• Äldre 3 Mar 10:01
    25411 visningar
    34 svar
    34
    25411

    Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?

    Sonen på ett år har slemhosta och vi har mollipect utskrivet sen förut men vi tyckte inte det fungerade varken då eller nu och när vi bad om något annat fick vi höra att det inte finns nå annat.
    Vad har ni för erfarenheter av denna medicin och vet ni om det finns annat att ge eller göra för att få bort slemmet?

  • Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?
  • Äldre 3 Mar 11:18
    #21
    Jezamine skrev 2010-03-03 11:14:13 följande:
    Men vuxendosen är den relevant här?
    Kanske som ett exempel att det som står på bipacksedeln inte alltid gäller utan att läkaren sätter den rekomenderade dosen?

    Kanske kan en 1åring få cocillana om det är en riktigt tuff hosta.
  • StarkM­amma
    Äldre 3 Mar 11:19
    #22
    Jezamine skrev 2010-03-03 11:14:13 följande:
    Men vuxendosen är den relevant här?
    Nej Men tydligen så kan dom skriva ut om man är mindre än 2 om dom har det jobbigt. Det hade min dotter.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • kjelli­s
    Äldre 3 Mar 11:24
    #23
    AnniPanni skrev 2010-03-03 11:17:37 följande:
    Det var nog vanligare för ca 4-5 år sen tror jag. Min yngsta som nu är 2 fick inte ventolin trots att vi bad om det när hon var under 1 o hade en envis hosta. Verkar som att läkarna har ändrat åsikt lite där.
    Fast det var alldeles nyligen vi fick det. Ventolin och Bricanyl är ju dessutom inte samma sak trots att det verkar liknande.
  • Äldre 3 Mar 11:44
    #24
    kjellis skrev 2010-03-03 11:24:36 följande:
    Fast det var alldeles nyligen vi fick det. Ventolin och Bricanyl är ju dessutom inte samma sak trots att det verkar liknande.
    Samma är det inte men bra liknande... har själv kört på båda då jag är astmatiker.
  • Äldre 3 Mar 18:05
    #25

    Bricanyl har vi som han fick förut när han hade långvarig hosta men det tyckte vi inte heller hjälpte. Nu är det främst slem som behöver bort. Var till doktorn idag som fick lyssna på honom men han hörde inget konstigt men istället hittade han öroninflammation så nu är det penicillin också som ska i. Tycker det är svårt att få det att stanna kvar i munnen för han spottar gärna. Hatar att behöva tvinga i honom saker men det är ju för hans eget bästa så det är väl bara och bita ihop.

    Någon som vet om man får ge penicillin (kåvepenin) och mollipect samtidigt? Tycker man borde få det för doktorn pratade om att skriva ut mollipect.

  • Äldre 3 Mar 18:12
    #26

    Min dotter har ofta hosta med mkt slem och jag har alltid upplevt att söt saft är det bästa för att lösa slemmet och det gör att hon får upp slemmet (kräks). Är barnet över 1 år kan man också ge honungsvatten. Ventoline / Airomir är luftrörsvidgande och ges vid astma. Både vid läkarbesök & sjukvårdsrådgivningen så ordinerar de saft till små barn. 

  • mandel­blomma
    Äldre 3 Mar 19:44
    #27

    vi fick Lepheton när ena killen var 10 månader, så jo man kan få starkare om det behövs.

  • Äldre 3 Mar 19:48
    #28

    Min familjeläkare ville inte skriva ut något annat än Mollipect till min ettåring. Har dålig erfarenhet av biverkningar från Mollipect när jag själv tagit det så jag vill inte ge liten det. Fanns inga andra alternativ enligt min läkare.

  • Äldre 3 Mar 19:48
    #29

    Det finns en som heter desentol.

    Den är slemmlösande, och dämpar hostan.
    Har fått den utskriven av läkare till min son när han var 7 månader och fick sin första krupp.

  • Äldre 3 Mar 20:45
    #30
    marienna skrev 2010-03-03 18:12:35 följande:
    Min dotter har ofta hosta med mkt slem och jag har alltid upplevt att söt saft är det bästa för att lösa slemmet och det gör att hon får upp slemmet (kräks). Är barnet över 1 år kan man också ge honungsvatten. Ventoline / Airomir är luftrörsvidgande och ges vid astma. Både vid läkarbesök & sjukvårdsrådgivningen så ordinerar de saft till små barn. 
    Ska prova igen, får köpa imorgon.

    På dagarna går det ju bra men det är när han ska sova som det är mest jobbigt för då hostar han mycket mer och jag antar att det är för att han ligger ner. Nu blir han ledsen när han hostar också och jag tror säkert att det kan kännas i örat då. Liksom att det blir ett tryck som gör ont. Sen dreglar han floder just nu och dreglar aldrig i vanliga fall så det måste vara nå tänder på gång också. Tänk att allt ska komma på en gång.
  • Äldre 3 Mar 20:59
    #31

    hejhej!!

    vi fick först bricanyl när lille man var riktgit liten tro han var 4v lr ngt... sedan när han blev 4-5mån så fick vi mollipect sen vid strax 1 års ålder fick vi lepheton- desenthol till han förr hade vi 1,5ml max 1 gång mer dag, men nu har vi 2,5ml max 3ggr /dag... han har ju iof både jobbigt hosta å krupp..hostar så han kräks nästan var gång hostan sätter in...


    mamma till Maximilian född 081028
  • elisch
    Äldre 3 Mar 21:12
    #32

    Tills för ett år sedan ungefär så kunde man egenvårdsbehandla slemhosta för barn från 1 år. Nu har det ändrats till 2 år. Men fortfarande står det 1 år på bisolvon-förpackningen, så jag skulle ända känna mig trygg med att ge det.

    Nu vet jag inte hur pass svår hosta din son har, men du kan prova att ge bisolvon som finns receptfritt på apoteket. Det man måste tänka på är att ge det som en kur, dvs 3 ggr/dygn. Det har ingen nämnvärd effekt om man bara ger det då och då. detta gäller även mollipect. 

    Mollipect och bisolvon innehåller samma slemlösande ämne, men skillnade är att mollipect innehåller ett annat ämne som heter efedrin som en del barn kan vara känsliga emot.

    Fast om han verkar tåla medicinen, men att nu inte tycker att den ger tillräcklig effekt trots rätt dosering så skulle jag kontakta läkare.

    Hoppas att han blir av med sin hosta snart.

  • elisch
    Äldre 3 Mar 21:13
    #33

    En annan grej; ge helst inga mjölkprodukter, de är nämligen slembildande. Sen vet jag inte om det är dokumenterat, men jag själv upplever att sötsaker gör mig slemmig i halsen.

  • Äldre 4 Mar 15:23
    #34

    Blåbärssoppa är slemmåterbildande och jätte bra att ge. Ge Mollipekt regelbundet på dagtid ej till natten för då löser det slem som dem kanske inte hostar upp utan samlas i lungor oh luftvägar då blir det värre.

Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?