• avilo
    Äldre 26 Feb 09:42
    29738 visningar
    19 svar
    19
    29738

    Hur anrätta ytterfilé på bästa sätt?

    Hur steker och anrättar man ytterfilé på bästa sätt och har nu dessutom
    ett superrecept så är det välkommet?

  • Svar på tråden Hur anrätta ytterfilé på bästa sätt?
  • Jezami­ne
    Äldre 26 Feb 09:55
    #1
  • avilo
    Äldre 26 Feb 10:49
    #2

    Någon som har ett beprövat recept å ytterfilé?

  • Jezami­ne
    Äldre 26 Feb 10:50
    #3

    Du kana nvända samma recept som till kottlettrad el fläskfilé


    Avstängd tills vidare
  • k girl
    Äldre 26 Feb 10:56
    #4

    Tillagade hel fläskytterfilé för bara några dagar sedan. Saltade och pepprade, fräste på hög värme för att få en fin stekyta, sänkte värmen och hällde i ett par dl vatten samt en buljongtärning. Koka på svag värme under lock i minst en timme. Man kan också ha i morötter, lök mm som får ge smak åt buljongen och blir gott att servera till. Köttet blir mört och saftigt när man tillagar det på detta sätt.

  • avilo
    Äldre 26 Feb 11:08
    #5
    Jezamine skrev 2010-02-26 10:50:59 följande:
    Du kana nvända samma recept som till kottlettrad el fläskfilé
    Länken fungerar inte tyvärr.
  • Jezami­ne
    Äldre 26 Feb 11:12
    #6
    avilo skrev 2010-02-26 11:08:58 följande:
    Länken fungerar inte tyvärr.
    Oki men du kan googla på helstekt kotlettrad.
    Avstängd tills vidare
  • Octobe­r
    Äldre 26 Feb 11:22
    #7

    Jag brukar göra samma saker som med fläskfilé. Se bara till att krydda ordentligt, det smakar inget annars. 


    Ett av mina favoritrecept. 
    Skär i bitar, ca 1,5 cm breda, salta och stek, krydda med vitlökskrydda eller annan favoritkryddda, jag gillar santa marias med kryddkvarn, chicken och steak. 
    Stek med lite hackad lök och finhackad vitlök efter smak. På med matlagningsgrädde 3-5 dl. Smaksätt med sweet chili (nån matsked) lite dijonsenap, gärna den med chili vitlökssmak. Smula över torkad svamp om det finns, annars kan man steka lite färska hackade campinjoner med köttet och löken. 
    Gott till pommes eller tagliatelle. 
  • Äldre 26 Feb 11:35
    #8

    Ytterfilé, benfri kotlettrad och fläskhare är samma sak, med olika namn.


    Skär man upp en ytterfilé i skivor blir det benfria fläskkotletter.

  • avilo
    Äldre 26 Feb 13:43
    #9
    October skrev 2010-02-26 11:22:10 följande:
    Jag brukar göra samma saker som med fläskfilé. Se bara till att krydda ordentligt, det smakar inget annars.  Ett av mina favoritrecept.  Skär i bitar, ca 1,5 cm breda, salta och stek, krydda med vitlökskrydda eller annan favoritkryddda, jag gillar santa marias med kryddkvarn, chicken och steak.  Stek med lite hackad lök och finhackad vitlök efter smak. På med matlagningsgrädde 3-5 dl. Smaksätt med sweet chili (nån matsked) lite dijonsenap, gärna den med chili vitlökssmak. Smula över torkad svamp om det finns, annars kan man steka lite färska hackade campinjoner med köttet och löken.  Gott till pommes eller tagliatelle. 
    Tack alla för era tips!

    Har ni flera så är de välkomna.
  • Äldre 26 Feb 13:45
    #10

    Är det fläskytterfilé du menar, TS?  Det finns ju ytterfilé av andra köttsorter.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • avilo
    Äldre 26 Feb 14:37
    #11
    Doktorn skrev 2010-02-26 13:45:06 följande:
    Är det fläskytterfilé du menar, TS?  Det finns ju ytterfilé av andra köttsorter.
    Ja, jag menar ytterfläskfilé.{#lang_emotions_smile}
  • avilo
    Äldre 26 Feb 14:40
    #12
    avilo skrev 2010-02-26 14:37:57 följande:
    Ja, jag menar ytterfläskfilé.
    Jag menat förståss fläskytterfilé så klart.{#lang_emotions_laughing}
  • Äldre 26 Feb 19:16
    #13

    Underbart att ni håller en med sådana ledtrådar. En annan sitter här med ett saftigt stycke på 1.3kg ytterfilé. Måste tillaga det. Min käraste har kört in en ugnsform med pepaprrot, morötter, och sådan smaksatt potatis i ugnen som tilltugg, så ugnen är upptagen. Vi måste således steka, en idé om om 175c ugn och 30~40 minuter går således bort. Vad gäller i stekpannan? Skära i bitar och bara bryna tills det ser awesome ut? Alla tips är välkomna. Ledsen att jag bumpar efter ett år, men jag är lite kluven. Ni har säkert varit där.

  • Äldre 27 Feb 10:16
    #14

    Jag stekte benfri kotlettrad i ugn förra helgen. Skar först upp den och fyllde med tapenade på svarta oliver. Penslade köttet med en blandning av soya och chilisås (en stark, utan socker i). Band upp steken och stekte den på 125 grader i ugn ca 4 timmar (använde termometer). Det blev jättegott och saftigt.

  • mandal­a
    Äldre 1 Mar 08:55
    #15

    Jag gjorde helstekt fläskytterfilé förra veckan, med pestosmör. Här är receptet:

    http://mammamandala.wordpress.com/2011/02/23/helstekt-flaskytterfile-med-pestosmor/


  • Magnus 576
    Äldre 2 Jul 14:59
    #16

    Vi lagade i ugnen igår på låg temperatur. Tog lång tid men blev mycket bra, jätesaftigt.

    http://matlyckan.blogspot.com/2011/07/helstekt-flaskytterfile.html 

  • Äldre 2 Jul 15:04
    #17

    Strimla filen, stek den med lök i en gryta, ha på 1-2 buljoner MÖRK oxbuljong, Salta å peppra (svartpeppar) Häll på krossade tomater eller passerade tomater. Puttra 20-30 min. Häll på grädde å puttra ett tag till. Servera med ris Tungan ute


    Mio 000220 Max 051121 Elliot på väg :)
  • Äldre 2 Jul 15:15
    #18
    Carlique skrev 2011-02-26 19:16:35 följande:
    Underbart att ni håller en med sådana ledtrådar. En annan sitter här med ett saftigt stycke på 1.3kg ytterfilé. Måste tillaga det. Min käraste har kört in en ugnsform med pepaprrot, morötter, och sådan smaksatt potatis i ugnen som tilltugg, så ugnen är upptagen. Vi måste således steka, en idé om om 175c ugn och 30~40 minuter går således bort. Vad gäller i stekpannan? Skära i bitar och bara bryna tills det ser awesome ut? Alla tips är välkomna. Ledsen att jag bumpar efter ett år, men jag är lite kluven. Ni har säkert varit där.
    Ja, skiva den och stek, precis som du steker fläskfilé. Det som är i ugnen låter gott!
  • trollk­arl
    Äldre 6 Jul 09:59
    #19

    Du menar hel benfri kotlettrad ts.

    Bräsera snabbt, sen 125 c på ugnen, termometer i köttet. Den ska visa 58 c. Ta ut o låt vila.

Svar på tråden Hur anrätta ytterfilé på bästa sätt?