• Äldre 28 Feb 10:06
    377763 visningar
    2071 svar
    2071
    377763

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • maximu­m
    Äldre 28 Feb 10:12
    #1

    Håller man undan disk och tvätt så tycker jag att resten går lättare. För har man alltid någorlunda så är det roligare att städa annat också.
    Vykort och gamla saker slänger jag men sonens kort typ födelsedags kort mm sparar jag i en låda.
    Julkorten sparar jag i en påsa bland julgardiner och dukar som kommer fram i advent, då kan man kolla vilka man fick kort utav förra året så vet man vilka man ska skicka till i år.
    Det finns ingen genväg för städat hem. det är bara att göra det.

  • Mia29
    Äldre 28 Feb 10:15
    #2

    :) Jag har kallats både manisk och pedant av min man, men det är jag absolut inte....

    Mitt råd till dig är att inte tillåta dig att "skjuta upp" saker...  Försök att göra det du tänker att "du borde göra" samma sekund som du tänker tanken.... 

    Bestäm också att du tar tex. 15 minuters ryck innan du "belönar" dig med att tex. sitta framför datorn eller häcka framför tv:n, det hinner man massor på.  Gör detta varje dag så kommer du att nå en bra grundordning.

    Det är ju väldigt mycket skönare att slappa om man har det fint runt omkring sig.

    Lyckas du slänga saker kommer du också att få en bättre ordning, där har jag dock inga bra tips eftersom jag är lagd åt det andra hållet... Släng, släng, släng...

  • Äldre 28 Feb 10:32
    #3
    maximum skrev 2010-02-28 10:12:05 följande:
    "Det finns ingen genväg för städat hem. det är bara att göra det."
    Jag misstänkte nästan det! {#lang_emotions_laughing} Tack för bra tips!
  • Äldre 28 Feb 10:38
    #4
    Mia29 skrev 2010-02-28 10:15:18 följande:
    :) Jag har kallats både manisk och pedant av min man, men det är jag absolut inte....Mitt råd till dig är att inte tillåta dig att "skjuta upp" saker...  Försök att göra det du tänker att "du borde göra" samma sekund som du tänker tanken....  Bestäm också att du tar tex. 15 minuters ryck innan du "belönar" dig med att tex. sitta framför datorn eller häcka framför tv:n, det hinner man massor på.  Gör detta varje dag så kommer du att nå en bra grundordning.Det är ju väldigt mycket skönare att slappa om man har det fint runt omkring sig.Lyckas du slänga saker kommer du också att få en bättre ordning, där har jag dock inga bra tips eftersom jag är lagd åt det andra hållet... Släng, släng, släng...
    Ja, problemet är att jag ofta skjuter upp saker jag tycker är jobbiga, vilket gör att man har dem hängande över sig hela tiden istället.
    Bra tips att städa en kortare stund. Jag ser allt som behöver göras och ser det som en omöjlig uppgift och orkar inte ens börja...
    Intressant med någon som inte samlar! Hur tänker du för att kunna slänga? Blandar du inte in några känslor alls i det du ska kasta eller hur tänker man "släng, släng, släng"?
  • maximu­m
    Äldre 28 Feb 10:56
    #5

    Jag slänger också en hel del saker. Men håller med dig om att vissa saker kan man bara inte slänga.
    Men sen måste man tänka att grejerna finns ju kvar i ditt minne och hjärta. Man kan inte stoppa tiden med saker.
    Jag ser till att ha det undanplockat när jag går och lägger mig. Vill vakna till en ny dag med nya möjligheter. Inte till en ny dag med gammalt kvar.
    Gör man så känns det också mycket bättre. Sonens leksaker hinner jag slänga ner i lådorna på de 30 sek som vällingen är i micron och vips så finns inge leksaker framme.
    Disk hatar jag också så himla mycket att jag sätter ner allt i diskmaskinen och diskar upp endel grejer för hand direkt.
    På morgonen har jag som rutin att tömma diskmaskinen som jag startade när jag gick och la mig på kvällen, det gör jag under tiden kaffet rinner ner.
    Toan städar jag medans sonen badar på kvällen.

  • Äldre 28 Feb 11:24
    #6

    Jag gillar tipsen du gav på att plocka undan medan eller i samband med att man gör något annat. Det är jag dålig på nu. Jag ser liksom det hela som behöver göras och då känns ju allt så tungt.

    Jag hittar ofta skäl till att ha kvar saker istället för att kasta dem och det kan säkert vara långsökta skäl (i någon annans ögon.)

    Det jag tycker mest om att städa är barnens leksaker, för där har alla saker en viss plats, vilket gör det hela så mycket lättare. Men även att rensa bort leksaker tycker jag är svårt. Jag har en dotter på två år, så hon borde ju inte beöva ha skallor och bitleksaker kvar, men jag kan behålla någon enstaka med tron att "det kan vara kul för henne att ha om hon leker med dockor att det är dockans skallra". Och "Hon kanske får en ny tand ochj behöver bita i något..." Eller att någon leksak är så söt... osv.

  • maximu­m
    Äldre 28 Feb 11:33
    #7

    -Posten sorterar jag på direkten. Sambons post läggar jag på hans skrivbord min post likaså, reklam öppnar jag inte utan den låker direkt till återvinningen. sätt en lapp på brevlådan att du inte vill ha reklam så slipper du dom högarna.

    Som Mia skrev så tvinga dig själv först och belöna dig sen. Jag brukar "tävla" mot ngt här hemma. tex som kaffet och diskmaskinen. Jag kan tävla mot kaffebryggaren, jag ska hinna tömma diskmaskinen innan kaffet är klart.
    Eller plocka undan det och det innan micron plingar osv.

  • Äldre 28 Feb 12:13
    #8
    maximum skrev 2010-02-28 11:33:42 följande:
    -Posten sorterar jag på direkten. Sambons post läggar jag på hans skrivbord min post likaså, reklam öppnar jag inte utan den låker direkt till återvinningen. sätt en lapp på brevlådan att du inte vill ha reklam så slipper du dom högarna.Som Mia skrev så tvinga dig själv först och belöna dig sen. Jag brukar "tävla" mot ngt här hemma. tex som kaffet och diskmaskinen. Jag kan tävla mot kaffebryggaren, jag ska hinna tömma diskmaskinen innan kaffet är klart.Eller plocka undan det och det innan micron plingar osv.
    Hihi, det lät ju lite som när man var liten och skulle hinna upp för trappan innan porten slog igen, eller förbi lyktstolpen innan bussen osv, men då hade jag alltid något hemsk som skulle hända annars...  Det låter som en bra och rolig idé ! (om man inte har något "annars" med i det hela förstås{#lang_emotions_wink}.)

    "Posten sorterar jag på direkten", skrev du. Om du då får en tandl. tid skriver du upp den i almanackan direkt och slänger lappen. Sätter du in lönelappar och så i någon pärm direkt? Inbjudan till tex fotbollsskola eller så som du inte riktigt tagit ställning till, var lägger du det? Jag är så dålig på att fatta definitiva beslut, så såna saker som jag inte bestämt mig för blir kvar på byrån tills jag rensar i den högen efter ett halvår eller så, och jag ser att de inte längre är aktuella. Vad i postväg sparar du och var? På detta område känns det som att jag är född igår...
  • Äldre 28 Feb 12:39
    #9

    Jag vet att många rekomenderar att städa ett rum/ytrymme åt gången men jag håller inte alls med..  Jag springer fram och tillbaka i hela huset när jag städar och tycker faktiskt att det funkar bäst..

    Låt säga att jag hittar leksaker i köket..  då samlar jag ihop dom, går till ungarnas rum och lägger på plats..  på vägen tillbaka till köket hittar jag lite tvätt på golvet och då tar jag med det och lämnar i tvättkorgen. I badrummet (där tvättkorgen står) hittar jag ett par tomma skäljmedelsflaskor som jag tar med tillbaka till sopsorteringen i köket. Vips har jag har fått undan en massa saker i stället för bara leksakerna som jag gick med från början. Så städar jag och det funkar hur bra som helst.

    Sen är det en bra idé att passa på att städa badrummet när barnen badar tex...

  • Äldre 28 Feb 12:48
    #10

    Alltså, det gäller ju som du säger att ha en grundordning. Jag kan se att det mesta av huset ser helt okej ut för det mesta, men att vissa saker som saknar grundordning alltid havererar (typ tvätten).

    Sen tycker inte jag att man ska hänga upp sig så mycket på det där "släng, släng, släng"-tänket om man inte är en släng-människa. Jag är en "spara", och skulle jag tvuinga mig att slänga grejer innan det blev städat så skulle det aldrig bli städat för jag kan inte. Satsa på att ha ordning på grejerna och bra förvaring istället.

    Det underlättar ju om man har mycket plats onekligen... jag har t.ex. ett syrum, där har jag alla garnrester, tyglappar, bandstumpar, papperslappar... men jag har hyllor på hela väggen ovanför skrivbordet med förvaringslådor. Superenkelt att hålla ordning, ner med garnrester i den lådan, tyger ligger i skåpet, allt till scrapbooking ligger i en låda.

    Posten har vi i en förvaringspryl från Ikea innanför dörren med ett fack till mannen och et till mig, posten sorteras ner i den innan man så mycket som tagit av sig skorna. Ett annat tips för att få ordning i hallen är att fixa korgar, en för varje person, som mössor, handskar, halsdukar åker ner i. Då står det fortfarande grejer på golvet, men det är snygga korgar istället för osorterade kläder. Vi har köksskåp från Ikea uppsatta precis under taket, de tar ingen plats och syns inte men slukar en hel del av sånt där när dte inte används.

    Disken hatar jag. Mitt enda tips är diskmaskin. Och att skrapa av ordentligt och skölja det som ändå blir stående på bänken. Är det avsköljt och snyggt staplat ser det inte riktigt lika illa ut.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...