• Äldre 7 Mar 15:10
    598783 visningar
    11405 svar
    11405
    598783

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ulleru­ll
    Äldre 8 Mar 23:06
    Jalapeno skrev 2010-03-08 23:01:06 följande:
    molo har gjort så i kanske 5 år nu. Inte för att jag har köpt molotröjor, kostar för mkt. Men jag har gott om vänner som bara köper sånt. De borde köpa hemmasytt istället för samma pengar
    Haha, oj då, vad uppdaterad jag är. Är det inte molo som har de där fototrycken på kläderna, slltså typ får i hage på hela tröjan? Eller kaniner etc..
  • Ulleru­ll
    Äldre 8 Mar 23:09

    Jag hade ju förresten säljpremiär på en byagrej i fredags och även om jag kom med mycket tillbaka hem så fick jag sålt en del och en hel hög med självförtroende! Både igår och idag har det ringt på dörren och de ville kika i påsen med kläder som blev kvar, jättekul! Får väl se om det blir repris nästa år eller om det får räcka. fick dock lite olika erbjudanden som skulle kunna vara intressanta.

  • Äldre 8 Mar 23:13
    Ullerull skrev 2010-03-08 23:06:29 följande:
    Haha, oj då, vad uppdaterad jag är. Är det inte molo som har de där fototrycken på kläderna, slltså typ får i hage på hela tröjan? Eller kaniner etc..
    yes ma'am. Lattemorsa i Sthlm som man var för 5 år sen hade jag råkoll. Nu sitter ja g i en liten håla, pendlar och jobbar heltid. Dvs ingen koll alls. Möjligtvis på vilka rosa tröjor tjejerna gillar och vilka jeans som håller att klättra i
  • Äldre 8 Mar 23:14

    roligt med försäljning ullerull! 

  • Ulleru­ll
    Äldre 8 Mar 23:24
    Jalapeno skrev 2010-03-08 23:13:31 följande:
    yes ma'am. Lattemorsa i Sthlm som man var för 5 år sen hade jag råkoll. Nu sitter ja g i en liten håla, pendlar och jobbar heltid. Dvs ingen koll alls. Möjligtvis på vilka rosa tröjor tjejerna gillar och vilka jeans som håller att klättra i
    Haha, ja så det kan bli...i vår lilla håla finns inte ens pop...än mindre molo (ja inte vad jag vet iaf, men å andra sidan handlar jag sällan barnkläder)...Me and I går dock få tag på, utan problem tom...Jag börjar ocksp lära mig vilka tröjor tjejen gillar och så länge det är rosa spelar det ingen roll...jag försöker förlikas med tanken att många av de suuuperfina tygerna jag har inte kommer att bli använda speciellt mkt.
    Jalapeno skrev 2010-03-08 23:14:16 följande:
    roligt med försäljning ullerull! 
    Ja det var mer som en kul grej, som jag sa till de på festen som tyckte att jag skulle utöka och fortsätta - jag vill inte döda min hobby, för det är just en hobby!
  • Äldre 8 Mar 23:41
    yrväder skrev 2010-03-08 17:55:42 följande:
    Du har alltså sytt en liggdelsbas till den? COOLT! Har funderat på om det går, men då vet jag att det gör det
    Haha, ja, den är ju inte klar än... men den kommer förhoppningsvis att bli. Liggdelen är ju som typ en brödkorg med lite kardborreremsor här och var, inte så svårt alls. Jag lovar att berätta när den är klar. (Om den blir fin...)

    Och angående god smak - jag känner mer att jag har typisk förutsägbar smak. Det är korrekt att ingen har en sån i Tyskland i alla fall, så jag blir ensam lån länge vi håller oss här i krokarna. 

    (Däremot kommer alla att tycka att det är ett SUPERKONSTIGT tyg att ha till bebisar, de ska ju gärna ha blått och rosa som vi alla vet...{#lang_emotions_wink})
  • tinni7­8
    Äldre 8 Mar 23:46

    Idag har jag äntligen beställt namnband, jag har funderat ganska länge på vad det ska stå på dem. Men tillslut har jag bestämt mig för att det får bli tinni, jag använder det namnet redan så mycket så det känns rätt.

    Jag har också beställt service på symaskinen nu, här kostade det 700 kr så imorgon ska jag lämna in den och får tillbaka den på fredag. Tur att jag har en annan maskin här hemma för imorgon ska jag också åka iväg och köpa tyg .


  • plura
    Äldre 9 Mar 00:26

    Tjej83:
    Jag tycker att man kan blanda ganska friskt. Man kan ju alltid ha en mudd eller ficka med samma färg eller mönster för att "binda ihop" plagget om man säger så.
    Gillar också Molo och de kan ha olika både fram, bak och på ärmarna. 


    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-08 18:31:15 följande:
    Jodå, velour går aldeles utmärkt att tvätta i 60 grader. Det är bara att tuta och köra och framför allt handlar det om att de större kedjorna fegmärker något aldeles fruktansvärt. Allt för att kunna svära sig fri OM något skulle hända med plaggen "ja, men har du verkligen tvättat i 40 grader?"
    Brukar också tvätta på 60 grader, Speciellt de första tvättarna -har hört nåt om att då fixeras färgerna bättre.
    Om det stämmer vet jag inte, men håller med om att de "fegmärker"
    Fast varför?
    Har tänkt prova tvättnötter så länge nu, men det har inte blivit av. Får kanske ta och beställa innan jättehinken i tvättstugan tar slut.
  • plura
    Äldre 9 Mar 00:37
    Bling1975 skrev 2010-03-08 16:31:53 följande:
    Plura, jag hade också satsat på två maskiner. Jag använder dem väldigt ofta och då varvar man ju i projekten. Som på en kuvertbody där man först vill sy ihop sidorna på overlocken sedan kanta halsen på coverlocken, sedan sy fast ärmarna på overlocken osv. Ofta har man ju dessutom olika färg på kantband och bas så det blir mycket att trä om annars. Jag köpte en billig overlock (huskylock s15) och den duger bra. Men efter att ha provsytt en ren overlock för över 10.000:- på mässan så förstår jag skillnaden och drömmer om att uppgradera.
    Tack för svar

    Ja det är ju det där med slanten också. De kostar ju en del, men hellre en prisvärd än billigast.
    Fast maken (den motorintresserade) sa när jag nämde lite priser "Jamen det var väl inte så farligt" Ska kanske ta honom på de orden
    Ska kolla i stan så fort barnen blir friska. Vill ju ha en som går relativt tyst också.

    Nu är jag trött, men yngsta sonen (som mycket riktigt har rs-virus) sover så fint uppbullad i soffan -så jag vill inte störa honom.
    Han har haft jättejobbig hosta under kvällen
  • tinni7­8
    Äldre 9 Mar 07:42

    Jag har tänkt att sy några nya mobiler till min sons babygym för det är några som har kommit bort. Är det någon som vet vart man kan få tag i plastringar (eller trianglar) med hål i så att man kan sätta upp mobilerna i babygymmet? Jag tänker på sådana ringar eller trianglar som brukar sitta på barnvagnsmobiler.


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd