• Anonym (Hur illa!)
    Äldre 1 Mar 19:51
    40596 visningar
    11 svar
    11
    40596

    B12 och folsyrabrist hur illa kan det bli?

    jag har B12 brist sedan många  år tillbaka har fått medicin emot det men tycker knappt att den hjälper har fortfarande minnesproblem myrkypningar trött och så vidare men värderna ligger bra enligt läkaren
    sen fick jag veta att jag även har folsyrabrist och att ingen har tänkt på att ge mig medicin emot det

    speciellt folsyramedicinen mår jag riktigt uselt av jag kräks jag får diarré blir yr och så vidare enligt läkaren så inbillar jag mig enbart

    eftersom jag mår dåligt av medicnerna inte får någon effekt så har detta lett till att jag slarvar konstant med dom har säkert inte tagit medicinerna nu på 2 månader

    men hur illa kan det bli? är det farligt att gå med låga nivåer av B12 och folsyra?

    har förgäves försökt att få fram information om detta men inte hittat något

  • Svar på tråden B12 och folsyrabrist hur illa kan det bli?
  • Anonym (Slarv­a inte!)
    Äldre 1 Mar 20:14
    #1

    Det är nog klokt om du tar din medicin hör du. Detta är inget att leka med. Det kan ge en svår form av anemi (blodbrist.) Och även neurologiska skador. Det finns hur mycket seriöst i ämnet på nätet, så googla lös bara, och glöm inte ta' din medicin. Prata med läkaren om dina besvär, här kan du endast få lite feedback.

  • Äldre 1 Mar 20:17
    #2

    Jag har själv såna värden. B12 låg bara på 45. Doktorn bokade en tid för gastroskopi direkt. Har du inte fått nåt sånt erbjudande? Kräv det annars. Vet inte om min medicin funkar, men jag mår inte dåligt av den.

  • Anonym (Hur illa!) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 20:28
    #3
    Anonym (Slarva inte!) skrev 2010-03-01 20:14:09 följande:
    Det är nog klokt om du tar din medicin hör du. Detta är inget att leka med. Det kan ge en svår form av anemi (blodbrist.) Och även neurologiska skador. Det finns hur mycket seriöst i ämnet på nätet, så googla lös bara, och glöm inte ta' din medicin. Prata med läkaren om dina besvär, här kan du endast få lite feedback.
    jag har bytt läkare 3 gånger allihopa har missat folsyrabristen uppföljning med blodprover existerar inte jag får ingen som helst hjälp

    och det har aldrig varit på tal om att utreda varför jag har har fått brist på B12 eller Folsyra fastän jag har tjatat och tjatat om och till och med bytt läkare

    efter mycket googlande så tror jag nog att jag ska ge hälsokost ett försök istället hittade tabletter innehållande både Folsyra och B12 utan en massa konstiga ämnen

    och det är kanske det som behövs innan någon reagerar att jag blir jättesjuk det känns lite som ett lockande alternativ för är man inte det så får man ingen som helst hjälp ifrån sjukvården
  • Äldre 1 Mar 20:37
    #4

    Jag vet inte om det hjälper dig men jag har för mig att man kan få B12 injicerat om man har stor brist. Du kanske tål det bättre på så sätt?

  • Anonym (jag)
    Äldre 1 Mar 20:41
    #5

    Jag har haft låga blodvärden sedan barnsben, man misstänkte allergier, man misstänkte fel i magen så jag fick koloskopi.
    En vacker dag blev jag gravid, vilket slutade i missfall pga grymt stort folsyrebrist, som stod i mina pappren sen ett år tillbaka och som INGEN sagt något om.
    Nu får jag äta både folsyra och järntabletter så får se hur det går, rädd att bli gravid och få missfall igen.
    MEN jag mår apa av mina tabletter, mår illa och äter som en häst= går upp i vikt och självförtroendet tar en törn, skiter som en babian.
    Men jag mår bättre trots det, efter en tid lättade måendet och nu börjar det vara stabilt.

  • Anonym (Slarv­a inte!)
    Äldre 1 Mar 20:52
    #6

    Jag har tagit "möllers bra för hjärtat" i ett par år nu, och har blivit hjälp på många sätt och vis. Tydligen funkar de och har effekt.

    www.vitaminvaruhuset.se/shop/

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 21:04
    #7

    Jag hade brist också, B12 och folsyra, tappade balansen och mådde väldigt dåligt. Har fått B12 injicerat i två omgångar, varannan dag i knappt en månad. Jag har även fått äta behepan men tyckte inte att jag mådde så mycket bättre med det. Jag tog kontakt med http://www.alpha-plus.se/ och Ingrid Franzon där, det är dem som bla sköter kosttillskott och vitaminer/mineraler etc till programmet "du är vad du äter". Genom dem fick jag bra hjälp och köpte en sugtablett med Folsyra (och B12 tror jag) som heter Sunray (minns inte om det var ett el två ord, sun ray el sunray) Jag kunde må lite lite illa just när jag tog dem men när jag blev gravid och bad dem ta mina värden så sa min BM att jag hade jättehöga värden av både b12 och folsyra så jag behövde inte äta det längre. Man behöver inte köpa genom dem, det märket finns på många häslokostbutiker. Det är så uselt när läkare missar viktiga saker...
    Lycka till!

  • Anonym (Hur illa!) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 01:41
    #8
    Anonym skrev 2010-03-01 21:04:34 följande:
    Jag hade brist också, B12 och folsyra, tappade balansen och mådde väldigt dåligt. Har fått B12 injicerat i två omgångar, varannan dag i knappt en månad. Jag har även fått äta behepan men tyckte inte att jag mådde så mycket bättre med det. Jag tog kontakt med www.alpha-plus.se/ och Ingrid Franzon där, det är dem som bla sköter kosttillskott och vitaminer/mineraler etc till programmet "du är vad du äter". Genom dem fick jag bra hjälp och köpte en sugtablett med Folsyra (och B12 tror jag) som heter Sunray (minns inte om det var ett el två ord, sun ray el sunray) Jag kunde må lite lite illa just när jag tog dem men när jag blev gravid och bad dem ta mina värden så sa min BM att jag hade jättehöga värden av både b12 och folsyra så jag behövde inte äta det längre. Man behöver inte köpa genom dem, det märket finns på många häslokostbutiker. Det är så uselt när läkare missar viktiga saker... Lycka till!
    jo det är dom tabletterna jag funderade på att prova vore skönt att bara behöva ta en tablett istället för två stycken

    vad ska man säga vården i dagens Sverige är fullkomligt sjuk man får tjata gnälla och leka doktor själv istället för att få vård

    jag läste på lite om den speciella blodbristen och insåg att mina symptom stämmer in men jag gör ett försök med hälskost medicin och så får man väl se om eller när man orkar gå en rond till emot läkarna
  • Äldre 2 Jul 11:54
    #9

    Jag fick diagnosen perniciös anemi när jag var 17 år, jag fick då veta attjag hade b12 brist och skulle äta behepan hela mitt liv. Efter att mitt leverne ändrats ganska markant så började jag känna av symptom igen så som du beskriver och det visade sig att mina värden var som de skulle. Jag slutade då med min medicin och fortsatte gå på täta kontroller, mina värden gick inte ner efter det och jag behövde inte ta min medicin mer. Nu har jag fått börja igen efter 9 år men under den tiden så har jag mått jätte bra.
    Prata med din läkare eller gå till någon annan om han inte förstår och förklara läget, kanske kommer myrkrypen för att du inte behöver medicinen, var noga med att gå på kontroller för att se vad som händer med värderna om du inte äter sin medicin.

    Mina symptom när värderna är låga är, trötthet, hudsprickor, blekhet, myrkryp, nedstämmdhet och allmän sjukdomskänsla.

    hoppas du mår bättre snart.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Jul 19:16
    #10

    Får jag fråga en sak? Är det ngn av er som har som symtom att det sticker på tungspetsen? Alltså att det svider/sticker/känns som kolsyra??? Jag har haft så ett år nu, tog prover i höstas för ngn B vitamin men visade inget..

  • Anonym (Hur illa!) Trådstartaren
    Äldre 3 Jul 01:03
    #11
    Anonym (undrande) skrev 2010-07-02 19:16:33 följande:
    Får jag fråga en sak? Är det ngn av er som har som symtom att det sticker på tungspetsen? Alltså att det svider/sticker/känns som kolsyra??? Jag har haft så ett år nu, tog prover i höstas för ngn B vitamin men visade inget..
    den känslan har jag till och från i munnen vet inte om det har med  B vitamin brist att göra eller inte

    det går inget vidare med tabletterna ska jag erkänna men jag försöker att äta mat med Folsyra och med B vitamin i och hoppas det räcker

    ska försöka komma iväg till doktorn efter sommaren för att se hur nivåerna ligger då
Svar på tråden B12 och folsyrabrist hur illa kan det bli?