• Äldre 7 Mar 15:10
    598767 visningar
    11405 svar
    11405
    598767

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 11 Mar 16:26

    Det blev förresten inte så mycket sytt för mig idag eftersom min syster ringde och ville åka till Göksäter.


    ...Och hem kommer jag med ett antal meter tyg.
    Köpte bl a stretchjersey för 89,50kr/m...
    Ska se om jag kan fota och lägga ut på bloggen i kväll när de andra tränar... 
  • Äldre 11 Mar 16:27

    A-kassa lär jag inte få ut även om jag är arbetslös sedan ändå, så det gör varken till eller från. 


    Men jag fattar inte att det ska vara så krångligt med allt som har med eget företag att göra. Nåja, får väl maila runt och se vad som kan gälla för mig. 
    ♥ Simon ♥
  • Äldre 11 Mar 16:31
    6barnsmamman skrev 2010-03-11 16:03:10 följande:
    Hjälp! Panik utbryter....Finns det nån här som har sytt blöjor från ottobres mönster??? jag har sytt lite enkla formsydda förut, avritade från imse vimses modell,men nu hade jag beställt färdiga blöjklipp i PUL o mönster från ottebre. Ritar av dotterns storlek, hon har precis gått över till 74/80, döm om min förvåning när PUL:en inte räcker till!!!! Mönstret ser enormt ut!! Nn som vet om det är stort i storlekarna? Hur ska jag göra tro, skarva i PUL:en?trött jag blir!!
    Det jag läst i trådar är att ottobres mönster är enormt.. Många använder bara storlek 56 i det mönstret...
     Kolla med andra mönster hur det förhåller sig i storlek. Till exempel wee weeka , Rita Rump pocket gratis eller little comet tails (gratis mönster allihopa)
  • Äldre 11 Mar 16:32

    Men om du ändå inte får någon a-kassa så är det väl bara att köra på...? Vad har du att förlora? Själva processen att starta företag är enkelt! Bara en blankett till skatteverket. Man behöver inte ens ett namn... det räcker med personnr.

  • Äldre 11 Mar 16:38
    ak74 skrev 2010-03-11 16:32:50 följande:
    Men om du ändå inte får någon a-kassa så är det väl bara att köra på...? Vad har du att förlora? Själva processen att starta företag är enkelt! Bara en blankett till skatteverket. Man behöver inte ens ett namn... det räcker med personnr.
    Nja, jag är rätt mån om att skydda min SGI hos FK... vab, kontaktdagar osv. Tyvärr tror jag att FK räknar om min SGI om jag startar eget... vilket betyder att det inte skulle ge mig ett korvöre. 
    ♥ Simon ♥
  • Tjej 83
    Äldre 11 Mar 16:43
    yrväder skrev 2010-03-11 12:04:02 följande:
    nu är vi lite OT, men är det nån som vet vad som gäller ang timanställning och fp? Nu är det ju inte aktuellt än, men jag hörde att för att få räkna sgin på mina timmar (springvikarierar inom kommunen) så måste man vara inskriven som arbetslös på af. nån som vet om det stämmer?
    man är väl bara inskriven på AF  om man är arbetslös o vill ha sitt barn på dagis 15tim/v
    men inte för at få räkna dina tim o ta ut FP? varför ska de va så?
    låter ju konstigt...? 
  • Tjej 83
    Äldre 11 Mar 16:45
    Jalapeno skrev 2010-03-11 14:38:04 följande:
    emaila eller skriv brev till kassan så du har skriftligt svar. Allt beror på vem du frågar. Min väninna som var ledig utan lön fick behålla sin max- sgi tack vare en snäll handläggare medan andra har fått värsta möjliga tolkning av reglerna. Har du skriftligt har du något att visa upp.
    ja hade en snäll som ringde mig o sa att hon skulle se om hon kunde höja min eftersom ja hade jobbat mellan 2 barn..    riktigt bra handläggare  hehe
  • Äldre 11 Mar 16:57

    Jag och overlocken blev ovänner idag när jag ville att den skulle sy i jeans. helt plötsligt så fick stådspänningen spunk och allt blev bara jox och trassel.
    La jeansen åt sidan och sydde istället en härlig singoalla


    Colin 07.12.21
  • Moson
    Äldre 11 Mar 17:16
    6barnsmamman skrev 2010-03-11 16:03:10 följande:
    Hjälp! Panik utbryter....Finns det nån här som har sytt blöjor från ottobres mönster??? jag har sytt lite enkla formsydda förut, avritade från imse vimses modell,men nu hade jag beställt färdiga blöjklipp i PUL o mönster från ottebre. Ritar av dotterns storlek, hon har precis gått över till 74/80, döm om min förvåning när PUL:en inte räcker till!!!! Mönstret ser enormt ut!! Nn som vet om det är stort i storlekarna? Hur ska jag göra tro, skarva i PUL:en?trött jag blir!!
    Jag kommer inte ihåg riktigt, jag vet att jag kollade och jämförde rätt mycket.
    Mitt senaste mönster jag gjorde är 42,5 cm långt och passar på min tjej som iofs bara är 63 cm, men med marginal. Ska prova av det på en kille som är 78 cm lång också så om du kan vänta ett par veckor kan jag dela med mig ;) 
  • 6barns­mamman
    Äldre 11 Mar 17:40
    Moson skrev 2010-03-11 17:16:54 följande:
    Jag kommer inte ihåg riktigt, jag vet att jag kollade och jämförde rätt mycket. Mitt senaste mönster jag gjorde är 42,5 cm långt och passar på min tjej som iofs bara är 63 cm, men med marginal. Ska prova av det på en kille som är 78 cm lång också så om du kan vänta ett par veckor kan jag dela med mig ;) 
    Jag sprang iväg o mätte snabbt, ottobres mönster i storlek 50/56 är 44 cm långt! Jag tror jag fär klippa till en provbit i nått gammalt tyg först o prova på henne kanske{#lang_emotions_smile}Tack för goda råd!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd