• Äldre 7 Mar 15:10
    598747 visningar
    11405 svar
    11405
    598747

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Äldre 15 Mar 14:04
    melizza skrev 2010-03-15 11:58:52 följande:
    Är det nån som sytt herr skjorta nån gång??? svårt va?? min gubbe vill att jag ska sy skjorta till honom men tror det är rätt svårt och jag har inget mönster så jag får leta efter ett till att börja med och sen får jag väl prova att sy i nåt gammalt tyg först
    jag sydde en sommarskjorta förra året till sambon. blev rätt okej. den där kanten mellan kragen och skjortan (som har ett namn som jag inte kommer på just nu) blev väl sådär, men annars blev den riktigt bra. klart det beror ju på hur mkt man sytt tidigare förståss.
  • Äldre 15 Mar 14:05
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-14 21:50:59 följande:
    Börjar med en liten provbit först. Och klipper sedan bort den med overlockkniven  och då låser samtidigt overlocksömmen de "lösa" trådändarna. Har funkat finfint hitintills och jag har ju en testpatrull med tre personer och tröjorna går i maskin rätt ofta
    yrväder skrev 2010-03-14 21:30:58 följande:
    jag tar en liten skräpbit och börjar sy på den, har funkat bra hittills.
    Tack! Då vet jag hur jag ska göra...
    ♥ Simon ♥
  • Kaja
    Äldre 15 Mar 14:12
    yrväder skrev 2010-03-15 14:04:31 följande:
    jag sydde en sommarskjorta förra året till sambon. blev rätt okej. den där kanten mellan kragen och skjortan (som har ett namn som jag inte kommer på just nu) blev väl sådär, men annars blev den riktigt bra. klart det beror ju på hur mkt man sytt tidigare förståss.
    kragståndet??

    Jag sydde en herrskjorta en gång. Den var med ok. Jag glömde att det fanns ett ok och tyckte att det var konstigt att det skulle vara puffärmar på herrskjorta, så jag frisserade delarna lite. Sedan hittade jag oket... Den åkte rakt i soptunnan. Till min ursäkt så var jag 18 år då och skulle sy den åt min pojkvän...
    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 15 Mar 14:21
    Kaja skrev 2010-03-15 14:12:53 följande:
    kragståndet?? Jag sydde en herrskjorta en gång. Den var med ok. Jag glömde att det fanns ett ok och tyckte att det var konstigt att det skulle vara puffärmar på herrskjorta, så jag frisserade delarna lite. Sedan hittade jag oket... Den åkte rakt i soptunnan. Till min ursäkt så var jag 18 år då och skulle sy den åt min pojkvän...
    ja, så heter det ja Tack!
  • Kaja
    Äldre 15 Mar 14:22

    Kläder och mobbning -


    Får jag fråga er en sak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här... Jag tycker att jag är en snäll och omtänksam mamma som syr högkvalitativa kläder till mina barn. De får oftast önska sig själva vad de vill ha, även om det inte hänger på alla ungar. Ännu så länge så är "udda=fint", men någon gång så övergår det till att bli "udda=konstigt".


    Jag tänker framförallt på att det finns  de föräldrar på dagis som klär sina barn i skinnjacka eller lacktights (modernt men knappast praktiskt). I jämförelse så är ju våra barn HELT ute när det gäller modet. Velour har ju aldrig varit särskilt "hippt".


    Hur länge kan man sy till barnen utan att riskera något och när behöver man börja bry sig om vad som är modernt för att barnen inte ska riskera att råka illa ut? Jag vet ju att det fanns barn som hade lite annorlunda klädstil i skolan. Jag vet inte om de direkt blev mobbade för det, men de tillhörde ju inte innegänget heller.


    Och om ni har någon åsikt. Är det olika för killar och tjejer?? Killar leker ju ofta i grupp, medans tjejer leker två och två, jag vet inte om det påverkar på något sätt.


     


    Sew much fabric - sew little time!
  • Äldre 15 Mar 14:34
    Kaja skrev 2010-03-15 14:22:15 följande:
    Kläder och mobbning - Får jag fråga er en sak. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här... Jag tycker att jag är en snäll och omtänksam mamma som syr högkvalitativa kläder till mina barn. De får oftast önska sig själva vad de vill ha, även om det inte hänger på alla ungar. Ännu så länge så är "udda=fint", men någon gång så övergår det till att bli "udda=konstigt". Jag tänker framförallt på att det finns  de föräldrar på dagis som klär sina barn i skinnjacka eller lacktights (modernt men knappast praktiskt). I jämförelse så är ju våra barn HELT ute när det gäller modet. Velour har ju aldrig varit särskilt "hippt". Hur länge kan man sy till barnen utan att riskera något och när behöver man börja bry sig om vad som är modernt för att barnen inte ska riskera att råka illa ut? Jag vet ju att det fanns barn som hade lite annorlunda klädstil i skolan. Jag vet inte om de direkt blev mobbade för det, men de tillhörde ju inte innegänget heller. Och om ni har någon åsikt. Är det olika för killar och tjejer?? Killar leker ju ofta i grupp, medans tjejer leker två och två, jag vet inte om det påverkar på något sätt.  
    Jag har ju inga barn men springvikarierar som förskolelärare så lite insyn har jag. Måste säga att klädstilen varierar rätt mkt, har varit lite i skolan oxå och vikarierat och sett 6-åriga pojkar med velourbyxor och lindex filurtröja. Jag har iaf inte i förskolan sett några tendenser till mobbing, det enda jag märkt är att (en del) barn stoltserar om dom tex har spiderman, hello kitty, bilar osv på kläderna. Men inte att nån blir mobbad, men risken finns ju att en egna barn oxå vill ha dessa figurer på sina kläder. Nu är det ju förresten "modernt" med joggingbyxor även i högre åldrar, har sett 12 åringar (och 18åringar för den delen) i joggingbyxa, nån snygg top, finstövlar och nån för stor canada goosejacka, väldigt speciellt mode just nu måste jag säga..... Jag fasar för framtiden, för barn är mkt mer märkesfixerade idag än när jag var i samma ålder.
  • Äldre 15 Mar 14:36

    Ngn som har köpt eller sett det här tyg irl?


    Tycker ränderna ser lite "upphöjda" ut, är det så eller är det bara bilden som luras? Passar tyget att sy tröjor och tunikor av?
  • Kaja
    Äldre 15 Mar 14:55

    Jag tycker att jag är hyfsat med i modet, för det som gäller i min ålderskategori och yrkesklass... Men, jag är ju HELT lost när det gäller barn/ungdomsmode... Man skulle behöva en sådandär site där all sådan info finns... Men blotta tanken på att en sådan sida skulle finnas... Usch!


    Sew much fabric - sew little time!
  • Mimmi 71
    Äldre 15 Mar 15:56
    Fiffa5 skrev 2010-03-15 14:36:31 följande:
    Ngn som har köpt eller sett det här tyg irl? butik.jofotex.se/visa_produkt.asp?t=Cerise%2D... Tycker ränderna ser lite "upphöjda" ut, är det så eller är det bara bilden som luras? Passar tyget att sy tröjor och tunikor av?
    De är nog lite upphöjda också, för vad jag kan se så verkar ränderna vara "aviga" och resterande tyget är räta på en singeltrikå.
  • Äldre 15 Mar 16:01
    Mimmi 71 skrev 2010-03-15 15:56:25 följande:
    De är nog lite upphöjda också, för vad jag kan se så verkar ränderna vara "aviga" och resterande tyget är räta på en singeltrikå.
    Ahh,hmm, då är det kanske inte så snyggt...blev lite skeptisk...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd