• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Riskiflickan
    plura skrev 2010-03-14 00:27:18 följande:
    Håller med, det är ju märkligt att läkare, för de borde ju veta bäst skriver ut antibiotika i tid och otid.Nu har vi visserligen fått det till dotterns öron-infl. men hon har inte blivit fri det på 2 v utan istället blivit sämre och fått det i båda öronen.Hon fick föresten inte Kåvepenin (det får vi inte i henne) utan nåt med jordgubbs smak. Fast tydligen ska de typerna vara sämre just med tanke på resistenta bakterier.Lyckades iallafall få ihop ett par byxor, men håller med om att det är svårt att få nån tid till att sy. Bevisligen så blir det inte så bra heller när man måste stressa de stunder som ges.Gör om gör rätt som jag brukar få säga till mig själv
    Jo, men man får ju samtidigt inte bli så restriktiv så att man aldrig ger det.... i din dotters fall var det ju ändå befogat eftersom hon inte blivit frisk ännu... då är antibiotika en mycket potentiell medicin för att bli av med besvären... men i andra fall så underskattar man kroppens egen förmåga att ta hand om sjukdomar.

    Jag har nästan sytt klart en tröja ikväll, bara ärmmuddar, fållning nertill och sätta tryckknappar... känns lyxigt att ha hunnit så långt på en kväll
  • Bling1975
    Moson skrev 2010-03-13 17:36:29 följande:
    Jag skulle kolla kniven. Min gjorde ungefär likadant men blev bättre när jag bytte kniv, de brukar vara känsliga mot det. Sen om du kan låsa kniven på din maskin är det bra om du gör det när du syr i tjocka tyger.
    Tack för tipset, det tänkte jag inte ens skulle kunna vara fel. Men samtidigt så undrar jag hur den kan spela in när maskinen inte ens kan göra en trådkedja innan man stoppar dit tyget. Då borde det nästan vara något annat va?

    Den får väl helt enkelt åka på spa på måndag, men jag var så taggad att sy imorgon och i veckan.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Mimmi 71
    Riskiflickan skrev 2010-03-14 00:29:02 följande:
    Ni som har CP, vilken millimeterstorlek har ni på er kantbandsapparat?
    Den man klipper remsa på 42 mm. Kommer inte ihåg färdig bredd.
  • Riskiflickan
    Mimmi 71 skrev 2010-03-14 06:51:34 följande:
    Den man klipper remsa på 42 mm. Kommer inte ihåg färdig bredd.
    åhå, det fanns 8, 12 å 15 mm i färdig bredd.... får kolla om det finns nån beskrivning på tillbehören då...
  • maria204

    Hej!
    Efter några månaders sytorka har jag fått tillbarka lusten att sy. Kanske kom den med solen?
    Jag har aldrig sytt i Hilcos Campan och har lite frågor kring det tyget innan jag beställer.
    Är det bra till mössor? Jag vill sy randiga mössor, och det finns ju så många fina ränder. Eller är e-slöjds tyg bättre till det?
    Är tyget tjockt/tunnt?
    Jag har hört att tyget är i jättebra kvalité, stämmer det?

  • madebyinferno

    fixat och donat med två egna mönster nu på morgonen, ett par tighta mjukisar med puff och en tunikaliknande tröja - storan avskyr alla korta tighta t-tröjor och byxor som är pösiga över rumpan så får se om dessa uppfyller hennes krav - nu ska sys


    Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Toka2

    Efterlysning:


     Är det någon som har detta tyg till salu / bortbyte, eller vet var/om det går att få tag i?
    Jag har sytt slut på min sista centimeter, och nu har bästa kompisens lillasyster kärat ner sig i tyget. Hon ska ha liten i juni, så jag har lite lite tid på mig att leta. Snälla, är det någon som har sett detta tyg på ett tag?
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Millimina
    Fiffa5 skrev 2010-03-13 07:25:36 följande:
    Till väskor och till ett förkläde till en pippi-klänning bla 

    Typ dubbla tjockleken mot vanlig lakansväv?
    Swelogent har ett tyg som heter alltyg, eller allroundtyg (minns inte riktigt) det lämpar sig nog väldigt bra till både och. 
  • tinni78

    Jag tänkt försöka mig på att sy ett klädesplagg för första gångnen sedan jag gick i skolan, men hur gör ni när ni ritar av ett mönster från t.ex. Ottobre? Ritar man av det på ett enskilt mönsterpapper och isf ritar man alla storlekar eller bara den storlek man har tänkt att använda?


  • yrväder
    NCL skrev 2010-03-13 19:48:21 följande:
    När jag var på Jofotex sist satt det en lapp på dörren där de efterlyste gamla fix-tyger till inspiration för nytryck. De behövde bara låna tygerna/kläderna. Det kanske är någon i tråden som har några guldkorn liggande?
    Jag har en tröja som sambon hade när han var liten. Med lejon på. kanske ska mejla dom en bild.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd