• Äldre 19 Feb 22:59
    35190 visningar
    21 svar
    21
    35190

    Vart ska vi åka i Mars för att få sol???

    Hjälp oss!
    Vi vill åka utomlands med vår 7 månaders son, men vi är inte särskillt beresta, och har funderingar på att åka nu i mars.. Vi vill åka nånstans där man kan bada och sola och där det är rätt lugnt för vår son..  Gran Canaria är ju varmt och så.. men finns något annat ställe som ni kan rekomendera också??

    Hur funkar det med mat på planet och i landet man kommer till när vår son bara äter puréer, gröt och välling???

    Hur gör man med pass för honom?

    Tacksam för hjälp :)

  • Svar på tråden Vart ska vi åka i Mars för att få sol???
  • Äldre 20 Feb 13:55
    #11

    Jo visst kan det bli 40 grader pa sommaren,men jag har bott manga ar i Egypten och det har sallan eller aldrig varit  35 grader i mars.Sedan ska man komma ihag att 30 grader dar kanns inte sa varmt som 30 grader har i sverige.

  • Äldre 20 Feb 13:57
    #12
    garib skrev 2010-02-20 13:55:45 följande:
    Jo visst kan det bli 40 grader pa sommaren,men jag har bott manga ar i Egypten och det har sallan eller aldrig varit  35 grader i mars.Sedan ska man komma ihag att 30 grader dar kanns inte sa varmt som 30 grader har i sverige.
    okej. hur många grader är det då i mars?
  • Äldre 20 Feb 14:00
    #13

    åk inte till egypten OM ni inte bara vill sitta på hotellet hela veckan.
    inga trevliga fik eller hak eller marknader.. människorna är otroligt jobbiga.
    ÅK till SPANIEN!

  • Äldre 20 Feb 14:02
    #14
    suntförnuft skrev 2010-02-20 14:00:37 följande:
    åk inte till egypten OM ni inte bara vill sitta på hotellet hela veckan.inga trevliga fik eller hak eller marknader.. människorna är otroligt jobbiga.ÅK till SPANIEN!
    vaaa? finns hur mycket att upptäcka i egypten, finns kairo, båtturer, snorkla m.m. dock kanske inte med en liten bebis men det finns ändå mycket att upptäcka.
  • Nettan­1
    Äldre 20 Feb 14:19
    #15
    pussgurkan86 skrev 2010-02-20 13:45:13 följande:
    och alla barn ska ha pass. åker ni till egypten så krävs visum också för alla. man får inte ta med mer än 100 ml välling på flyget och barnmat får man inte ta med. det fick inte vi göra. vi åkte med fritidsresor och vi fick burkmat på flyget.
    Man får ha med sig så mycket som kan begövas under fligten, det går utanför reglerna om 100ml per burk/förpackning.
    Var iväg på 2 charter i somras med barnen varav sonen fylde 1 år i Maj förra året.
    Vi hade med oss 3 förpackningar välling per resa (för flyget och tiden före/efter på flygplatserna) en barnmatsburk, fruktpure och en flaska vatten på ca.200ml.
    hade allt i en påse som vi behövde visa upp i säkerhetskontrollen och sa då att det var till sonen. Hade även Vettenflaska till dottern och någon fruktpure till henne med, då 4 år. Så det är inga problem.
    Vi åkte med fritidsresor båda gångerna och fick inte beställa mat till vår minsta därför var vi tvugna att ta med oss mat.

    Angående resmål så skulle jag nog valt Egypten vid den här tidpunkten.
    Vill ni ha sol och värme så är som sagt Kanarieöarna inte ett så säkert resmål.
    Var själv på fuerteventura för ett par år sedan i Mars/April och när solen var framme var det skönt men så fort solen gick i moln så var det långärmat som gälde.
    Är man på ett varmare resmål så uppskattar man dom ev. molniga dagarna mycket mer, fortfarande varm och skönt och man kan hitta på massa saker ute. Är det kallt och blåsigt på kanarieöarna så är man inte så road av att betala massa pengar och tro att man ska komma till solen och värmen och istället få gå runt och frysa.
    I ett varmare land kan man bada, vara på stranden m.m. även om det är molning men inte i molning kanarieöarna i mars.
    Fördelen med kanarieöarna är väl att det är lite renare, en fördel om man reser med små barn.
  • Äldre 20 Feb 16:43
    #16

    Hej igen! :)

    Min åsikt är den att man inte ska åka till Tunisien eller Egypten utan man/karl/pojkvän om man är tjej.. Jag och min kompis åkte till Tunisien och blev förföljda å de va inte speciellt kul...
    Jag tror däremot att om man har en pojkvän eller man med sig så "vågar" sig inte byborna på dig.. Deras syn på kvinnor är ju inte den bästa..därav deras beteende..

    Men skit samma, jag tror nog det kommer bli Egypten för våran del.. Frågan är ju bara vart man isåfall ska åka... Hurgadha eller Sharm el shejk? Eller nåt annat bra barnvänligt?

    Vagn är ju också ett problem..våran vagn är tung och stor, ska man sattsa på en sulky (en stabil variant) eller den tunga vanliga?
    Bör man ha solskyddsdräkt till sonen???

    Vart och hur fixar man visum? Vad behövs för att fixa pass till 7 månaders sonen?

    Tack för alla era snabba svar!

  • Äldre 20 Feb 18:20
    #17
    pussgurkan86 skrev 2010-02-20 13:45:13 följande:
    och alla barn ska ha pass. åker ni till egypten så krävs visum också för alla. man får inte ta med mer än 100 ml välling på flyget och barnmat får man inte ta med. det fick inte vi göra. vi åkte med fritidsresor och vi fick burkmat på flyget.
    Jag åkte till Malaysia 07 och fick ha med mig både baby juice och 6 burkar barnmat/mosad frukt. Bara allt var oöppnat. Välling hade vi med i pulverform och blandade på planet. Åkte charter förra året och då gällde de vanliga reglerna, behövde inte ha med barnmat den gången.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Äldre 20 Feb 18:26
    #18
    fisken85 skrev 2010-02-20 16:43:11 följande:
    Hej igen! :)Min åsikt är den att man inte ska åka till Tunisien eller Egypten utan man/karl/pojkvän om man är tjej.. Jag och min kompis åkte till Tunisien och blev förföljda å de va inte speciellt kul...Jag tror däremot att om man har en pojkvän eller man med sig så "vågar" sig inte byborna på dig.. Deras syn på kvinnor är ju inte den bästa..därav deras beteende..Men skit samma, jag tror nog det kommer bli Egypten för våran del.. Frågan är ju bara vart man isåfall ska åka... Hurgadha eller Sharm el shejk? Eller nåt annat bra barnvänligt?Vagn är ju också ett problem..våran vagn är tung och stor, ska man sattsa på en sulky (en stabil variant) eller den tunga vanliga? Bör man ha solskyddsdräkt till sonen???Vart och hur fixar man visum? Vad behövs för att fixa pass till 7 månaders sonen?Tack för alla era snabba svar!
    Bra. Pratade just med mina fastrar på Gran Canaria och de har de kallt. De bor på norra sidan men en av mina kusiner på södra sidan sa oxå att det var dåligt väder med kalla vindar. Visst poolerna är oftast uppvärmda på de större hotellen men man vill ju kanske ta sig ett doppp i poolen oxå

    Har en massa vänner som älskar Egypten och de säger alla att Sharm är mykit finare, mysigare, renare vatten och finare stränder. Den nya destinationen som jag länkade innan skulle vara toppen men vet inte om de kör dit redan i mars.

    Välj en enkel sulky men se till att det går att fälla ner ryggstödet, himla praktiskt! Ta inte med er fina vagn stor risk att den går sönder om den är tung.

    Solskyddsdräkter är toppen! Väl värda pengar. Finns inget värre än en 8 månaders, insmord och sandig unge

    Pass. Gå bara till passmyndighterna, tag med personbevis, foto tar man där.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Äldre 29 Nov 21:14
    #19
    Snälla åk ingenstans med er 7 månader gamla unge!
    Ett litet barn kan inte tryckutjämna och kommer således skrika hela resan. Ni får vänta några år!
  • Äldre 29 Nov 21:17
    #20
    uitiyt skrev 2015-11-29 21:14:25 följande:

    Snälla åk ingenstans med er 7 månader gamla unge!Ett litet barn kan inte tryckutjämna och kommer således skrika hela resan. Ni får vänta några år!


    Eh. Dom har nog redan åkt...
  • Äldre 29 Nov 22:13
    #21
    uitiyt skrev 2015-11-29 21:14:25 följande:
    Snälla åk ingenstans med er 7 månader gamla unge!
    Ett litet barn kan inte tryckutjämna och kommer således skrika hela resan. Ni får vänta några år!
    gissningvis har ts redan åkt - men varför denna skrämselpropaganda?!

    vi har rest mycket med våra barn och de har aldrig skrikit sig igen om en flygresa! 
Svar på tråden Vart ska vi åka i Mars för att få sol???