• Anonym (trött­)
    Äldre 4 Mar 20:55
    158502 visningar
    22 svar
    22
    158502

    När ger Mirtazapin effekt?

    Har fått Mirtazapin utskrivet mot depression och har nu ätit det 8 dagar men känner mig fortfarande lika deppig och ännu tröttare än innan. Jag tar den på kvällen (1 tbl på 15 mg) och sover hela natten i sträck, vilket jag inte gjorde innan.
    Jag vaknar inte till ordentligt förrens på fm nån gång, vilket känns väldigt jobbigt då jag alltid måste kliva upp tidigt för att jobba eller barnen vaknar då, även om vi är lediga.

    Men jag undrar när man börjar känna en förbättring och effekt av medicinen?
    Min läkare sa att jag skulle kontakta honom om jag inte mådde bra av den. Har även ett besök hos honom inbokat om 1 v. Ska jag vänta eller ringa honom redan i morgon, då jag inte kännt av någon förbättring? Har även fått ett stort sötsug och är lite rädd för att gå upp i vikt.

  • Svar på tråden När ger Mirtazapin effekt?
  • Äldre 4 Mar 22:49
    #11

    Det är tyvärr säkert så på fler ställen också, men jag hoppas att man är medvetna om risker och biverkningar. Jag håller helt med dig om M:s användningsområden beträffande svaga och starka sidor.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 16:19
    #12

    Ja det är ju så att jag inte vill gå upp i vikt och är i balans med längd/vikt. Har aldrig haft problem med undervikt eller aptitlöshet. Dock lite problem med att somna och sover oroligt, men det beror väl på mitt måeende. Mår jag bättre (med annan medicin) borde jag nog sova normalt oxå.
    Ska nog ta o prata med min läkare redan på måndag så att jag kan få byta medicin.

  • Sephir­oth
    Äldre 5 Mar 16:21
    #13
    Anonym (trött) skrev 2010-03-04 20:55:20 följande:
    Har fått Mirtazapin utskrivet mot depression och har nu ätit det 8 dagar men känner mig fortfarande lika deppig och ännu tröttare än innan. Jag tar den på kvällen (1 tbl på 15 mg) och sover hela natten i sträck, vilket jag inte gjorde innan. Jag vaknar inte till ordentligt förrens på fm nån gång, vilket känns väldigt jobbigt då jag alltid måste kliva upp tidigt för att jobba eller barnen vaknar då, även om vi är lediga. Men jag undrar när man börjar känna en förbättring och effekt av medicinen? Min läkare sa att jag skulle kontakta honom om jag inte mådde bra av den. Har även ett besök hos honom inbokat om 1 v. Ska jag vänta eller ringa honom redan i morgon, då jag inte kännt av någon förbättring? Har även fått ett stort sötsug och är lite rädd för att gå upp i vikt.
    Jag gick upp sjukt mycket i vikt av den där tabletten, och inte hjälpte den heller. Den är både aptitökande och viktökande. Jag hade fan värre munchies än under graviditeten. Är du rädd att gå upp i vikt så ta upp detta direkt! Mig sa de inget till.
  • fialot­ta0312
    Äldre 5 Mar 19:56
    #14

    Räkna med minst 4-5 veckor innan full effekt. Jag äter själv 30 mg och har inte haft några biverkningar men har nu fått tillbaka panikattack så jag funderar på att byta medicin.

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 19:38
    #15

    Ringde idag och ville få en tidigare tid än fredag, men min läkare va fullbokad Idag har det varit hemskt...usch tycker såå synd om min sambo och mina 2 små barn som får ta allt när jag inte mår bra.
    Har verkligen inget tålamod och humöret svänger som tusan och har tom sovit en stund på dagen idag och ändå är jag helt slut. Undrar bara hur jag ska orka jobba i morgon.

    När jag pratade med HC så påpekade jag att jag inte mådde nå bra och förklarade att jag är helt slut och skulle vilja byta medicin samt att jag fått sånt sötsug och aptit mm. Men hon sa bara att "du får väl tänka på vad du äter! " Hon var verkligen inte trevlig i sitt bemötande. Usch, ska man inte tänka på vad man säger till nån som redan mår dåligt?

  • Äldre 22 Mar 12:34
    #16

    Om man höjer dosen så minskar trötthetsbiverkan. (konstigt nog) så fråga din läkare om du inte ska gå upp till 30 mg allra helst när du inte upplever någon effekt i övrigt.

    ((psyksyrran)

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 28 Mar 22:09
    #17

    tack för svaret 6barnsmamman: Jag har bytt medicin och äter nu citalopram a´20 mg/dag. är inte alls så trött nu som när jag åt M. Har oxå märkt en ganska stor förbättring på mitt mående. Har en teletid med min läkare 7/4 så får se om det blir nån höjning av medicinen. Hur mycket brukar man ta av C ungefär innan man nått  en bra nivå/dos?

  • dolore­s79
    Äldre 31 Mar 19:45
    #18

    Jag mådde också riktigt dåligt de första två veckorna av mirtazapin, men sen gav det med sig och nu 8 veckor in så mår jag riktigt bra. Jag åt citalopram innan i ca ett år, men bytte till mirtazapin pga av sexuella biverkningar (se upp för det! jag tappade lusten helt). HIttade info om en studie där de jämförde mirtazapin och citalopram: www.mirtazapin.se/forskning-om-mirtazapin.html. Verkar som att de är lika effektiva, men att mirtazapin kickar in snabbare.

  • Äldre 15 Jun 13:51
    #19

    Hej!
    Jag undra varför man blandar olika antidepp. Min dotter (28 år och ADHD med ångest och sömnsvårigheter) går stadigt på 40 mg Citalopram men har problem med ångest och oro. Hon har nu fått Mirtazepin 15mg/kväll för att kunna sova bättre. När hon tar dessa blir hon snurrig och lite borta och sover inte så mycket bättre. Svårt att vakna och komma igång. Är ensamstående mamma så det är ju inte så bra att hon är så trött på morgonen. Prövat detta en vecka. Ska hon fortsätta?
    Orolig

  • Anonym (U)
    Äldre 16 Jun 01:37
    #20
    mamma57 skrev 2015-06-15 13:51:48 följande:

    Hej!
    Jag undra varför man blandar olika antidepp. Min dotter (28 år och ADHD med ångest och sömnsvårigheter) går stadigt på 40 mg Citalopram men har problem med ångest och oro. Hon har nu fått Mirtazepin 15mg/kväll för att kunna sova bättre. När hon tar dessa blir hon snurrig och lite borta och sover inte så mycket bättre. Svårt att vakna och komma igång. Är ensamstående mamma så det är ju inte så bra att hon är så trött på morgonen. Prövat detta en vecka. Ska hon fortsätta?
    Orolig


    Jag åt citalopram men hade stora sömnsvårigheter. Fick då Mirtazapin för att ta nån timme innan läggdags. Båda är antidepp men verkar lite olika därför blanda. Jag blev sjukt trött, kände sig nästan full och snurrig. Ville bara stupa i säng. Blev lätt att somna men vaknade istället flera ggr per natt med hemska drömmar. Svettades som en gris också. Tröttheten satt i tyckte jag. Körde jag bil och det var mörkt klarade jag knappt hålla ögonen öppna, kunde inte fokusera.

    Slutade med Mirtazapin. Biverkningarna var värre än vad den skulle hjälpa med. Apropå vikt gick jag upp 8 kilo. Mat har aldrig varit så lockande.
  • Äldre 30 Dec 08:52
    #21

    Jag äter Mirtazapin 45mg och den tar jag till kvällen. Man sover väldigt bra med den och det är ju det kroppen behöver för att läka. Samt är det så att medicinens biverkning är sötsug. Men hellre det en andra otäcka biverkningar. Man får ha morötter eller gurka till hands. Så att man kan få bort sötsuget. Jag har ätit medicinen i 5 år och tänker ALDRIG sluta med den.

  • Äldre 30 Dec 19:17
    #22

    15 mg är en liten dos av Mirtazapin. Du behöver säkerligen höja. Jag är inte läkare men rätt påläst inom psykofarmaka. Du tar den mot depression om jag förstod det rätt?

    Det är som övriga sagt att den sedativa effekten blir mindre intensiv med doshöjning. En tanke är att du kanske skulle behöva öka till 45mg och kanske över. Då ökar den noradrenalineffekten vilket är i princip noll på 15 mg. Det är också därför den sedativa effekten blir mindre.

Svar på tråden När ger Mirtazapin effekt?