• Kriste­nTjej8­4
    Äldre 24 Feb 11:08
    247141 visningar
    5940 svar
    +1
    5940
    247141

    Jesus Mirakel Tråd 3

    Den gamla blev stängd, så jag öppnade en ny:) vilket bättre sätt att öppna


    den än att vidarebefordra ett Sid Roth avsnitt med fantastiska berättelser
    om hur Jesus helat o befriat människor.
  • Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • Äldre 24 Nov 14:08
    Vibban01 skrev 2014-11-24 13:40:07 följande:

    Att läsa Bibeln gör tron levande.Förvirring uppstår på grund av den felaktiga tanken att tro på Gud bara är en känslomässig upplevelse.

    Tro på Gud och Bibeln grundar sig stället på bekräftade fakta..


    Kan du dela med dig av någon bekräftad fakta?
    Säger lite vad jag vill.
  • Äldre 24 Nov 14:41
    kivirush skrev 2014-11-24 14:08:10 följande:

    Kan du dela med dig av någon bekräftad fakta?


    T ex skrev Bibelskribenten att jorden var rund, när man trodde att den var platt.

    Är jorden rund!

    Jesaja 40:22
    "Det är en som bor över jordens "cirkel" - "
    [1982 "rund"; Åkesson "krets";Heyma "ring"

    Job 26:7
    ?Han spänner ut norden över det tomma,. hänger jorden över det tomma.?

    Hebreiska ordet ?chugh?, som översatts med ?cirkel? i Jesaja 40:22 också betyder ?sfär? vilket bland annat framgår av William Wilsons Old Tesatament World Studies (sid. 77] och Benjamin Davidsons Analytical Hebrew and Charldee Lexcon(sid, 249)

    I forna tider trodde människor i allmänhet att jorden var platt men redan på 500 talet f.v.t. lade den grekiske filosofen Pythagoras fram teorin att jorden måste vara sfärisk. 200 år innan Pythagoras formulerade sim teori, gjorde emellertid profeten Jesaja följande klara och exakta uttalande; ?det är Han som bor över jordens rund. (Jesaja 40:22)

    Det hebreiska ordet chugh, som här ar översatts med rund, kan också återges med sfär eller klot. Endast ett sfäriskt eller klotformigt föremål ser runt ut från vilket håll man än ser det. Profeten Jesaja var alltså långt före sin tid, när han skrev ner detta uttalande som är vetenskapligt korrekt och opåverkat av forntida myter. (För att vara exakt är jorden inte helt rund utan något avplattad vid polerna.)
    Om inte jorden är sfärisk, ser man inte den som rund från alla håll.

    Jesaja 40:22
    "Det är en som bor över jordens cirkel ? ?dess invånare är som gräshoppor? (Människorna liknas vid gräshoppor) - Han som spänner ut himlarna alldeles som ett tunt flor, som reder ut dem som ett tält att bo i"

    Job 26:10
    ?han har beskrivit en cirkel över vattnens yta till den plats där ljuset slutar i mörker?
  • Äldre 24 Nov 15:02
    Vibban01 skrev 2014-11-24 14:41:05 följande:

    T ex skrev Bibelskribenten att jorden var rund, när man trodde att den var platt.


    Ja, det är ett påstående om att jorden en sfär. Kanske skulle ha formulerat mig bättre. Kan du dela med dig av någon bekräftad fakta som påvisar Guds existens?
    Säger lite vad jag vill.
  • Äldre 24 Nov 16:25
    kivirush skrev 2014-11-24 15:02:53 följande:
    Ja, det är ett påstående om att jorden en sfär. Kanske skulle ha formulerat mig bättre. Kan du dela med dig av någon bekräftad fakta som påvisar Guds existens?

    Rom 1:20
    "Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och Gudomlighet, så de är oursäktliga."


     

  • Äldre 24 Nov 16:45
    Vibban01 skrev 2014-11-24 16:25:24 följande:

    Rom 1:20

    "Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och Gudomlighet, så de är oursäktliga."

     


    Inget bevis. Det är ett påstående.
    Säger lite vad jag vill.
  • Äldre 24 Nov 17:08
    kivirush skrev 2014-11-24 16:45:40 följande:
    Inget bevis. Det är ett påstående.
    Ok.

    Nu är det bara rundgång.
  • Äldre 24 Nov 17:19
    Vibban01 skrev 2014-11-24 17:08:02 följande:

    Ok.

    Nu är det bara rundgång.


    Ja, inte speciellt ovanligt när en diskuterar med religiösa.

    Men nu lämnar jag denna tråd och låter den övergå till topic.
    Säger lite vad jag vill.
  • Äldre 24 Nov 17:34
    Vibban01 skrev 2014-11-24 13:42:40 följande:
    Då får jag önska dig lycka till med de 70 - 80 åren som bjuds.
    Tack det samma!
    Behold, i come as a thief.
  • Äldre 24 Nov 20:32

    ?people of a theological bent are often chronically incapable of distinguishing what is true from what they?d like to be true.? - See more at: www.skepticink.com/azatheist/2013/07/14/the-new-atheism-10-arguments-that-dont-hold-water-a-refutation-part-3/

  • Äldre 24 Nov 21:05
    Johan75 skrev 2014-11-24 17:34:54 följande:
    Tack det samma!
    Japp, än så länge är det så.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3