
  • Äldre 19 Feb 07:24
    #20
    LovisaTilda skrev 2010-02-18 20:44:04 följande:
    Hur menar du med bättre? Att den blir mindre igen eller att den förvinner? Än så länge har den bara blivigt större och större för varje gång hon har kliat sönder den =( Men det är väl bara att vänta ut dem....tråkigt, men, men....
    ja han har ju inte kliat sönder dom , bryr sej inte så mycket om dom , men ja hans har varit jättestora och sett hemska ut men när dom har gått sönder har det snabbt blivit bättre, men han har massor av pepplor, på sidan är det nog ett hundra tal nästan, suck, svårt tänka sej att det inte kommer bli märken kvar efter det men på dotter försvann allt och syns ingenting längre
Svar på tråden Hur ser en inflammerad mollusk ut?