• Puss och Kram
    Äldre 5 Mar 08:19
    65170 visningar
    33 svar
    33
    65170

    Hur gör man för att gå ur facket och bara vara med i a-kassan?

    Jag har varit med i facket så länge jag har arbetat, men nu börjar jag verkligen fundera på varför, jag får de ekonomiska fördelarna av det på jobbet även om jag inte är med där. Lägger hellre de pengarna på ett sparkonto och betalar en jurist den dan det skulle vara aktuellt... Däremot vill jag fortfarande vara med i a-kassan, hur gör jag då, vem kontaktar man och hur ser man till att det inte blir några glapp nånstans? Man vill ju inte riskera nåt ifall man blir utan jobb...

  • Svar på tråden Hur gör man för att gå ur facket och bara vara med i a-kassan?
  • Jezami­ne
    Äldre 5 Mar 08:20
    #1

    Du kontaktar ditt fack.


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 5 Mar 08:21
    #2

    Du går helt enkelt ur facket.

    Själv har jag haft stor nytta av att vara med i facket.

  • Grisma­mman
    Äldre 5 Mar 08:24
    #3

    Jag skulle kolla upp en annan sak först också. Det jag inte var medveten om var att jag fick ett tak på ersättningen vid arbetslöshet när jag bara var med i A-kassan. Jag får med andra ord ut mindre än hälften av min lön nu när jag är arbetslös. Känner mig lite korkad så här i efterhand.

  • Puss och Kram
    Äldre 5 Mar 08:26
    #4

    OK då ska jag göra det.

    Själv har jag inte haft nån nytta av facket på 14år... bara betalat en massa pengar...

  • Äldre 5 Mar 08:36
    #5

    Mitt fack ville ha det skriftlig så jag skickade ett brev där jag skrev att jag ville avluta mitt medlemskap hos facket och för säkerhets skull skrev jag i brevet att urträdet endast gällde facket och ej a-kassan... vet inte om man behöver skriva det men jag gjorde det för att vara säker på att det inte skulle bli nåt fel.

  • Äldre 5 Mar 08:38
    #6
    Puss och Kram skrev 2010-03-05 08:26:44 följande:
    OK då ska jag göra det. Själv har jag inte haft nån nytta av facket på 14år... bara betalat en massa pengar...
    Kom ihåg att teckan de försäkringar du förlorar när du går ur facket.
  • Nattvi­olen
    Äldre 5 Mar 08:45
    #7

    Att gå ur facket är inte "svårt" men man bör ta sig en funderare innan, även om det idag är rätt dyrt. Betänk dock att i och med arbetslöshetsavgiften som infördes efter förra valet höjdes totalavgiften med upp till 300 kronor. Idag tror jag snittet är 200-250 kr som ligger i a-kassans avgift men som går direkt till statskassan.

    I det fackliga medlemsskapet ligger ofta en del försäkringar som i vissa fall kan vara dyrare att teckna på egen hand, fritidsförsäkring, hemförsäkring mm.

    Du kan även få hjälp, inte bara mot arbetsgivare, utan även i vissa fall mot Försäkringskassan att ompröva beslut etc.

    Vad gäller A-kassan så behöver du endast tjäna 18700 kronor/månad för att slå i taket på a-kassan som är 680 kronor. Tjänar du mer än 18700 får du inga 80% av inkomsten. Många fackförbund har idag en inkomstförsäkring som ger dig 80% av inkomsten, kanske inte alla 300 dagar, men under en del av perioden. Har du tjänat 25000 får du, beroende på schablomskatteavdraget ca 140 kronor extra per dag, vilket gör upp till 2800 kronor/månad.

    Så tänk efter före!

    VIlket fack är du med i? Alla har inte inkomstförsäkringen

  • Puss och Kram
    Äldre 5 Mar 09:06
    #8
    Hannah76 skrev 2010-03-05 08:38:26 följande:
    Kom ihåg att teckan de försäkringar du förlorar när du går ur facket.
    Japp ska se över det, men just nu vet jag att vi dessutom är dubbelförsäkrade eftersom nån försäkring vi har inte täcker det vi behöver så vi var tvungna att komplettera... Men vi får ju knappast ut dubbla beloppen om det händer nåt.
  • Puss och Kram
    Äldre 5 Mar 09:07
    #9
    Nattviolen skrev 2010-03-05 08:45:44 följande:
    Att gå ur facket är inte "svårt" men man bör ta sig en funderare innan, även om det idag är rätt dyrt. Betänk dock att i och med arbetslöshetsavgiften som infördes efter förra valet höjdes totalavgiften med upp till 300 kronor. Idag tror jag snittet är 200-250 kr som ligger i a-kassans avgift men som går direkt till statskassan. I det fackliga medlemsskapet ligger ofta en del försäkringar som i vissa fall kan vara dyrare att teckna på egen hand, fritidsförsäkring, hemförsäkring mm.Du kan även få hjälp, inte bara mot arbetsgivare, utan även i vissa fall mot Försäkringskassan att ompröva beslut etc.Vad gäller A-kassan så behöver du endast tjäna 18700 kronor/månad för att slå i taket på a-kassan som är 680 kronor. Tjänar du mer än 18700 får du inga 80% av inkomsten. Många fackförbund har idag en inkomstförsäkring som ger dig 80% av inkomsten, kanske inte alla 300 dagar, men under en del av perioden. Har du tjänat 25000 får du, beroende på schablomskatteavdraget ca 140 kronor extra per dag, vilket gör upp till 2800 kronor/månad.Så tänk efter före!VIlket fack är du med i? Alla har inte inkomstförsäkringen
    ska absolut se över, lovar
  • Äldre 11 Apr 18:16
    #10

    Det verkar ju jätte krångligt. Jag är själv i samma sits. Vill gå ur handels. Men då jag mejlade dom om det så fick jag till svar att det måste tas över telefon, för att de vill förklara för mej om fördelarna med att vara med i facket. Men jag har verkligen ingen lust att ringa dem för att höra på deras långa föreläsning om att vara med i facket! Och, det är väl för sjutton mitt beslut! Skrev ett mejl tillbaka till dem om varför jag vill gå ur, av den anledningen att jag jobbar så lite och helt enkelt inte har råd, att jag snart kommer ett gå på mammaledighet och därför inte har någon nytta av facket, men då ignorerade mej bara och jag fick inget svar. Varför ska det vara så svårt att gå ur????

Svar på tråden Hur gör man för att gå ur facket och bara vara med i a-kassan?