• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-09 21:34:06 följande:
    Du har ditt eget ansvar att välja tätt väg.
    Ja du brukar hävda det när du vill köpa dig tid att svara på frågor. Istället för att säga linknande plattityder kanske du bara kan vänta med att svara tills du faktiskt svarar på det jag skriver och inte bara säger något du säkert har på en post-it lapp på din datorskärm?
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-09 21:43:10 följande:
    Ja du brukar hävda det när du vill köpa dig tid att svara på frågor. Istället för att säga linknande plattityder kanske du bara kan vänta med att svara tills du faktiskt svarar på det jag skriver och inte bara säger något du säkert har på en post-it lapp på din datorskärm?
    Köpa tid till vad.
    Jag är inte i behov av svar efetrsom jag gjort mitt val och samma sak får du göra.

    Jag debbaterar inte tro, eftersom var och en får välja sin väg sedan är det Gud och framtiden som avgör.

    1 Korinthierna 1:20                                Sv. Folkbibeln
    "Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap."


    Rom 14:12
    ”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”


    Det kan vara lämpligt att läsa Galaterna 6:5
    "Var och en skall nämligen bära sin egen ansvarsbörda." och nämna att de kristna kan hjälpa till med att bära varandras bördor, men att var och en ändå skall ”bära sin egen ansvarsbörda” inför Jehova. Ingen annan kan vara trogen mot Gud i vårt ställe."


     


    Så vad har du att berätta om de goda nyheterna.


    Mark 13:10
    Och de goda nyheterna måste först predikas i alla nationerna.”


    1 Petrus 3:15                     2000
    ” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-09 21:57:04 följande:
    Köpa tid till vad.
    Jag är inte i behov av svar efetrsom jag gjort mitt val och samma sak får du göra.
    Jag noterar att du fortfarande inte för en dialog. Är det verkligen så svårt att säga att du inte kan svara på mina frågor? Det är ju inte supersvåra direkt, är det så att du skäms över att du försa dig först? Är det verkligen så omöjligt att säga att du hade fel? Det måste ju verkligen vara en sjuk blokering.
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-05-10 19:11:09 följande:
    Jag noterar att du fortfarande inte för en dialog. Är det verkligen så svårt att säga att du inte kan svara på mina frågor? Det är ju inte supersvåra direkt, är det så att du skäms över att du försa dig först? Är det verkligen så omöjligt att säga att du hade fel? Det måste ju verkligen vara en sjuk blokering.
    Bibeln har alltid rätt och vad du eller jag anser har ingen betydelse.
    Och du har fårr svar.
  • Agnostino
    Användarnamn skrev 2011-05-11 17:31:27 följande:
    Bibeln har alltid rätt och vad du eller jag anser har ingen betydelse.
    Nej, bibeln har fel väldigt ofta, både moraliskt och historiskt. Men jag antar att man som kristen kan välja dem delar som man tycker låter bra?
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-05-11 17:31:27 följande:
    Bibeln har alltid rätt och vad du eller jag anser har ingen betydelse.
    Och du har fårr svar.
    Om man tittar på skapelseberättelsen så har bibeln fel... När man tittar på det ska ha hänt vid Jesu död så har bibeln också fel. Om de två centrala delarna är fel - varför skulle man tro på resten?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-05-11 17:31:27 följande:
    Bibeln har alltid rätt och vad du eller jag anser har ingen betydelse.
    Och du har fårr svar.
    Nej, du har inte svarat på min fråga än. (det blir inte sant bara för att du säger att det är så).
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-05-11 23:03:36 följande:
    Om man tittar på skapelseberättelsen så har bibeln fel... När man tittar på det ska ha hänt vid Jesu död så har bibeln också fel. Om de två centrala delarna är fel - varför skulle man tro på resten?
    Vad är fel?
  • Toboas
    Användarnamn skrev 2011-05-11 23:17:02 följande:
    Vad är fel?
    I skapelseberättelsen är ordningen helt fel. Solen skapas efter djuren och även djuren uppstår i fel ordning. Ett annat fel är ju att de beskriver förloppet i enskilda dagar. Jo, jag vet att JV anser att "en dag kan vara flera tusen år" men eftersom det står att "solen gick ned" så är det vanliga dagar som beskrivs och inget annat.

    När Jesus dör så sägs det att ett mörker föll över jorden - intressant nog så har inga astronomer i någon del av världen noterat det. En annan sak som nämns är att döda reste sig ur sina gravar och sågs av många. Även den zombie-paraden har alla andra historieskrivare missat att notera.
  • KristenTjej84
    Toboas skrev 2011-05-12 07:48:40 följande:
    I skapelseberättelsen är ordningen helt fel. Solen skapas efter djuren och även djuren uppstår i fel ordning. Ett annat fel är ju att de beskriver förloppet i enskilda dagar. Jo, jag vet att JV anser att "en dag kan vara flera tusen år" men eftersom det står att "solen gick ned" så är det vanliga dagar som beskrivs och inget annat.

    När Jesus dör så sägs det att ett mörker föll över jorden - intressant nog så har inga astronomer i någon del av världen noterat det. En annan sak som nämns är att döda reste sig ur sina gravar och sågs av många. Även den zombie-paraden har alla andra historieskrivare missat att notera.
    Jag vet inte vilken skapelseberättelse du läst, men i min bibel står det att Gud bara frambringade örter, träd och resten av naturen innan han skapade solen, inga djur eller människor förrän efter solen.
    Första moseboken kapitel 1:
    I begynnelsen skapade Gud himmel och jord, jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en Gudsvind svepte över vattnet. Gud sade: Ljus bli till! och ljuset blev till, Gud såg att ljuset var gott och han skilde ljuset från mörkret, Gud kallade ljuset dag och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon det var den första dagen.
    Gud sade: I vattnet skall ett valv bli till, och det ska skilja vatten från vatten, och det blev så. Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovanför valvet. Gud kallade valvet himmel. Det blev kväll och det blev morgon. Den andra dagen.
    Gud sade: Vattnet under himmelen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt. Och det blev så. Gud kallade det torra landet jord, och vattenmassan kallade han hav. Och Gud såg att det var gott.
    Gud sade: Jorden skall ge grönska, fröbärande örter och olika arter av frukträd med frö i sin frukt skall växa på jorden. Och det blev så, jorden frambringade grönska, olika arter av fräbärande örter och olika arter av träd med frö i sin frukt. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen.
    Gud sade: På himlavalvet skall ljus bli till, och skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. De skall vara ljus på himlavalvet och lysa över jorden. (Vad kan detta vara annat än sol och måne??)
    Och det blev så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna. Han satte ljusen på himlavalvet att lysa över jorden, att härska över dag och natt och skilja ljus från mörker. Och Gud såg att det var gott. Det blev kväll och det blev morgon. det var det fjärde dagen. (först nu kommer vi till djuren)
    Gud sade: Vattnet skall vimla av levande varelser, och fåglar ska flyga över jorden, under himlavalvet.. och så fortsätter det med resten av skapelsen. det gäller bara att öppna sin bibel om man nu har någon och titta ordentligt, finns säkert på biblioteket annars.

     
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3