• Äldre 16 Feb 12:23
    35804 visningar
    30 svar
    30
    35804

    Expanderskruv?

    Jag tänktesätta upp min nya tv med hjälpav expanderskruv i gipsväggen. Men såg på förpackningenatt manska ha ett speciellt verktyg för att dra ut skruven så att säga, går det inte utan verktyget, måste man köpa ett sånt verktyg då? Jävla massa jobb för en skruv.. dessutom verkar dom inte gå igenom självaplattan som man fäster i väggen, såjag måste borra hålen lite större. är det dumt? Vad kan jag annars göra??

  • Svar på tråden Expanderskruv?
  • Äldre 16 Feb 12:31
    #1

    Du behöver inte specialverktyget, bara å skruva åt skruven så den "fastnar" sen skuva ut skruven igen. Först skruvar du i expandern i väggen SEN skruvar du fast plattan. Ej expandern genom plattan.. 

    Lycka till!

  • Äldre 16 Feb 14:24
    #2
    Jane25 skrev 2010-02-16 12:31:12 följande:
    Du behöver inte specialverktyget, bara å skruva åt skruven så den "fastnar" sen skuva ut skruven igen. Först skruvar du i expandern i väggen SEN skruvar du fast plattan. Ej expandern genom plattan..  Lycka till!
    Ah det var ju smart, då slipper jag tänka påatt hålen intepassar,va bra :)
  • Äldre 16 Feb 19:52
    #3

    det är alltså den här modellen jag har:
    4.bp.blogspot.com/_XmA_XcRBnZM/SON-0jjs8hI/AAAAAAAAAAk/oLLxscPL6Ic/s400/expanderskruv.jpg

    tipset jag fick bröt av hela skruven, helt utanatt jag behövde ta i :( så nu måste jag köpa nya!

  • Tilt
    Äldre 16 Feb 22:03
    #4

    Köp du dig verktyget. Det kostar nästan ingenting på t.e.x biltema eller liknande "varuhus". Varför man använder sig av verktyget är för att själva pluggen ska expandera innanför gipset, det gör den inte när du skruvar i, utan det är verktyget som gör det. Jag kallar dom för mollyplugg jag.

  • Äldre 16 Feb 23:46
    #5
    Tilt skrev 2010-02-16 22:03:17 följande:
    Köp du dig verktyget. Det kostar nästan ingenting på t.e.x biltema eller liknande "varuhus". Varför man använder sig av verktyget är för att själva pluggen ska expandera innanför gipset, det gör den inte när du skruvar i, utan det är verktyget som gör det. Jag kallar dom för mollyplugg jag.
    Nej man behöver inget verktyg. Verktyget snabbar visserligen på det hela, men går lika bra att enbart skruva. 
  • Äldre 16 Feb 23:49
    #6
    Zodic skrev 2010-02-16 19:52:50 följande:
    det är alltså den här modellen jag har: 4.bp.blogspot.com/_XmA_XcRBnZM/SON-0jjs8hI/AA... tipset jag fick bröt av hela skruven, helt utanatt jag behövde ta i :( så nu måste jag köpa nya!
    Bröt du av skruven eller menar du att att sidobenen på själva pluggen liksom vek sig på mitten? För det är ju just det de ska göra. 
    Men då ska ju pluggen först sitta i väggen... 
  • Äldre 17 Feb 10:53
    #7

    Micke:
    Jo jag vet hur den fungerar och hur den ska vika sig, men alltså den gick sönder som i två delar,benen som ska vika sig vreds och lossnade från plattan.

  • Äldre 17 Feb 17:42
    #8

    Är det tillåtet att montera TV:n i bara expanderskruvar?

  • Äldre 17 Feb 18:49
    #9
    Pappa G skrev 2010-02-17 17:42:56 följande:
    Är det tillåtet att montera TV:n i bara expanderskruvar?
    tillåtet?
    enligt järnia tar varje skruv 20 kilo, och tvn väger inte ens så mkt, och ska använda 4 skruvar. inte en så stor tv.
  • Äldre 17 Feb 20:38
    #10
    Zodic skrev 2010-02-17 18:49:02 följande:
    tillåtet? enligt järnia tar varje skruv 20 kilo, och tvn väger inte ens så mkt, och ska använda 4 skruvar. inte en så stor tv.
    Vad skruven tar är väl beroende på vad den sitter i.
    Är väggen av enkelgips (vilket är vanligt) så pallar den inte 20 kg..
    Det är en hel del TV-apparater som trillat i golvet på grund av klena infästningar. Och många har blivit nekade ersättning på hemförsäkringen just på grund av detta.

    Fast är det en mindre TV så fungerar det ju kanske.

    Se dock upp med om du ex. använder VESA 75x75 eller 100x100.
    Hela "fyrkanten" kan lätt komma. Försök träffa en träregel om möjligt.
Svar på tråden Expanderskruv?