• Äldre 7 Mar 15:10
    598755 visningar
    11405 svar
    11405
    598755

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 8 Mar 18:15
    lindalake skrev 2010-03-08 18:12:34 följande:
    Skumboll: ja men det har ju kommit fram! Jag kutar iväg direkt att jag inte tänkte på att jag fått kolliid, jag som köper det mesta på nätet...
    Hahaha.... se där ja! Man blir barnsligt glad av paket.
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 8 Mar 18:21
    GOBLIgobli skrev 2010-03-08 17:57:25 följande:
    Till en Bugga kan man väl sy allt!
    nja, sittdelsbasen blir nog svår, tyvärr, för annars hade jag köpt en frog den dagen vi skaffar barn och sytt en brun sittdelsbas.
  • GOBLIg­obli
    Äldre 8 Mar 18:27
    yrväder skrev 2010-03-08 18:21:21 följande:
    nja, sittdelsbasen blir nog svår, tyvärr, för annars hade jag köpt en frog den dagen vi skaffar barn och sytt en brun sittdelsbas.
    Du löser nog det också.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 8 Mar 18:31
    hemlig007 skrev 2010-03-08 16:17:23 följande:
    Vad använder ni för tyg till bebisfiltar? Jag vill gärna sy en med interlock på framsidan och velour på baksidan, men är lite tveksam hur det blir i tvätten. För velour ska man väl inte tvätta med mer än 30-40 grader? Med tanke på hur ofta små bebisar spyr kan det ju vara bra att kunna tvätta filten i 60 grader. Vad tycker ni?
    Jodå, velour går aldeles utmärkt att tvätta i 60 grader. Det är bara att tuta och köra och framför allt handlar det om att de större kedjorna fegmärker något aldeles fruktansvärt. Allt för att kunna svära sig fri OM något skulle hända med plaggen "ja, men har du verkligen tvättat i 40 grader?"
  • Äldre 8 Mar 18:34
    GOBLIgobli skrev 2010-03-08 18:27:06 följande:
    Du löser nog det också.
     
    Du tror det Det är ju du som är duktig på att sy krångliga saker, typ skötväskor
  • Mari78 m pojktr­iss
    Äldre 8 Mar 18:36
    lindalake skrev 2010-03-08 17:39:49 följande:
    så länge du förtvättar båda tygerna i 60 grader så är det ingen fara fast 40 grader räcker gott och väl för att få rent. men som jag skrev i inlägget precis innan så förtvättar jag (nästan) alla tyger i 60 grader
    ja 40 grader räcker för att få rent "på ytan" men inte på djupet. Det finns bakterier som inte dör förrän runt 50-60 grader. Kräks och bajs är sådant som behöver lite högre temperaturer. Jag tvättar nästan allt i 60 grader för då VET jag att det blir rent, 40 grader är mer tveksamt (och så använder jag tvättnötter, inte vanligt tvättmedel, väldigt miljövänligt )
  • gewjyn
    Äldre 8 Mar 18:43
    lindalake skrev 2010-03-07 21:24:52 följande:
    hur snyggt som helst och dessutom så slog det mig att det är rätt dumt att sätta tryckknappar (där det ska vara knyt) på den bodyn utan att ändra mönstret. jag satte ju knapparna där de brukar sitta, inte konstigt det blev galet så här blev min, så du kan var nöjd med din 2.bp.blogspot.com/_p0fLm1yI8SE/SoaRr3RS_HI/AA...
    JAg förstår inte riktigt skillnaden, jag satte band på den inre knäppningen men knappar direkt på tyget på den yttre. Testade mig fram var knapparna skulle var, hoppas att det funkar Jag tycker att din body var jättefin också, var är det du inte är nöjd med?

    JAg gjorde f ö en lösning för att slippa knappar mot huden. Gjorde en lite längre lapp på baksidan där jag fäste knappen och den tänkte jag vika över knappen på insidan så att knappringen inte kommer i kontakt med huden. Ska se om jag orkar lägga upp en bild senare.
  • GOBLIg­obli
    Äldre 8 Mar 18:51
    yrväder skrev 2010-03-08 18:34:15 följande:
     Du tror det Det är ju du som är duktig på att sy krångliga saker, typ skötväskor
    Men självklart! Förresten är inte mina väskor så krångliga.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • GOBLIg­obli
    Äldre 8 Mar 18:54
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-08 18:36:17 följande:
    ja 40 grader räcker för att få rent "på ytan" men inte på djupet. Det finns bakterier som inte dör förrän runt 50-60 grader. Kräks och bajs är sådant som behöver lite högre temperaturer. Jag tvättar nästan allt i 60 grader för då VET jag att det blir rent, 40 grader är mer tveksamt (och så använder jag tvättnötter, inte vanligt tvättmedel, väldigt miljövänligt )
    Åå, tvättnötter! Det tycker jag låter himla intressant just för det verkar så otroligt. Var köper du dina?
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 8 Mar 19:13

    gewjyn: Omlottdelen som ligger närmast kroppen, jag drog ner ytterkanten till kantningen vid benet, som det är på köpebodys (svårt att förklara). Enligt mönstret ska den sitta högre upp, vilket resulterade i att den blev bubblig och lite konstig...men den funkade på iaf


     


    Mari78 m pojktriss: Ja, sonens kalsonger får åka i 60 graders tvätt Jag orkar inte sortera för mycket så det blir 40 på allt, har fåtalet plagg som ska tvättas i 40 grader och inte tumlas, vågar inte tvätta dem i 60 och köra 4 tröjor själv liksom... Tvättnötter har jag också provat, men jag tycker inte att det blir tillräckligt rent (kör iofs i 40) Min maskin tar 8kg och den är fullproppad när jag tvättar, kanske är för mycket?


     


    Ja, nu förstår jag vad ni menar med den nya mudden på SoS, men är kvalitén sämre? De funkar väl lika bra som vanligt till muddbrallor?
    Jag köpte cerise och mörkcerise- de var rundvävda, men den mörkröda var som vanligt.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd